سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴
حماسه، بیان مظلومیت و مصیبت  از عناصر شعر عاشورایی است

آذربایجان‌غربی-دبیر محفل ادبی هاتف گفت: حماسه، بیان مظلومیت و مصیبت، معرفت، بیان جنبه‌های تاریخی و ... از عناصر شعر عاشورایی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ارومیه، مصطفی قلیزاده‌علیار صبح سه‌شنبه در محفل شعر آئینی «آزادی در اسارت» که در سالن جلسات کتابخانه مرکزی ارومیه برگزار شد، ضمن تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبد الله الحسین (ع) گفت: قیام عاشورا، از مهم ترین رویدادهای تاریخی در اسلام بود که پیامدها و نتایج ثمربخش آن، باقی و جاودان خواهد ماند و در طول تاریخ اسلام، اقوام زیادی اسیر شده‌اند، اما اسرای کربلا در طول تاریخ بسیار نقش آفرین بوده‌اند. چرا که با ادامه راه امام حسین (ع)، پیام حق شهدا را به گوش جهانیان رساندند و در تاریخ ماندگار کردند.

وی ادامه داد: علی شریعتی متفکر مسلمان ایرانی، در بیان مبارزه با یزیدیان هر زمان و هر مکانی، مثلثی جاودان ترسیم کرده که ابعاد مبارزه و گروه‌های مسلمانان را بیان می‌کند، او می‌گوید «آنان که رفتند، کار حسینی کردند، آنان که ماندند باید کار زینبی کنند، و گر نه، یزیدی‌اند».

دبیر محفل ادبی هاتف ضمن بیان ویژگی‌ها و عناصر شعر عاشورایی گفت: حماسه، بیان مظلومیت و مصیبت، معرفت، بیان جنبه‌های تاریخی و ... از عناصر شعر عاشورایی است و واقعه عاشورا همواره مورد توجه ویژه ادیبان و شاعران بوده است، کتاب «گنجینه الاسرار» نوشتۀ میرزا نورالله مشهور به عمان سامانی، دربردارندۀ یکی از بهترین و تأثیرگذارترین اشعار مذهبی در وصف امام حسین (ع) و حادثه عاشورا است: کیست این پنهان مرادر جان و تن کز زبان من همی گوید سخن؟ این که گوید از لب من راز کیست بنگرید این صاحب آواز کیست؟ در من اینسان خود نمایی می‌کند ادعای آشنایی می‌کند کیست این گویا و شنوا در تنم؟ باورم یارب نیاید کاین منم! متصلتر با همه دوری، به من از نگه با چشم و از لب با سخن!

قلیزاده علیار با اشاره به نقش حضرت زینب (س) در نهضت عاشورا گفت: ایشان نقش سرنوشت سازی در نهضت کربلا و حفظ این قیام عظیم داشت، امام حسین (ع) پدیدآورنده نهضت و حضرت زینب (س) ادامه دهنده آن بود؛ و پس از شهادت برادران و یاران امام، رسالت خویش را به خوبی انجام داد و با خطبه‌های آتشین، دشمن را رسوا کرد  و این به معنای آزادی در اسارت است.



وی افزود: یکی از شاعران عارف مسلک و بزرگ عاشورایی قرن ۱۳ و ۱۴ هجری مرحوم «عمّآن سامانی» صاحب کتاب مثنوی بی‌نظیر «گنجینه اسرار» در موضوع عاشورا است که نگاهی عرفانی به حادثه کربلا دارد و در بخشی از این منظومه بلند خود در قالب رسالت حضرت زینب در نهضت کربلا، به نقش زن در مبارزات و جریانات اجتماعی می پردازد و می‌گوید: در انجام وظایف الهی و سیاسی و اجتماعی و علمی و اخلاقی، انسان داریم نه مرد و یا زن؛ در مسیر زندگی، زن و مرد وظایفی یکسان به عنوان انسان دارند، زن و مرد فرقی ندارد، حسین و زینب، هر دو وظیفه ای دارند و انجام می دهند:

سرخوش از صهبای آگاهی شدم
دیگر اینجا زینب اللهی شدم
همتی باید، قدم در راه زن
صاحب آن، خواه مرد و خواه زن
غیرتی باید به مقصد رهنورد
خانه پرداز جهان، چه زن، چه مرد
شرط راه آمد، نمودن قطع راه
بر سر رهرو چه معجر، چه کلاه

قلیزاده علیار از آثار عاشورایی شعرای بزرگ همچون دعبل خزاعی، ملامحمد فضولی، محتشم کاشانی، نیّر تبریزی، شهریار، حسن حسینی، و ... نام برد و معرفی کرد و از چهره جوان و فعال معاصر شعر آیینی همچون سید حمید برقعی، نغمه مستشار نظامی به عنوان شاعران جریان‌ساز آیینی نام برد.

به گزارش ایبنا؛ غلامعلی کریمی، سید رامین هاشمی، احد افخمی نیا، سهیلا پارسایی مهر، تبسم شدتی، نازیلا علیلو، میلاد حافظ، علی امامی، فاطمه جهانگیری، محمدعلی اباذری، خدیجه حسن‌پور، فریده حلاجی، ابوطالب معصوم زاده، سید تیمور جامعی، محمدتقی آقازاده، سید حیدرعلی آران، سحر افضلی و ... به زبان ترکی و فارسی شعرهای خود را در موضوعات عاشورا، اسارت اهل بیت امام حسین (ع)، نقش تبیینی امام سجاد و حضرت زینب و اسرا، در نهضت عاشورا و حماسه‌ها و مظلومیت شهدا و اسرا و در افشای ستمگری یزید و یزیدیان و قاتلان امام حسین و یارانش و طفل صغیر شش ماهه حضرت علی اصغر، و ... خواندند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها