دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰
برگزاری نخستین هم‌آوایی سالانه امیری خوانی و موسیقی مازندران

مازندران - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: نخستین هم‌آوایی سالانه امیری خوانی و موسیقی مازندران با عنوان «سوچلا» برگزار می‌شود.

حسین جوادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در ساری، با اشاره به برگزاری نخستین هم‌آوایی سالانه امیری خوانی و موسیقی مازندران با عنوان «سوچلا»، اظهار کرد: این جشنواره به 2 بخش کلی گروه نوازی موسیقی مازندران و امیری‌خوانی تقسیم می‌شود که در بخش گروه نوازی باید تنها از سازهای اصیل استفاده شود.

وی افزود: این بخش با تاکید بر اینکه «سوچلا» یک آئین موسیقایی است که مبتنی بر معیشت بوده  و معیشت آن زمان ناگزیر به صید بوده است و از این رو باید وجه موسیقایی آن پر رنگ‌تر شود.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به اینکه امیری‌خوانی یکی از قدیمی‌ترین آوازها در مازندران است، گفت: این موسیقی یک لحن است که در مناطق شمالی کشور، البرز مرکزی و البرز جنوبی وجود دارد و جزئی از آئین ما است و باید برای بقای آن بکوشیم.
 
این مسئول تصریح کرد: در این راستا برای احیاء، اشاعه و تسری دادن امیری‌خوانی در بین جوانان، بخش استعدادیابی و معرفی استعدادها را در 2 رده سنی زیر ۱۳ سال و بالای ۱۳ سال در نظر گرفته شد که در بخش گروهی خوانی محدودیت سنی نخواهیم داشت.
 
 جوادی ادامه داد: افتتاحیه این مراسم صبح یکم تیرماه با حضور مسئولان و شرکت‌کنندگان در محمودآباد برگزار و اختتامیه هم در همان شب انجام می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه نخستین هم‌آوایی سالانه امیری خوانی و موسیقی مازندران در ۲ مرحله داوری می‌شود، خاطرنشان کرد: در مرحله نخست، فراخوان و دریافت آثار صورت می‌گیرد و قسمت گروه نوازی در همان زمان داوری شده و ۳ گروه به عنوان گروه برگزیده انتخاب می‌شوند و در روز جشنواره این ۳ گروه به عنوان گروه‌های برتر ، اجرای برنامه دارند.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران اظهار کرد: در مرحله امیری خوانی ابتدا جمعی از آثار انتخاب و داوری می‌شود و مرحله نهایی داوری در روز جشنواره خواهد بود و از بین هر رده سنی ۲ نفر انتخاب خواهند شد.
 
وی گفت: گروه‌های موسیقی شهرستان محمودآباد، بدون رقابت، اجازه اجرا در روز جشنواره را دارند و به عنوان گروه بومی تندیس جشنواره را دریافت خواهند کرد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها