چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۶
عقلانیت عنصری کلیدی در اندیشه ناصرخسرو است

محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در مراسم بررسی اندیشه های حکمی،کلامی و ادبی حکیم ناصر خسرو قبادیانی گفت: تلازم عقل و دین و توجه ویژه به تأویل و باطن متن از جمله مهمترین ویژگی‌های فکری حکیم ناصر خسرو است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمود شالویی در این مراسم با اشاره به برخی از ویژگی‌های فکری ناصر خسرو عنوان کرد: تلازم عقل و دین و توجه ویژه او به تأویل و باطن متن از جمله مهمترین ویژگی های فکری حکیم ناصر خسرو است. برخی از اشعار منسوب به ناصر خسرو باید باردیگر از سوی محققین ادبی مورد مداقه قرار گیرد تا صحت انتساب این اشعار به وی مشخص شود.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: ناصرخسرو نقش مهمی در پرورش و بالندگی حکیمان و اندیشمندان پس از خود داشت و برای دیگران شرایطی را فراهم آورد که درباب آرا و اندیشه های او تحقیق و پژوهش کنند. زادالمسافرین و سفرنامه ناصرخسرو، به عنوان منابع مهم جغرافیای تاریخی در میان دیگر آثار او از اهمیت قابل توجهی برخودارند.

وی در پایان تأکید کرد: ضروری است که اندیشه‌های رفیع حکیم ناصر خسرو به زبان ساده و روان امروزی از سوی محققان تدوین شود و در اختیار نسل جوان و جدید کشور قرار بگیرد تا از رهگذر این اقدام نسل جدید ارتباط عمیق‌تری با میراث فرهنگی و ادبی ایران برقرار کنند.

مهدی محقق، عضو هیئت مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و مصحح دیوان اشعار ناصرخسرو نیز در این مراسم گفت: من به همراه مرحوم استاد مجتبی مینوی و علی رواقی توفیق پیدا کردیم که در دهه پنجاه شمسی دیوان ناصرخسرو را تصحیح و چاپ کنیم. با حضور رواقی در این جمع علمی خوشبختانه در مباحث لغوی و واژگانی همه مشکلات حل می‌شد و با کوشش وافری که مرحوم مینوی داشتند تصحیح این دیوان به بهترین شکل ممکن انجام شد.

وی تأکید کرد: حکیم ناصرخسرو حکمت شرعیه و حکمت عقلیه را آشتی داد و با نگارش «سفرنامه ناصرخسرو» اثری ماندگار در حوزه سفرنامه نویسی از خود به جای گذاشت.

ستایش ویژه ناصر خسرو از امام علی(ع)
در ادامه این مراسم، احمد تمیم‌داری استاد بازنشسته زبان و ادب فارسی دانشگاه علامه طباطبایی سخنرانی کرد و گفت: در اشعار ناصر خسرو جایگاه امام علی(ع) خاص است. ناصرخسرو مخاطبان خود را به دوستی امام علی(ع) و خاندان پیامبر اکرم(ص) توصیه کرده و در پاسداشت هیچ یک از چهره‏های آیین اسلام جز پیامبر اکرم (ص)، در حد امام علی (ع) تلاش نکرده است.

شاعر آزادی و آزادگی
سرور مولایی، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در سخنانی عنوان کرد: خراسانی که ناصرخسرو در اشعار خود مطرح کرده نوعی حس خاطره‌انگیز دارد. در طول تاریخ ادبیات، خاقانی هم از خراسان در اشعار خود بسیار نام برده اما آنچه که ناصر خسرو می‌گوید با دیگران متفاوت است. دیوان ناصرخسرو، دیوان حریت و آزادگی است. از این رو توجه وی به آزادی و آزادگی اهمیت فراوان دارد.

عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی تأکید کرد: ناصر خسرو دشمن جهالت، کوته‌نگری و نادانی بوده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها