چهارشنبه ۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
لزوم نگارش آثار دینی برای مخاطب نوجوان/ داستان عید غدیر خم از زوایای مختلف در «هیولای اسب سوار» روایت شد

خراسان رضوی - در مراسم معرفی و رونمایی از کتاب «هیولای اسب سوار» در رواق کتاب حرم مطهر رضوی بر لزوم لزوم نگارش آثار دینی برای مخاطب نوجوان تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در مشهد، این نشست عصر روز سهشنبه میزبان مجید ملامحمدی نویسنده اثر و حجت‌الاسلام حسین میرزایی کارشناس حوزه کتاب و جمعی از علاقه‌مندان کتاب و زائران حرم مطهر رضوی در رواق کتاب بود.

ملامحمدی نویسنده کتاب «هیولای اسب سوار» در این نشست گفت: هدف من در نویسندگی این بوده که کتاب‌هایی که می‌نویسم با زندگی ائمه اطهار(ع) پیوند داشته باشد. از این اثر رو نیز کتاب «هیولای اسب سوار» یک رمان تاریخی برای مخاطب نوجوان است که در 4 فصل با بهره‌گیری از منابع معتبر شیعی مستند‌های روایت گونه از روزگار جانشینی پیامبر اکرم (ص) و جایگاه امام علی (ع) را بیان می‌کند.
 
وی با اشاره به اینکه شروع روایت کتاب سفر شخصی به نام حارث بن نعمان به سمت مدینه و محاجه او با پیامبر اسلام(ص) است، افزود: حارث که در ابتدا بت پرست بوده بعدها مسلمان می‌شود، هنگامی که ماجرای غدیر خم را می‌شنود قطعیت این جریان را باور نمی‌کند و برای پرس‌وجو در این باره از شخص پیامبر گرامی اسلام(ص) راهی مدینه می‌شود.
 
ملامحمدی در توصیف شخصیت حارث بن نعمان تصریح کرد: او هر چند مسلمان هست؛ اما در حقیقت مخالف حضرت علی (ع) است و نمی‌تواند انتخاب حضرت علی(ع) را به جانشینی حضرت محمد(ص) را که از سمت خدا بوده را باور کند. او در راه رسیدن به مدینه واقعه روز غدیر خم را از زبان دوستان اهل بیت(ع) و برخی دشمنان می‌شنوند؛ اما همچنان باور نمی‌کند. تا سرانجام به مدینه می‌رسد و یک سری اتفاقات برای او رخ می‌دهد. در این اثر سعی شده که فضایل امام علی(ع) از روایات پیامبر اکرم(ص) و آیات قرآن بیان شود.
 
وجود روایت‌های تاریخی مبتنی بر واقعیت در«هیولای اسب سوار»

نویسنده فعال حوزه ادبیات دینی کودک و نوجوان اظهار می‌کند: برای نگارش این اثر از تخیل هم استفاده شده، اصل داستان، روایت تاریخی مبتنی بر واقعیت است. برخی از شخصیت‌های مطرح شده در داستان، ممکن است واقعی نباشند؛ اما حکایاتی از تاریخ ، اهل بیت(ع) و فضائل امیر المومنین(ع) را نقل می‌کنند که همه آن‌ها واقعیت دارند.

ملامحمدی در پایان گفت: ما بیش از 20 میلیون دانش‌آموز در سطح کشور داریم که باید برای آن‌ها در موضوعات مختلف دینی و مذهبی و زندگانی اهل بیت(ع) کتاب تولید کنیم. من سعی دارم تا زمانی می‌توانم کار کنم در حوزه کودک و نوجوان و در مورد زندگی اهل بیت(ع) کتاب بنویسم.
 
روایت داستان عید غدیر خم از زوایای مختلف در کتاب «هیولای اسب سوار»

حجت‌الاسلام حسین میرزایی، کارشناس حوزه کتاب گفت: نویسنده این اثر استاد مجید ملامحمدی انتشار بیش از 100 عنوان کتاب و مقاله را در زمینه‌هاى داستان، شعر، تحقیق، در کارنامه‌ ادبی‌اش دارد و برخی از آثارش همچون «مرغابى‌هاى مهمان»،«ماه غریب من»، «درخلوت نخلستان»، «در مهمانى پولدارها» و « آواز مرغ باران» در جشنواره‌های کتاب سال جمهورى اسلامى ایران، دومین جشنواره کتاب سال سبک زندگى اسلامى، نخستین دوره جایزه دوسالانه کتاب برگزیده نهج البلاغه و کتاب سال استان خراسان رضوى و دومین جشنواره کتاب سال رضوى خوش درخشیده‌اند.

وی ادامه داد: معجزه دین اسلام و یادگار پیامبر گرامی اسلام(ص)، کتاب قرآن است که امروز در جامعه ما مظلوم واقع شده و برخی افراد قادر به روخوانی و درک معانی آن نیستند اما مجید ملامحمدی متناسب با فضای رمان و ذائقه مخاطب، به آیات مختلف قرآن در داستان اشاره می‌کند. در قالب رمان نوشته شده و با قلم روان و صمیمانه و پردازش خوب، مخاطب را با خود همراه می‌کند.

کارشناس حوزه کتاب با تاکید بر اینکه بزرگترین، بهترین و پاک‌ترین عید مسلمانان، عید غدیر خم است، افزود: آقای ملامحمدی در کتاب «هیولای اسب سوار» از 4 زاویه مختلف به واقعه مهم تاریخی غدیر خم پرداخته است. حارث بن نعمان فهریِ، عبدالله بن عَمرو مُزن، عباس بن عبدالمطلب عموی پیامبر و عمار یاسرصحابه سرشناس پیامبر از جمله کسانی هستند که داستان به نقل از آن‌ها بیان می‌شود.
 
میرزایی تصریح کرد: حارث بن نعمان فهریِ یکی از شخصیت‌های تاریخی است که وقتی جریان جانشینی حضرت علی(ع) می‌شنود با آن اعتراض می‌کند و با برنامه‌ریزی نقشه‌ای سعی می‌کند که حضرت را ترور کند که این ماجرا در فصل اول کتاب روایت می‌شود.
 
وی افزود: در فصل‌های دوم و سوم، عبدالله بن عَمرو مُزن و عباس بن عبدالمطلب عموی پیامبر به بیان ماجراها و داستان‌هایی از جانشینی حضرت علی(ع) می‌پردازند و در نهایت در فصل آخر کتاب عمار یاسر یار وفادار پیامبر اکرم(ص) در مناظره‌ای با عبدالرحمان پیرامون شایستگی‌های حضرت علی (ع) برای جانشینی پیامبر بحث می‌کند.
 
کارشناس حوزه کتاب افزود: نگارش کتاب «هیولای اسب سوار» برای نوجوانان یکی از امتیازات ویژه این اثر محسوب می‌‌شود. در کشور ما برای مخاطب کودک و بزرگسال آثار بسیاری وجود دارد در حالی که برای قشر نوجوان کشور ، آثار کمتری نوشته می‌شود به گونه‌ای که در فضای ادبیات کشور حدود 20 درصد از آثار ویژه مخاطب نوجوان است. ما در این حوزه نیازمند تالیفات بیشتر برای مخاطب نوجوان هستیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها