جمعه ۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸
اولین هفته تابستان با یاد «پدر» گذشت

در هفته اول تیرماه، مطالب خبری سرویس کودک و نوجوان ایبنا تمرکز خود را بر پرونده ویژه عید غدیر خم با عنوان «امام علی(ع) در آیینه ادبیات کودک و نوجوان» گذاشته؛ اما به دیگر مسائل مهم حوزه ادبیات کودک و نوجوان نیز پرداخته بود.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در اولین هفته تیرماه امسال خبر اجرای طرحی مهم در حوزه ادبیات کودک و نوجوان منتشر شد که برگزارکننده آن خانه کتاب و ادبیات ایران است. این طرح نخستین دوره متمرکز و حضوری آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان با عنوان «قاصدک» است: اطلاعات بیشتر درباره این طرح و نحوه شرکت در آن. منتخب اخبار این هفته نیز به شرح زیر است:

اثر جدید محمدرضا شمس برای کودکان؛ انتشار داستان تلاش تندترین حلزون باغچه برای دیدن پدربزرگ
به کوشش انتشارات کتاب جمکران؛ «قصه‌های جورواجور» وارد بازار کتاب شد
به کوشش انتشارات کتابستان معرفت؛ «ابرهای سفید»؛ روایتی محیط‌زیستی از زندگی مهرگل و جنگل‌بابا منتشر شد
در مجتمع نابینایان شهید محبى؛ اقتباسی از شازده‌کوچولو با اجرای کودکان خاص
انتشارات به‌نشر روانه بازار نشر کرد؛ چه اتفاقی برای «لپ‌تاپ پدر» افتاد؟
با انتشار کتابی در حوزه کودک؛ نویسنده شیرازی به شازده کوچولو پیغام فوری داد/ مأموریت مراقبت از کره زمین
کتابخانه مرجع کانون برپا می‌کند؛ نمایشگاهی با موضوع احساسات (شادی و غم)
از سوی انتشارات کانون؛ دو عنوان کتاب از مجموعه «شعر نوجوان» منتشر شد
روی پیشخان مطبوعات؛ شماره جدید ماهنامه‌های سروش خردسالان و کودکان منتشر شد
در مراسم رونمایی از کتاب در حرم مطهر رضوی مطرح شد؛ لزوم نگارش آثار دینی برای مخاطب نوجوان/ داستان عید غدیر خم از زوایای مختلف در «هیولای اسب سوار» روایت شد


علاوه‌بر معرفی کتاب‌های تازه‌منتشرشده در قالب گفت‌وگو با نویسنده و مترجم و تصویرگر، بر آن شدیم که با توجه به نزدیک‌شدن به عید بزرگ غدیر خم پرونده «امام علی(ع) در آیینه ادبیات کودک و نوجوان» را ایجاد کنیم. در این پرونده کتاب‌های کودک و نوجوان داستانی مرتبط به امام علی(ع) - به‌طور مستقیم و غیرمستقیم- را در قالب مصاحبه و یادداشت معرفی می‌کنیم. در ادامه تعدادی از مطالب این پرونده و گفت‌وگوهای منتخب هفته آمده است:
 
مربی مهارت تندخوانی در گفت‌وگو با ایبنا بیان کرد؛ مهارت تندخوانی در کمیت و کیفیت کتابخوانی کودکان و نوجوانان مؤثر است
مربی مهارت تندخوانی گفت: «با یاد گرفتن مهارت تندخوانی بچه‌ها می‌توانند بیشتر کتاب بخوانند. آنها با این روش حتی اگر نتوانند روزی یک کتاب بخوانند، دست‌کم می‌توانند هفته‌ای یک کتاب بخوانند که در سال تعداد درخور توجهی می‌شود».

به مناسبت سالروز تولد نویسنده ادبیات ژانری؛ حالا دیگر سوژه‌هایم نوجوان‌های دور و اطرافم هستند تا نوجوانی خودم
حسین قربانزاده خیاوی، نویسنده ادبیات نوجوان گفت: چند اثر داستانی‌ام بخش‌هایی از زندگی کودکی و نوجوانی‌ خودم را روایت می‌کنند که اگر بار دیگر آنها را بنویسم تلاش خواهم کرد در آیینه رمان، منِ نویسنده محو باشم و نوجوان امروز آشکار و هویدا باشد.

امام علی(ع) در آیینه ادبیات کودک و نوجوان-۲ «در اسارت نفرت» را با نگاهی نو نوشتم تا صرفا کاغذ سیاه نکرده باشم
عطیه‌سادات صالحیان، نویسنده رمان «در اسارت نفرت» درباره نوشتن یک اثر داستانی جذاب برای نوجوانان راجع‌به واقعه غدیر گفت: موقع نوشتن طرح داستان «در اسارت نفرت» مدام با خودم می‌گفتم باید کتابی بنویسم که نگاه و ایده نو داشته و جذاب و خلاق باشد تا بتواند نوجوان را جذب کند.

چالش‌های تألیف ادبیات نوجوان-۹/ از دگردیسی نسلی جا مانده‌ایم
تیمور آقامحمدی، نویسنده ادبیات نوجوان معتقد است که تا نپذیریم در دگردیسی نسلی جا مانده‌ایم کاری از پیش نخواهیم برد. یا باید دست از نوشتن کشید یا با داشته‌های خود به سرزمین مخاطب رفت. این مساوی با واگذاری زمین بازی نیست؛ بلکه نوعی هم‌نفسی و هم‌دمایی است.

ایرانی بخوانیم-۳/ می‌خواستم افسانه شخصی خودم را بنویسم
سرور کُتُبی، نویسنده رمان کودک «قصه‌ی سنگو و شوبانه» گفت: دلم می‌خواست از یک پدیده تلخ، ماجرایی از جنس دنیای کودکان و فضایی سرشار از خوش‌بینی بنا کنم: دنیایی لطیف و سبک.

نویسنده کتاب کودک «توران میرهادی» در گفت‌وگو با ایبنا بیان کرد؛ در تمام مراحل نوشتن کتاب، توران‌خانم جلوی چشمانم می‌آمد
ریحانه جعفری، نویسنده کتاب کودک «توران میرهادی» گفت: با نوشتن این کتاب به این نتیجه رسیدم که پدر و مادر خوب چقدر می‌توانند در زندگی فرزندان راهگشا باشند؛ بنابراین ما می‌توانیم برای بچه‌هایی که مخاطب آثار تألیف یا ترجمه‌مان هستند، طوری بنویسیم که مادران و پدران خوب فردا باشند و بچه‌هایشان را قشنگ تربیت کنند.

امام علی(ع) در آیینه ادبیات کودک و نوجوان-۴/ کتاب مصور «نبرد خندق» بر شکست‌ناپذیری حضرت علی(ع) تأکید دارد
هادی اسدی، تصویرگر کتاب مصور «نبرد خندق» گفت: در این کتاب تأكید ما روی قابلیت و مهارت‌های جنگ‌آوری و شکست‌ناپذیری حضرت علی(ع) بوده و سعی کردم این مورد را به بهترین شکل ممکن نمایش دهم تا نظر عموم بخصوص مخاطب نوجوان و جوان امروزی به آن جلب شود.

مدیرعامل خانه نوجوان در گفت‌وگو با ایبنا بیان کرد؛ دختران نوجوان در سن بلوغ دوست دارند پدرها ارتباط بیشتر و گرم‌تری با آنها داشته باشند
فاطمه شیرانی، مدیرعامل خانه نوجوان معتقد است که بسیاری از دختران نوجوان وقتی به سن بلوغ می‌­رسند، نمی‌­توانند حرف‌هایشان را به پدرشان بگویند؛ درحالی‌­که پدر اولین مرد زندگی‌شان است و آنها دوست دارند کنار او قرار بگیرند و ارتباط گرمی را تجربه کنند.

مطبوعات کودک و نوجوان-۳/ خواندن مجله باعث می‌شود کودک لابه‌لای کاغذها استعداد و علاقه‌مندی خودش را کشف کند
معصومه یزدانی، سردبیر ماهنامه «قلک» گفت: خانواده‌ای که ماهیانه برای فرزندش ۱۰ عنوان کتاب می‌خرد اما مجله نمی‌خرد، درواقع قسمتی از نیاز خواندنی و مطالعه کودک را تهیه نکرده است؛ چون کارکرد مجله با کتاب فرق دارد و مجله شامل بازی، گزارش، آموزش کاردستی، شعر، داستان و... است. این تنوع باعث می‌شود کودک لابه‌لای این کاغذها استعداد و علاقه‌مندی خود را کشف کند.


مانند هفته‌های گذشته در این هفته نیز، بخش معرفی کتاب و یادداشت سرویس کودک و نوجوان فعال بوده و توانستیم چندین کتاب را از زاویه‌دیدِ مروجان کتابخوانی و فعالان حوزه کودک و نوجوان ببینیم. منتخب این مطالب را در ادامه می‌خوانید:

امام علی(ع) در آیینه ادبیات کودک و نوجوان-۱/ من امام علی(ع) را دوست دارم
کتاب و مدرسه-۲/ چه کسی از یک ماهی توقع دارد از درخت بالا برود؟
پژوهش کودک و نوجوان-۲/ «تصویرگری کتاب‌های کودکان: تاریخ، تعریف‌ها و گونه‌ها»؛ بررسی دانش‌محور تصویرگری کتاب کودک
تئاتر و سینمای کودک و نوجوان-۳/ «پسر دلفینی» انیمیشن ساخت ایران یا کپی از دل آثار خارجی؟
امام علی(ع) در آیینه ادبیات کودک و نوجوان-۵/ دوست دارمت، مرد مهربان
ادبیات کودک و نوجوان جهان-۳/ هر کودکی نیاز دارد به صورت غیرشرطی دوست داشته شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها