دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۵
کتاب «ولایت فقیه» معرفی و بررسی می‌شود

کتاب «ولایت فقیه» تالیف روح‌الله الموسوی الخمینی (ره) در نشست صد کتاب ماندگار قرن معرفی و بررسی می‌شود

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «ولایت فقیه» تالیف حضرت امام خمینی (ره) به عنوان سیزدهمین کتاب از سلسله نشست های «صد کتاب ماندگار قرن» روز یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰ صبح در سالن فرهنگ مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش کتاب «ولایت فقیه»، مجموعه سیزده سخنرانی است که حضرت امام خمینی، در سال ۱۳۸۹ قمری (برابر با ۱۳۴۸ شمسی) در ایام اقامت در نجف اشرف ایراد فرمودند. این سخنرانی‌ها در همان ایام به صورت مختلف، گاهی کامل و گاه به صورت یک یا چند درس تکثیر و منتشر شده است و در پائیز ۱۳۴۹ شمسی پس از ویرایش و تایید حضرت امام برای چاپ آماده گردید و نخست توسط یاران امام در بیروت به چاپ رسید و پنهانی به ایران فرستاده شد و همزمان برای استفاده مسلمانان انقلابی به کشورهای اروپایی و امریکا و پاکستان و افغانستان ارسال گردید. این کتاب در آن زمان در صدر کتاب‌های ممنوعه دوران پهلوی قرار داشت.

«ولایت فقیه» قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بارها، و در سال ۱۳۵۶ در ایران با نام «نامه‌ای از امام موسوی کاشف الغطاء» به ضمیمه «جهاداکبر» تجدید چاپ شد. امام خمینی در ابتدای این کتاب، ولایت فقیه را از موضوعاتی می‌داند هرکس به عقاید و احکام اسلامی آشنایی مختصری داشته باشد وقتی به مبحث ولایت فقیه برسد، آن را بی‌درنگ تصدیق خواهد کرد.

لازم به توضیح است تا کنون کتاب‌های «تاریخ پیامبر اسلام»، اثر محمدابراهیم آیتی، «نثر طوبی؛ دایره‌المعارف لغات قرآن کریم» اثر علامه ابوالحسن شعرانی، «بیست مقاله قزوینی» از مجموعه پژوهش‌‎های علامه محمد قزوینی، «زندگانی فاطمه زهرا سلام‌الله علیها» نوشته سیدجعفر شهیدی، «مسئله حجاب» استاد شهیدمرتضی مطهری، «واژه و معنای آن از فارسی میانه تا فارسی» نوشته کتایون مزداپور، «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» سلسله جلسات سیدعلی خامنه‌ای، «حواصل و بوتیمار» نوشته امیرحسن یزدگردی، «خواب آشفته نفت» نوشته محمدعلی موحد، «مفاتیح الجنان» با گردآوری شیخ عباس قمی، «تاریخ طب در ایران» تالیف دکتر محمود نجم‌آبادی، و «مقدمه‌یی بر شناخت اسناد تاریخی» تالیف سرهنگ دکتر جهانگیر قائم مقامی در سلسله نشست‌های «صد کتاب ماندگار قرن» معرفی و بررسی شده است. گفتنی است این نشست بصورت زنده از صفحه آپارات (aparat.com/nlai_ir) سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران پخش خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها