چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
بازار گرم سفارش‌های چاپی در نخستین روزهای دومین ماه سال

بازار ملزومات مواد اولیه کتاب در نخستین روزهای دومین‌ماه سال 1402 شاهد افزایش قیمت 50 هزار تومانی در بخش کاغذ و 25 هزار تومانی در حوزه مرکب است، اما با این حال روند فعالیت‌ها ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درحالی که دو هفته تا برگزاری سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران زمان باقی مانده است، بازار خرید و روش مواد اولیه تولید کتاب، رونق خاصی پیدا کرده است.
 
با وجود افزایش قیمتی که از ابتدای سال جاری برای برخی اقلام و کالاها ایجاد شده است، اما روند ثبت سفارش از سوی ناشران و چاپخانه‌داران ادامه دارد؛ زیرا ناشران در تکاپوی نمایشگاه کتاب به دنبال تامین مواد اولیه هستند تا در فرصت محدود باقی‌مانده کتاب‌هایشان را به بزرگترین رویداد فرهنگی کشور برسانند.
 
اما در این میان افزایش قیمت بسیاری از ملزومات حوزه کتاب، چالش‌های زیادی را برای اهالی نشر ایجاد کرده است، رصد بازار نشان می‌دهد که قیمت کاغذ در هفته جاری حدود 50 هزار تومان افزایش داشته است، این موضوع درحالی رخ داده که نرخ ارز افزایش نداشته است.
 
اما کارشناسان دیگر بر این باورند که نبود بار در بازار عامل این افزایش قیمت است؛ همچنین ایجاد شوک به بازار نیز عامل دیگری است که برخی از فعالان این حوزه به‌عنوان دلیل افزایش قیمت نام می‌برند.
 
رصد قیمت کاغذ در روز چهارشنبه 6 اردیبهشت نشان می‌دهد که هر بند بهای کاغذ چینی 70 گرمی 70 در 100، امروز به یک میلیون و 450 هزار تومان رسیده، هربند کاغذ چینی 70 گرمی 60 در 90 نیز به قیمت یک‌ میلیون و 250 هزار تومان به فروش می‌رسد.
 
همچنین هر بند کاغذ چاپ و تحریر چینی 80 گرمی 70 در 100 یک میلیون و 350 هزار تومان و هربند کاغذ چینی 80 گرمی 60 در 90 به قیمت یک‌میلیون و 450 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.
 
بهای کاغذ A4 نیز افزایش قیمت داشته و درحالی که ابتدای سال به بهای 155 هزار تومان فروخته می‌شد‌، اکنون به 175 هزار تومان رسیده است. قیمت کاغذ گلاسه نیز برای دو گرماژ پایین 56 هزار تومان رسیده است.
 
افزایش 20 تا 30 درصدی مرکب
همانند بسیاری از کالاها، بهای مرکب نیز افزایشی حدود 20 تا 30 درصدی داشته است، هر کیلو مرکب گلاسه ایرانی رنگی 240 هزار تومان، هرکیلو مرکب گلاسه مشکی به قیمت 220 هزار تومان، هرکیلو مرکب تحریر رنگی ایرانی، 220 هزار تومان و هرکیلو مرکب تحریر مشکی ایرانی نیز به 175 هزار تومان رسیده است.
 
در حوزه مرکب گلاسه خارجی نیز با ورود برندهای مختلف به کشور طی ماه‌های اخیر، بهای این کالا کاهش داشته است، به طوری که امروز هر کیلوی بین 300 تا 400 هزار تومان عرضه شده است.
 
الکل ایزوپروپیل نیز ازجمله اقلامی است که کاهش قیمت داشته و هر گالن به بهای 98 تا 110 هزار تومان رسیده است.
 
براساس این گزارش، قیمت زینک نیز کمی متعادل‌تر شده و بهای هر زینک دو و نیم ورقی نیز در بازار 78 تا 82 هزار تومان خرید و فروش می‌شود؛ همچنین هرکیلو چسب سرد صحافی ایرانی حدود 160 هزار تومان و چسب گرم، کیلویی 420 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها