شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳
حضور مجازی در نمایشگاه کتاب به نفع ناشران کرمانشاهی است/ دغدغه‌ای به نام هزینه‌های سفر

از دید بسیاری از ناشران کرمانشاهی شرکت حضوری در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای شهرستانی‌ها پرهزینه است که موجب می‌شود در نهایت حضور مجازی را انتخاب کنند که درنظر گرفتن راهکارهایی برای کاهش هزینه و حمایت برای حضور بیشتر در نمایشگاه ضرورت دارد.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در کرمانشاه، باتوجه به شیوع کرونا و تعطیلی چندساله نمایشگاه استانی کتاب کرمانشاه، حضور ناشران در نمایشگاه تهران 1402 ، فرصت طلایی برای معرفی بهتر، فروش و نجات از رکود چندساله صنعت نشر استان است و با اینحال برخی از ناشران قدیمی و مطرح این دیار، تمایلی برای شرکت حضوری در این نمایشگاه را ندارند.

اینکه نمایشگاه فرصتی برای معرفی ناشران کوچک و شهرستانی شود، فروش نقدی شود وچندروزی توجه به مبحث کتاب و کتابخوانی داغ شود و اهالی فرهنگ و دور کتاب دور هم گرد آیند و حتی کتاب‌های نایاب عرضه شود بخشی از مزایای برگزاری فیزیکی نمایشگاه است که برگزاری مجازی آن چندان از این مزایا بهره‌ای ندارد.
 
اما هزینه‌های بالای ایاب و ذهاب، اسکان، کارمزد فروشنده، هزینه باربری و ...موجب شده که انگیزه حضور برای ناشران استانی کم شود و در نتیجه به شرکت مجازی و فروش اینترنتی روی بیاورند.

گرچه ناشران و فروشندگان در بخش مجازی نمایشگاه نمی‌توانند از نزدیک با مخاطب ارتباط بگیرند اما می‌توانند بسیاری از کتاب‌های خود را عرضه کنند حتی کتاب‌هایی که راهش به کتابفروشی نیفتاده است و این دسترسی آسان و ارسال رایگان بخشی از مزایای مجازی نمایشگاه است.
 
ناشران معاف از مالیات نیستند

مدیر انتشارات گلچین ادب کرمانشاه که از سال1394تا1401به‌صورت پیاپی به عنوان ناشر برتر استان معرفی شده است، به خبرنگار ایبنا گفت: حضور مجازی در نمایشگاه کتاب تهران را بر حضور فیزیکی ترجیح می‌دهم، چراکه تنها رفت و آمد و اسکان، ۱۵میلیون تومان برای ما هزینه دارد و این در حالی است که سود بدست آمده نزدیک به دو میلیون تومان خواهد بود و این بدان معناست که ۱۳میلیون تومان ضرر خواهیم کرد.

داراب گلچین افزود: این مشکل برای انتشاراتی‌های شهرستان است که مانع از حضور آنان در نمایشگاه می‌شود مگر اینکه انتشاراتی از وضعیت خوب و مکان مطمئنی برخوردار باشد تا بتواند حضور یابد.

وی با بیان اینکه بیش از 80درصد شرکت‌کنندگان درغرفه‌های نمایشگاه تهرانی هستند، افزود: در صورت حضور فیزیکی در نمایشگاه باید دستگاه کارتخوان و کد مالیاتی  دریافت کنیم که مجبور به پرداخت مالیات می شویم در حالی که در سالیان گذشته انتشاراتی و  کتابفروشی معاف از مالیات بودند.

این ناشر با بیان اینکه از ابتدای آغاز فعالیت این انتشاراتی در کرمانشاه نزدیک به 260عنوان کتاب چاپ شده که برجسته‌ترین آنها در این نمایشگاه عرضه می‌شود، افزود: انتشاراتی‌هایی که سالها نتوانسته‌اند به صورت فیزیکی در نمایشگاه شرکت کنند در فضای مجازی راحت‌تر معرفی می‌شوند.
 
 87عنوان کتاب انتشارات ماهتاب غرب در نمایشگاه مجازی عرضه می‌شود

در ادامه مدیر انتشارات ماهتاب غرب کرمانشاه که به صورت مجازی در این نمایشگاه شرکت کرده است، در گفت وگو با خبرنگار ایبنا، عنوان کرد: شرکت حضوری در نمایشگاه تهران هزینه‌های مالی بسیاری به همراه دارد و از همین رو شرکت مجازی را ترجیح داده‌ایم.

سمیرا عظیمی از عرضه ۸۷عنوان کتاب از انتشارات ماهتاب غرب در نمایشگاه مجازی کتاب خبر داد و افزود: نمایشگاه مجازی فرصت مناسبی برای ناشر است چراکه هزینه‌های حضور فیزیکی را ندارد و از نظر هزینه‌های پست کتاب برای خریداران کتاب از نمایشگاه مجازی حمایت می شود.

 به‌گفته وی، در سال‌های گذشته نمایشگاه مجازی کتاب تهران با استقبال خوب بازدیدکنندگان همراه بوده و بی‌شک امسال نیز همین گونه خواهد شد.

عظیمی از رونمایی کتاب «کرمانشاه دیار نخبگان» نوشته علیرضا صفری مسترخانی در نمایشگاه مجازی خبر داد و افزود: در این کتاب به افراد تاثیرگذار استان اشاره شده است و در بخشی دیگر مدال‌آوران ورزشی استان معرفی شده‌اند.

بن ناشر به ناشر تعلق گیرد

وی از کتاب روزگار «مه آلود» نوشته زرین تاج عبدالملکی به عنوان دومین کتاب یاد کرد که قرار است به صورت مجازی رونمایی شود که  شخصیت اصلی کتاب، علاوه بر روایت زندگی خود به بیان حوادث تاریخی، فرهنگی و اجتماعی کرمانشاه در نیم قرن گذشته میپردازد. 

این ناشر با بیان اینکه نمایشگاه کتاب تهران برای همه ناشران اهمیت دارد، درخصوص راهکارهای کاهش هزینه برای حضور بهتر ناشران، گفت: علاوه بر درنظرگرفتن غرفه رایگان برای حضور ناشران،  بهتر بود مزایایی همچون بن نشر تعلق می‌گرفت که ارزش شرکت کردن در نمایشگاه برای ناشران را داشته باشد چراکه هزینه‌های زیاد مانع از حضور فیزیکی است.

مدیرانتشارات ماهتاب غرب یادآور شد: بی‌شک بازدید حضوری از نمایشگاه برای علاقمندان کتاب لذت دیگری دارد و برای ناشران هم ارتباط مستقیم با مخاطبان تاثیر بسزایی برای معرفی نشر خود خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها