یکشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴
کتابخانه مسجد حمزه سیدالشهدا؛ از چاپ کتاب تا ترویج کتابخوانی

کتابخانه مسجد حمزه سیدالشهدا در محله آذری تهران، طی 16 سال علاوه بر تولید کتاب با تجهیز کتابخانه به توجوانان و کودکان منطقه خدمات متنوع ارائه می‌کند.

به گزارش سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ مسجد حمزه سیدالشهدا یکی از مساجد استان تهران در محله آذری است. سال 1344 تأسیس شده است. کانون فرهنگی هنری ابرار در همسایگی مسجد قرار دارد، سال 1386  با مجوز کانون فرهنگی هنری مساجد کشور رسما فعالیت خودش را آغاز کرده و کتابخانه، خانه‌بازی و بخش انتشارات و سالن مطالعه مسجد را در خودش جای داده است.

مخاطبان کودک و نوجوان، جامعه هدف اصلی این مرکز هستند. خانه‌بازی این مسجد در فضای 500 متری در طبقه زیرزمین ساختمان کانون، فضایی برای تفریح کودکان قرار دارد. روبه‌روی این خانه، کتابخانه تخصصی کودکان و نوجوان با 1500 جلد کتاب به علاقه‌مندان خدمات می‌دهد. این محوطه البته با وجود دو اتاق مجزا که انواع وسایل نقاشی، لوام التحریر، میز و صندلی در آن دیده می‌شود، محلی برای برپایی کلاس‌های چرتکه، بلز، خلاقیت، خطاطی و نقاشی برای کودکان است.

                         
کشاورز از کانون فرهنگی و هنری ابرار می‌گوید و اینکه تفریبا تنها مسجد استان تهران است که اولویتش را کودک و نوجوان قرار داده است.
 
_ سال 86 دوره مهد کودک و پیش دبستانی را تأسیس کردیم اما تا سال 98 این فضا یک محیط آموزشی صرف بود و بعد از آن به دلیل اینکه تراکم جمعیت در این منطقه بالا است و متأسفانه تمکن مالی پایین؛ بنابراین تصمیم گرفتیم یک محیطی نیز برای بازی بچه‌ها فراهم کنیم.
 
_ مؤسس این خانه بازی خیری به نام عباس جبلی است که به همت ایشون این مجموعه شکل می‌گیره و این مجموعه تخصصی شاید در سطح مساجد استان تهران نمونه دیگه‌ای نداره.

                             

از تاریخ تأسیس کتابخانه کودک و نوجوان می‌گوید:

_ کتابخونه این مرکز سال 86 با 5800 جلد کتاب افتتاح شده؛ کتابای ابتدایی این کتابخونه با کمک وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی، کانون فرهنگی هنری مساجد و خیران خریداری شد. این مجموعه دو کتابخونه دیگه هم داره؛ یکی از اون‌ها در شبستان خواهران طبقه همکف و دومی توی شبستان خواهران در طبقه اول مسجد قرار گرفتن. کتابخونه بردارا 500 جلد کتاب داره که 10 تا کتاب خطی هم توشون هست و کتابخونه شبستان خواهرا 600 جلد کتاب داره که درباره مسائل زناشویی، سبک زندگی و خانواده است. 

این کتابخانه‌ها در مجموع بیش از 1500 نفر عضو کودک و نوجوان و بزرگسال دارد. کتابخانه‌ کودک و نوجوان از ساعت هشت صبح تا 20 شب و دو کتابخانه داخل شبستان هنگام نماز ظهر و عصر فعالیت می‌کنند.
 

ماجرای دریافت مجوز انتشارات و انتشار مجله

کتابخانه مسجد بین سال‌های 87 تا 92 مجله «صحیفه ابرار» را منتشر کرده است. 60 شماره از این مجله در این مدت چاپ شده؛ مجله‌ای که آخرین اخبار روز محله و جامعه را منعکس می‌کرد. به‌گفته کشاورز، این مجله ماهنامه منتشر و میان نمازگزاران کسبه و اهالی محل، پایگاه‌ه‌های بسیج و شهرداری‌ها توزیع می‌شد.

_ سال 92 «انتشارات کتاب ابرار» تاسیس می‌شه؛ این انتشارات زیرمجموعه کانون فرهنگی هنری ابراره و بیش از 97 جلد کتاب منتشر کرده. سال 96 این انتشارات تبدیل به موسسه فرهنگی «سیب سرخ نیکان»‌ می‌شه تا فعالیت‌های فرهنگی دیگه‌ای مانند برگزاری کلاس‌‌های آموزشی و هنری و طراحی سایت و مجله نیز به فعالیت‌‌های خودش اضافه کنه.

از هدف کانون برای ورود به بحث چاپ کتاب می‌گوید:
 
_ هدف ورود کانون به بحث انتشار کتاب این بود که محتوای درست و مفید رو با حضور مولفان خوب کشور در اختیار بچه‌ها قرار بده و بعدها تصمیم گرفت این هدف رو برای گروه سنی بزرگسال هم دنبال کنه.

 _ ژانر کودک و نوجوان مهم‌ترین بخش انتشار کتابای کانون ابرار رو تشکیل می‌ده. مثلا تا حالا 13 عنوان کتاب داستان برای گروه سنی کودک، تعدادی رمان‌ مخصوص جوون و همین‌طور نوجوون چاپ کردیم.
 
مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری ابرار کتاب‌های پرفروش انتشارات ابرار را مرور می‌کند؛ کتاب‌هایی مانند«مهارت مطالعه» ،نوشته محمود رجبی، «مهارت‌های زندگی دانشجویی» اثر محمدعلی سپهوندی و محمود رجبی، «پرورش زنبور عسل» و «پرورش گوسفند» نوشته مهندس حسین کریم‌زاده یا کتاب «قدم‌های عاشقی» مجموعه خاطرات پیاده روی اربعین، اثر«موج‌ها و کوسه‌های خلیج فارس» از محمد علی گودینی  و مجموعه 6‌جلدی کتاب‌های آموزش کامپیوتر به کودکان از صدیقه کاتبی.

در فهرست کتاب‌های پرفروش موسسه فرهنگی ابرار نام سه کتاب توجهم را جلب می‌کند؛ آثاری که نویسنده‌اش علی اقا غفار، از فعالان رسانه‌ای است؛ نویسنده‌ای که  سه رمانش با نام‌های «بیسکویت»، «توطئه در شهرک»، «بفرمایید گول بخورید » ازسوی انتشارات ابرار منتشر شده و دو کتاب «توطئه در شهرک»، «بفرمایید گول بخورید» او مورد تایید دفتر انتشارات تکنولوژی آموزش و پرورش نیز قرار گرفته است.
 
کتابخانه‌ای که فروشگاه مجازی برای فروش کتابش دارد!
کشاورز از تلاش این مؤسسه برای تبلیغ کتاب‌هایش در شبکه‌های مجازی می‌گوید؛ سایتی برای فروش کتاب‌های این مؤسسه که سال 97 ایجاد شده است؛ به‌گفته کشاورز سالیانه 100 جلد کتاب از طریق این فروشگاه مجازی به فروش می‌رسد و استقبال از این فروشگاه خوب بوده است.

از همکاری با برخی از پلتفرم‌ها و سکوهای کتاب به خاطر تبلیغات و فروش کم‌، ناراضی است.

_  قبلا با یکی از پلتفرم‌های عرضه مجازی کتاب قرداد داشتیم اما به خاطر  رضایت نداشتن از متن قراداد و درصد زیاد دریافت فروش کتاب ازسوی این پلتفرم؛ قرارداد رو فسخ کردیم اما با «کتاب راه» همکاری خوبی داریم.
 
به‌گفته کشاورز، قرار است مؤسسه فرهنگی ابرار به‌زودی در زمینه صوتی‌کردن کتاب‌های منتشر شده خود نیز اقدام کند و در نخستین گام 20 عنوان کتاب را صوتی کند. این کتاب‌ها در چند فروشگاه مجازی عرضه شده و احتمالا در سکوهای کتابی دیگر نیز عرضه خواهد شد.
 
 ماجرای اهدای کتاب در سال 98

کتابخانه مسجد حضرت حمزه سید‌الشهدا یکی از کتابخانه‌های فعال مساجد استان تهران است که علاوه بر فعالیت در حوزه کودک و نوجوان و انتشار کتاب در این بخش در حوزه اهدای کتاب نیز فعال است. این کتابخانه با گروهی به نام گروه جهادی کلام نور همکاری می‌کند. این گروه کتاب‌های اهدایی این کتابخانه را به مناطق محروم می‌برند. به‌گفته کشاورز، این موسسه هر سال 1000 تا 2000 جلد کتاب را به کتابخانه‌های مناطق محروم اهدا می‌کند.
 
کشاورز درباره حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از چاپ کتاب‌های این مجموعه می‌گوید:
 
_ از سال 96 تاحالا از هر عنوان کتابی که این انتشارات منتشر کرده، 500 نسخه را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خریداری کرده است.

گپی با عضو فعال کتابخانه مسجد حمزه سیدالشهدا

امیرحسین فعال، کتابدار و  مانند نام فاملیش، عضو فعال کتابخانه مسجد حمزه سیدالشهدا است. او از دوم دبستان عضو کتابخانه مسجد شده و از 9 سالگی در کلاس‌های عکاسی و فیلمبرداری کانون فرهنگی هنری ابرار شرکت کرده است. او حالا 15 ساله است و به‌گفته کشاورز، عکاس، گرافیست‌ و تدوینگر حرفه‌ای شده...

آقای فعال جوان در هشت مسابقه عکاسی درسطح استانی و کشوری مقام کسب کرده و دو مقام منطقه‌‌ای هم به واسطه شرکت در کلاس‌های ورزشی مسجد دارد. 

کتابخانه‌های مساجد به‌عنوان یکی از پایگاه‌های اجتماعی مهم در محله‌ها می‌توانند با فعالیت و رویکرد فرهنگی و اجتماعی تا سطح زیادی مشارکت  افراد را در این قبیل فعالیت‌ها توسعه دهند به شرط اینکه برای همه گروه‌های سنی به خصوص نسل جوان دغدغه و البته برنامه‌ریزی داشته باشند و مسجد را فقط محل اقامه نماز ندانند. مجموعه‌سازی، ساماندهی و به روزرسانی و البته فعالیت ثابت کتابخانه‌های مساجد نکته‌ای است که می‌تواند با همت نهاد کتابخانه‌های عمومی و مشارکت دستگاه‌های متولی محقق شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها