دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۶
نوجوان‌محوری، اصلی‌ترین برنامه کانون در تابستان ۱۴۰۳/ رئیس‌جمهور شهید عملکرد کانون را بررسی می‌کرد

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جمع اصحاب رسانه به معرفی برنامه‌های تابستانی کانون پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا نشست رسانه‌ای «تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تابستان ۱۴۰۳»، با شعار «تابستونتو بساز» با حضور حامد علامتی، مدیرعامل کانون، فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون، محمدرضا کریمی‌صارمی، معاون تولید کانون، سمیه‌سادات ابراهیمی، مدیرکل حوزه ریاست و روابط‌عمومی، مهدی ذوالفقاری، رئیس کانون زبان و جمعی از اصحاب رسانه، دوشنبه (۷ خردادماه) در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران برگزار شد.

رئیس‌جمهور شهید عملکرد کانون را بررسی می‌کرد و پرسشگر بود

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن ابراز تسلیت و تبریک برای شهادت شهیدجمهور و یارانش، با بیان خاطرات مشترک خود با آیت‌الله رئیسی از توجه و دغدغه او به حوزه کودک و نوجوان صحبت کرد. او در این‌باره گفت: رئیس‌جمهور اعتقاد قلبی به حوزه کودکان و نوجوانان داشت و از فعالیت‌های ما در این حوزه حمایت می‌کرد. دعوت از کانون پرورش فکری در سفرهایی همچون سفرهای آمریکای لاتین و دیگر سفرهای خارجی، نشان از توجه رئیس‌جمهور به حوزه کودک و نوجوان داشت.

او افزود: رئیس‌جمهور گزارش عملکرد ما را بررسی می‌کرد و در این‌باره از ما پرسشگر بود. در نمایشگاه بین‌المللی کتاب پارسال، آیت‌الله رئیسی دو توصیه به ما داشت که هر دو توصیه را عملی کردیم. او از ما خواسته بود که از دیگر ناشران حمایت کنیم و وارد فضای رقابتی با آن‌ها نشویم؛ ما هم ۵۲ ناشر را حمایت کردیم و کتاب‌های آن‌ها را در تیراژهای بالا خریداری کردیم. توصیه بعدی او این بود که علاوه بر کتاب‌های علمی در کتاب‌های حوزه علوم انسانی نیز وارد شویم؛ ما نیز با دپارتمان‌های تخصصی خود کتاب‌هایی در این زمینه تولید کردیم تا به توصیه او که می‌گوید کودکان آینده را می‌سازند عمل کرده باشیم. همچنین رئیس‌جمهور تأکید ویژه‌ای بر تولید انیمیشن و ساخت فیلم با مضمون کودکان غزه داشت و این مورد از دغدغه‌های مهمش بود.

نوجوان‌محوری، اصلی‌ترین برنامه کانون در تابستان ۱۴۰۳/ رئیس‌جمهور شهید عملکرد کانون را بررسی می‌کرد

ما باید سند جامع ملی اوقات فراغت را آماده کنیم

حامد علامتی با تأکید بر اینکه اوقات فراغت فقط مختص کودکان و ایام تابستان نیست، یادآور شد: برنامه‌های ما باید سبدهای فرهنگی خانواده را هم در بر بگیرد؛ این سبدهای فرهنگی شامل جامعه، خانواده، رسانه و کودک و نوجوان خواهد شد. ضمن اینکه ما باید در تمام ایام سال برای بچه‌ها و اوقات فراغت‌شان برنامه‌ریزی کنیم؛ اما فصل تابستان گل کار ماست و رسانه‌ها هم این مسئولیت را دارند که جامعه و افکار عمومی را به اوقات فراغت حساس کنند. خوشبختانه ما اولین نهادی هستیم که برنامه‌های تابستان خود را از همین امروز شروع کرده‌ایم. در استان‌های گرمسیری که امتحانات آن‌ها زودتر به پایان می‌رسد برنامه‌های کانون از امروز شروع شده است و دیگر استان‌ها تا ۲۰ خردادماه به تدریج برنامه‌های خود را آغاز می‌کنند.

او تأکید کرد: ما باید سند جامع ملی اوقات فراغت را آماده کنیم و ببینیم برای خانواده‌ها چه الگویی داریم. اساساً فلسفه و تأسیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایجاد توازن و مدل برای سبک زندگی کودکان و نوجوانان برای بهره‌مندی از اوقات فراغت بود. ما یک فعالیت رسمی در آموزش و پرورش داریم؛ اما یک فعالیت فرهنگی نیز در فضای غیررسمی داریم که نقش کانون در آن پررنگ است. ما از دیرباز در حوزه تولید کتاب، انیمیشن، اسباب‌بازی و… فعال بوده‌ایم.

علامتی در ادامه صحبت‌های خود افزود: امسال هزار کتاب را در نمایشگاه کتاب به نمایش گذاشتیم؛ همچنین در سال گذشته سه میلیون کتاب کودک و نوجوان چاپ کردیم. در عین حال هزار مرکز فرهنگی‌هنری وابسته به کانون داریم؛ اما این تعداد باید افزایش یابد. تماشاخانه‌های سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بیش از صد هزار کیلومتر در روستاها و نقاط دور حرکت کرد تا کودکان در دورافتاده‌ترین نقاط، برنامه فرهنگی داشته باشند.

نوجوان‌محوری، اصلی‌ترین برنامه کانون برای تابستان ۱۴۰۳/ رئیس‌جمهور شهید عملکرد کانون را بررسی می‌کرد

سیاست‌های اصلی کانون در سال ۱۴۰۳؛ خانواده‌ها همراه و همکار کانون شوند

مدیرعامل کانون در توضیح سیاست‌های اصلی برنامه‌های کانون در سال ۱۴۰۳ گفت: ما سه سیاست اصلی در برنامه‌های امسال کانون داریم. سیاست اول مخاطب‌محوری است به این معنا که مخاطبان خود را در حوزه‌های مختلف و به شکل‌های مختلف افزایش دهیم. سیاست دوم ما نوجوان‌محوری است؛ بنا داریم که رمان نوجوان بیشتری تولید کنیم و به خود نوجوان نقش بدهیم تا او در فعالیت‌های ما نقش‌آفرین باشد. سیاست سوم، مرکزمحوری است برای اینکه بتوانیم هزار مرکز کانون را به هزاران مرکز تبدیل کنیم.

او افزود: اهداف امسال ما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیرو این سه سیاست این است که خانواده‌ها را از تماشاگر به همراه و همکار در فعالیت‌های کانون تبدیل کنیم. هدف بعدی ما این است که به نوجوانان نقش پررنگ‌تری نسبت به گذشته بدهیم. هدف سوم این است که از فعالیت‌های تک‌بعدی به فعالیت‌های بسته‌ای برویم؛ به این معنا که در آن ساعتی که کودک یا نوجوان در کنار ماست یک بسته فرهنگی را به او ارائه بدهیم تا از چند برنامه مختلف بهره ببرد: نه فقط یک فعالیت. هدف بعدی ما نیز استفاده از حلقه‌های میانی و ظرفیت‌های مردمی و مردمی‌سازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

حامد علامتی در مورد ارکان فعالیت‌های کانون نیز گفت: یکی از مهم‌ترین رکن‌های اصلی فعالیت‌های ما مربیان‌مان هستند. درواقع می‌توان گفت مزیت نسبی ما نسبت به دیگر ارگان‌ها همین مربی‌های متخصص‌مان هستند. رکن بعدی فعالیت‌های کانون پرورش فکری در سال ۱۴۰۳ نوجوانان هستند؛ ما کارهای زیادی در این زمینه انجام داده‌ایم. برای مثال شورای نوجوان تشکیل دادیم، آن‌ها را در تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و مدیریت امور به طوری که خودشان زیر نظر مربی‌ها نقش ایفا کنند، شرکت دادیم.

نوجوان‌محوری، اصلی‌ترین برنامه کانون برای تابستان ۱۴۰۳/ رئیس‌جمهور شهید عملکرد کانون را بررسی می‌کرد

زمینه‌ساز همه برنامه‌های کانون، کتاب است

علامتی از مردم خواست که در فعالیت‌های کانون مشارکت کنند. او در این‌باره گفت: ما در صدد این هستیم که این خدمات را برای مردم توصیه بدهیم و کانون را از میان همین حلقه‌های مردمی به دل مردم ببریم. از همین‌جا از حلقه‌های مردمی دعوت می‌کنم که در فعالیت‌های کانون مشارکت کنند. تمامی برنامه‌های ما بر اساس کتاب شکل می‌گیرد؛ ما همیشه گفته‌ایم با کتاب شروع کردیم، با کتاب ادامه می‌دهیم و با کتاب تمام می‌کنیم. زمینه‌ساز همه برنامه‌های ما کتاب است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره فعالیت‌هایی که کانون در تابستان ۱۴۰۳ آن‌ها را دنبال خواهد کرد، عنوان کرد: فعالیت‌های ما به شکل‌های مختلفی است؛ برای مثال کارگاه‌های تخصصی و عمومی داریم. بسته‌های فعالیتی داریم که وابسته به زیست‌بوم هر منطقه و بنا به تشخیص مربی آن منطقه متفاوت خواهد بود. رویدادهای مناسبتی، برگزاری جشنواره‌ها و سوگواره‌ها و احیای اردوها بالاخص اردوهای یک‌روزه از دیگر برنامه‌های کانون در تابستان امسال است. برنامه ملی کانون‌مدرسه و کانون‌یار، همچنین برنامه‌های ترویج کتابخوانی و ترویج و توسعه علم و فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی، نانو و غیره را نیز در دستور کار داریم. برنامه دیگر ما برای تابستان، طرح ترویج توسعه زبان فارسی در داخل و خارج از کشور است؛ برای مثال امسال در داخل کشور تمرکز ویژه‌ای روی ادبیات کهن داریم و با تمرکز، به گلستان می‌پردازیم. یکی دیگر از تأکیدات ما برای برنامه‌های کانون، قصه‌گویی است؛ زیرا برنامه‌های قصه‌گویی از اهمیت بسیاری برخوردارند. کتابخانه‌های سیار نیز جزو فعالیت‌های مهم ما در تابستان ۱۴۰۳ خواهد بود.

نوجوان‌محوری، اصلی‌ترین برنامه کانون برای تابستان ۱۴۰۳/ رئیس‌جمهور شهید عملکرد کانون را بررسی می‌کرد

او افزود: به طور کلی اگر بخواهم دو هدف از مهم‌ترین اهداف کانون در تابستان امسال را بیان کنم باید به ایجاد حلقه‌های میانی و کتابخانه‌های سیار اشاره کنم. در کنار این‌ها، فعالیت‌های همیشگی ما، مانند تماشاخانه‌ها و قفسه‌های کتاب ما در مدارس نیز برپا هستند. اتفاق بسیار خوشحال‌کننده‌ای در چند وقت اخیر افتاده است؛ آن هم این است که در برخی محکمه‌ها برخی از قاضی‌ها احکام جایگزین را به نفع کودک و نوجوان صادر کرده‌اند؛ برای مثال جایگزین جریمه را تجهیز یا تأسیس کتابخانه کودکان و نوجوانان در روستاها قرار داده‌اند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پایان، درباره مخاطب متنوع برنامه‌های کانون بیان کرد: ما همزمان برای کودک سمپادی، کودک کار، کودکان ساکن در کانون اصلاح و تربیت، کودکان اتباع و… هم برنامه داریم و کارشناسان ما با آن‌ها در ارتباط هستند.

او در توضیح انتخاب شعار تابستان امسال کانون نیز گفت: «تابستونتو بساز» اشاره به نقش‌آفرینی خود کودک و نوجوان دارد؛ یعنی او با اراده و علاقه و براساس انتخاب خودش فعالیت‌های تابستانش را شکل می‌دهد و می‌سازد.

در پایان این نشست از پوستر فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ادبی، مهارت‌های حال خوش زندگی و علم و فن‌آوری کانون رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط