جمعه ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
کتاب‌هایی که نشان می‌دهد فلسطینی‌ها هویت، تاریخ و فرهنگ‌شان را زنده نگه داشته‌اند

سرنوشت فلسطین، روایت مردمی است که به ‌زور اسلحه از سرزمین خود رانده شدند و هویتشان را از آنها گرفتند و به آنها لقب «آواره» دادند؛ با این حال، فلسطینی‌هایی که توانستند نجات پیدا کنند، تاریخ و فرهنگشان را همچنان زنده نگه داشته‌اند. در این گزارش نگاهی داریم به تعدادی از کتاب‌هایی که با موضوع فلسطین و صهیونیسم در سال گذشته چاپ یا بازچاپ شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سرنوشت فلسطین، روایت مردمی است که به ‌زور اسلحه از سرزمین خود رانده شدند و هویتشان را از آنها گرفتند و به آنها لقب «آواره» دادند؛ با این حال، فلسطینی‌هایی که توانستند نجات پیدا کنند، تاریخ و فرهنگشان را همچنان زنده نگه داشته‌اند و بی‌وقفه چشم ‌به ‌راه روزی هستند که به خانه‌هایشان باز می‌گردند.

سرزمین مقدس فلسطین و ملت مسلمان آن از پیشینه تاریخی کهنی برخوردار است، با این همه شاهد هستیم که مردم آن در اثر تبانی استعمار و صهیونیسم از سرزمین آبا و اجدادی خود به زور رانده شده‌اند تا قومی بیگانه، بی ریشه و اشغالگر که هیچ حقی بر این سرزمین ندارند، جایگزین شوند.

ملت فلسطین حدود نیم قرن است که مهمترین شاهد و گواه بی‌عدالتی و ظلم ساختاری در صحنه جامعه بین‌المللی است. در آستانه روز قدس این گزارش به کتاب‌های چاپ شده در سال گذشته با موضوع فلسطین و صهیونیسم و بازچاپ کتاب‌های مهم در این سال می‌پردازد.



سرنوشت فلسطین
ناشر: کتابستان

کتاب سرنوشت فلسطین نوشته جوی باندز، جیمی امرمان، لیندا جان، پنی‫ جانسون و رائول‫ روپرت و ترجمه محمدمهدی صدرالدین‌کرمی است. این کتاب را انتشارات کتابستان معرفت منتشر کرده است. این کتاب تاریخ فلسطین را بررسی می‌کند؛ کشوری که سال‌هاست مردمان آن بی‌سرزمین شده‌اند.‬‬‬‬‬‬‬‬

سرنوشت فلسطین، روایت مردمی است که به ‌زور اسلحه از سرزمین خود رانده شدند و هویتشان را از آنها گرفتند و به آنها لقب «آواره» دادند؛ با این حال، فلسطینی‌هایی که توانستند نجات پیدا کنند، تاریخ و فرهنگشان را همچنان زنده نگه داشته‌اند و بی‌وقفه چشم‌به‌راه روزی هستند که به خانه‌هایشان بازمی‌گردند.

این کتاب روایت مردمی است که با سختی‌های بی‌شماری روبه‌رو شده‌اند. درک این روایت چندان دشوار نیست؛ اما در ایالات متحده به‌ندرت آن را بازگو کرده‌اند. فهم اینکه چه بر سر مردم فلسطین آمده، از تاریخ خاورمیانه در قرن اخیر پرده‌برداری می‌کند؛ چراکه امروزه مردم فلسطین در کانون درگیری‌های خاورمیانه قرار دارند.

کتاب سرنوشت فلسطین بی‌شک قصه‌ای درباره جنگ و درگیری است. این کتاب روایتگر این است که چگونه کشورهای اروپایی برای گرفتن آبراهه‌ها و سرزمین‌ها و منابع سرشار خاورمیانه جنگیدند و چگونه یهودیانی از روسیه و اروپا در قالب جنبشی به ‌نامِ صهیونیسم مبارزه کردند تا در خاک فلسطین دولت اسرائیل را بنیان نهند و نیز ایالات متحده به ‌دنبال کسب چه منافعی است و چگونه پا به خاورمیانه گذاشت و چگونه مثل آب‌خوردن برای حفظ این منافع از هر سلاحی استفاده می‌کند.



اخگر به گریبان
ناشر: ایران

کتاب «اخگر به گریبان» برگ‌هایی از خاطرات منیر شفیق اندیشمند و استراتژیست فلسطینی و عرب است به قلم نافذ ابوحسنه با ترجمه حسین جابری انصاری که از سوی انتشارات ایران در سال 1401 به چاپ رسیده است. این کتاب مجموعه‌ای از خاطرات نویسندگان فلسطینی و سرگذشتنامه را در بردارد.

این اندیشمند برجسته با روایتی دلنشین به ذکر خاطرات و وقایع دوره‌های مختلف زندگی خود پرداخته است. منبر شفیق به عنوان یک مبارز فلسطینی، در خاطرات خود به شرح چگونگی اشغال فلسطین در طی سال‌های متمادی از سوی رژیم صهیونیسم و تشکیل گروه‌های مقاومت اشاره دارد.

در میان این خاطرات، می‌توان نحوه تکامل و سیر تفکر این اندیشمند برجسته فلسطینی و تغییر نگاه او به مساله فلسطین و اشغال این سرزمین را به وضوح مشاهده کرد که می‌تواند در حوزه مطالعات فلسطین و جبهه مقاومت مورد توجه قرار گیرد.



بررسی جایگاه مقاومت فلسطین در تحقق تمدن نوین اسلامی
ناشر: عصر جوان

کتاب «بررسی جایگاه مقاومت فلسطین در تحقق تمدن نوین اسلامی» نوشته رشید رکابیان، سیروس خندان و سمانه طهماسبی است که از سوی انتشارات عصر جوان به چاپ رسیده است. این کتاب به موضوع اعراب فلسطین و سیاست و حکومت اسرائیل می‌پردازد. این کتاب چهار فصل اصلی را با موضوعات تحلیل مفهوم تمدن و تمدن‌سازی، تمدن اسلامی و الزامات تحقق تمدن نوین اسلامی، مفهوم جهاد و مقاومت در تحقق تمدن نوین اسلامی و فلسطین و گروه‌های مقاومت و تعدادی زیربخش در هر فصل در برمی‌گیرد.

در پیشگفتار این کتاب آمده است: عصر امروز، عصر تمدن‌سازی است و عظمت یک تمدن به این است که با ظرفیت‌های خویش از بین امکانات پیشرو بهترین انتخاب‌ها را انجام دهد تا موثرترین نقش تمدنی را بیافریند. تحولات کنونی جهان و منطقه تشکیل تمدن نوین اسلامی را بیش از پیش برای مسلمانان جدی و با اهمیت می‌کند. در این بین ایران اسلامی طلایه‌دار و بهترین نمونه از حکومت اسلامی برای تحقق تمدن نوین اسلامی است. باید گفت که تمدن، مرواریدی است که در خلا شکل نمی‌گیرد لذا در ایجاد آن عوامل متعددی نقش دارند که از بین عوامل سازنده و شکل دهنده به تمدن نوین اسلامی عامل مقاومت و تشکیل امت واحده نقش تعیین‌کننده و اساسی دارند.



پرده‌های تاریکی
ناشر: ایشتار

کتاب «پرده‌های تاریکی» با عنوان فرعی نمای نود روزه‌ی پر تب و تاب در سیاه چال‌های صهیونیسم نوشته ولید الهودی با ترجمه سمانه گندمی از سوی انتشارات ایشتار به چاپ رسیده است. این کتاب با موضوع داستانی به فلسطین می‌پردازد. کتاب «پرده‌های تاریکی» در پنج فصل شامل در پیچ و خم سیاه‌چال، در چنگال بازجو، دوباره سیاه‌چال، معامله وسوسه‌انگیز و در زندان به شرح داستانی موضوع می‌پردازد.



پیوسته بی‌قرار
ناشر: ایران

کتاب «پیوسته بی‌قرار» خاطرات و تاملات دکتر الیاس شوفانی متفکر و مورخ فلسطینی درباره فلسطین، صهیونیسم و اسرائیل است. گفت‌وگوکنندگان مصطفی الولی و عبده الاسدی هستند و کتاب با ترجمه حسین جابری انصاری از سوی موسسه انتشاراتی ایران به چاپ رسیده  است. کتاب در شش فصل شامل شاهدی بر نکبت اشغال فلسطین، در راه انقلاب از آمریکا تا بیروت، مرحله پس از بیروت، در قلب بحران، خارج از گود در میانه میدان، پنجاه سال و اندی اسرائیل، چشم‌انداز آینده و گفت‌و‌گوی پایانی است.

این کتاب حاصل گفت‌وگوی فراگیر مصطفی الولی و عبده الاسدی، مولفان آن، با زنده‌یاد دکتر الیاس شوفانی، پژوهشگر، مورخ و متفکر برجسته فلسطینی، درباره اندیشه، سیاست و تجربه یا به بیان دیگر خاطرات زندگی فردی، سیاسی و تاملات اندیشه‌ورزانه او پیرامون فلسطین، طرح صهیونیسم، اسرائیل و تجربه مقاومت فلسطینی‌ها در برابر اشغال است.

در پیشگفتار مترجم می‌خوانیم: عنوان اصلی کتابی که اینک ترجمه فارسی آن در دسترس شماست، «بوح فی‌المتاح» و به فارسی «فاش‌گویی روا» یا «بازگویی ممکن» است که نخست، روادارانه و با هدف ارتباط بهتر با مخاطبان فارسی زبان، آن را به «ناگفته‌های گفتنی» ترجمه کردم، اما سرانجام ترجیح دادم با بهره‌گیری از گنجینه ادبیات فارسی و توجه به مفهوم بی‌قراری به عنوان ویژگی اساسی راوی کتاب که چندین بار در این خاطرات و به ویژه در آغاز فصل دوم کتاب بر آن تاکید شده است، نام «پیوسته بی‌قرار» را برای نسخه فارسی کتاب برگزینم. این نام از شعر زیر از اشعار اوحدالدین محمدبن‌محمد انوری معروف به انوری ابیوردی در شکایت از زمانه برگرفته شده است:
از روشنان شب که چو سیماب و اخگرند    «پیوسته بی‌قرار» چو سیماب و اخگرم
وز بازی سپهر سبکبار بوالعجب        بر تخته نرد رنج و بلا در مششدرم




عروس‌های آمنه
ناشر: ایشتار

کتاب «عروس‌های آمنه» نوشته ابراهیم نصرالله با ترجمه فاطمه شاکر اردکانی از سوی انتشارات ایشتار به چاپ رسیده است. این کتاب شامل داستان‌های عربی از فلسطین است.

در پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم: موضوع مقاومت و پایداری وقتی در دنیای رسانه و خبر و مقتضیات آن مطرح می‌شود معمولا نباید توقع اثرگذاری داشت چه؛ هویت و ذات رسانه این است. اما آنگاه که همین موضوع پا به عرصه هنر و ادبیات می‌گذارد به مساله‌ای قابل توجه و اثرگذار مبدل می‌شود. البته داستان‌پردازانی که موفق شده‌اند توجه جهانیان را به وقایع تاریخی و جاری فلسطین جلب کنند اندک بوده‌اند. مشهورترین این داستان‌نویسان امیل حبیبی، جبرا ابراهیم جبرا، غسان کنفانی، رشاد ابوشاور، یحیی خلف، سحر خلیفه و سرانجام ابراهیم نصرالله بوده‌اند که همه تولیدات داستانی آنها تنها چند صفحه تاریخی، روانی و انسانی را به خوانندگان عرضه می‌کند و هیچ یک از آثار این نویسندگان، بیانگر همه جوانب مساله فلسطین نیست.



فلسطین و کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو
ناشر: دافوس آجا

کتاب «فلسطین و کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو» نوشته میلاد مرادی و خسرو کشتمند از سوی انتشارات ستاد فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران به چاپ رسیده است. این کتاب مباحثی همچون حقوق بشردوستانه بین‌المللی در پرتو کنوانسیون چهارگانه ژنو، تدوین حقوق بشردوستانه بین‌المللی، منابع حقوق بین‌الملل بشردوستانه قراردادی، کنوانسیون‌های ژنو، حقوق بشردوستانه عرفی، اصول حقوق بشردوستانه بین‌المللی،روش‌ها و ابزار جنگ، شیوه‌های نبرد در حقوق بشردوستانه و مباحث دیگر را دربرمی‌گیرد.

در پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم: موضوع این کتاب بررسی اجرای کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو و نقض حقوق بشردوستانه در فلسطین است. مسئله اشغال نظامی از پیامدهای مهم جنگ است. منابع حقوق بین‌المللی اشغال شامل منابع قراردادی عبارت، از مقررات لاهه 1899 و 1907، کنوانسیون چهارم ژنو و پروتکل الحاقی 1977 همچنین حقوق بین‌الملل عرفی، قطعنامه‌های شورای امنیت و آراء محاکم بین‌المللی است.

اسرائیل از ابتدای اعلام موجودیت همواره حقوق بین‌الملل را در مناطق اشغالی فلسطین نقض کرده است. نحوه برخورد اسرائیل با ساکنان مناطق اشغالی مصداق بارز نقض حقوق بشردوستانه و کنوانسیون‌های ژنو است. نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد در طی این شش دهه به صورت فعال درگیر این مناقشه بوده‌اند، علی‌رغم تلاش نهادهای بین‌المللی اشغال تداوم داشته و ساکنان مناطق اشغالی از حداقل حقوق انسانی محروم بوده‌اند.



گفتمان مقاومت
ناشر: پرناک

کتاب «گفتمان مقاومت» با عنوان فرعی بازخوانی، نظریه و راهبردها نوشته حمزه صفربیگی از سوی انتشارات پرناک به چاپ رسیده است. این کتاب به موضوع مقاومت و بیانات آیت‌الله خامنه‌ای در این زمینه پرداخته است. این کتاب به موضوعاتی همچون ضرورت گفتمان مقاومت، عوامل موثر بر تقویت مقاومت، موانع و عوامل تضعیف مقاومت، راهبردهای تثبیت گفتمان مقاومت و پیامدها، آثار و نتایج مقاومت پرداخته است.

در مقدمه کتاب می‌خوانیم: «آنچه معمولا در موضوع «مقاومت مورد بحث قرار می‌گیرد، پیرامون دو مطلب است: «ارزش استقامت در راه خدا» و «نتایج و پاداش اخروی آن» اما 2 مسئله مهم دیگر در این رابطه کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. اول اینکه استقامت در راه خدا، در همین دنیا نیز موجب دستیابی به نتایج مادی مانند شکوفایی اقتصادی و ایجاد امنیت نظامی، اقتصادی و... می‌شود. دوم اینکه علاوه بر وعده‌های الهی به استقامت‌کنندگان، با محاسبات کاملا عقلانی نیز می‌توان به این نتیجه رسید که راه برون‌رفت از مشکلات -چه مشکلات اقتصادی و چه امنیتی- تنها و تنها استقامت در برابر دشمن است.»



اثبات یک ماجراجویی
ناشر: چشم ساعی

کتاب «یک ماجراجویی» تالیف محمد سلطانی رنانی از سوی انتشارات چشم ساعی منتشر شد. این کتاب در پنج فصل شامل رئالیسم انگیزشی و جایگاه آن در رئالیسم، ایدئولوژی رژیم صهیونیستی، رفتار با همسایگاه ضعیف، رفتار رژیم صهیونیستی با اقلیت‌های داخلی خود و تعهد به پیمان کنترل تسلیحات رژیم صهیونیستی است.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «رویکرد و رفتار رژیم صهیونیستی همواره متاثر از عوامل مختلفی در طول تاریخ بوده است، برای تبیین رفتار و رویکرد رژیم صهیونیستی، چهارچوب‌های نظری و دیدگاه‌های بسیاری وجود دارد. در این کتاب با استفاده از چهارچوب رئالیسم انگیزشی و مطابقت نزدیک چهار مفروض عامل دوم آن یعنی نشانه‌های پرهزینه برای تبیین رفتار رژیم صهیونیستی، از این شاخه فرعی نظریه رئالیسم استفاده شده است.»



پایتختی قدس، زمینه‌ساز جولت جهانی یهود
ناشر: هلال

کتاب «پایتختی قدس، زمینه‌ساز جولت جهانی یهود نوشته اسماعیل شفیعی سروستانی از سوی نشر هلال به چاپ رسیده است. این کتاب با موضوع صهیونیسم در هفت فصل موضوعاتی همچون راه روشن، راه تاریک، ردپای یهود در فتنه‌ها و انحراف‌ها بعد از شهادت رسول اکرم (ص)، یهود از سلطنت تا پراکندگی، فروپاشی امپراتوری عثمانی، اندیشه مسیحیایی و اشغال صهیونیستی فلسطین، انگلستان، مسیحیان صهیونیست و پروژه سرزمین انجیلی و سرانجام بیت‌المقدس است.

در دیباچه این کتاب می‌خوانیم: «در گذشته‌های دور و هم امروز، با اقوام  بسیاری مواجه بوده یا درباره آنها مطالعه کرده‌ایم. اگرچه از برخی، تنها یادی و نشانی در گسست تاریخ بر جا مانده، اما برخی دیگر از همه تنگناها و بحران‌ها عبور کرده و از پس هزاره‌ها خود را به امروز رسانده‌اند و در تازش با مجموعه بحران‌ها سعی در ماندن تا  فردا دارند.»



فاتح قدس
ناشر: نشر معارف

کتاب «فاتح قدس» تالیف محمدحسین علیجان‌زاده روشن از سوی انتشارات نشر معارف به چاپ رسیده است. در کتاب حاضر، زندگاني سردار شهيد حسن تهراني مقدم روايت شده است. مباحث اين اثر در هفت بخش سامان يافته است. ابتدا زندگی‌‌نامه و گاه‌شمار زندگی سردار شهيد آورده شده است. سپس صحبت‌های مادر، همسر، خواهر، برادر و فرزندان شهيد، درباره سردار نقل شده است. در ادامه سردار شهيد از منظر همرزمان و همراهانش توصيف شده است. در بخش چهارم، خاطرات و کلمات سردار شهيد آورده شده است. در بخش پنجم گزارشي از رسانه‌های خارجي پس از شهادت سردار تهرانی مقدم ارائه شده است. سپس اسامی شهداي انفجار مرکز تحقيقات واحد خودکفايي سپاه در پادگان ملارد ذکر شده و يادي از شهداي غدير شده است. در نهايت گزيده‌اي از پيام‌هاي تسليت به مناسبت شهادت سردار شهيد آورده شده است.



فوتبال و ارتزاق صهیونیسم؛ چرا و چگونه؟
ناشر: مرکز فرهنگی دیجیتال ادبستان

کتاب «فوتبال و ارتزاق صهیونیسم؛ چرا و چگونه؟» نوشته ابراهیم عصفوری از سوی انتشارات مرکز فرهنگی دیجیتال ادبستان به چاپ رسیده است. در این کتاب مباحثی همچون یهود از دیدگاه قرآن کریم، بیست باشگاه فوتبال درجه یک دنیا در تملک چه کسانی هستند؟ پاسکاری‌های صنعت فوتبال اروپا با رژیم اشغالگر قدس و... مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «فوتبال حرفه‌ای ارائه الگوهای فرهنگی به صورت مستقیم و غیرمستقیم، نقش مهمی در جهت‌دهی فرهنگ بینندگان به ویژه جوانان دارد. ظاهر و رفتار بازیکنان تیم‌ها در زمین بازی، شعارهای تماشاگران، ارتباطات ملی و... همگی به نحوی تحت تاثیر اراده مالکین ثروتمند باشگاه‌های فوتبال قرار می‌گیرند.

فوتبال حرفه‌ای در سال‌های اخیر، چیزی بر گنجینه افتخارات تمدن بشری نیفزوده است، بلکه در مقام مقایسه با چند دهه قبل، اخلاق به مراتب ضعیف‌تری را هم شاهد هستیم. پایین بودن سطح دانش آکادمیک بیشتر نقش‌آفرینان فوتبال، ظاهر نامتعارف بازیکنان، خشونت‌های سکونشینان، شعارهای ناپسند تماشاگران در استادیوم‌ها و... بخشی از پیامدهای توسعه فوتبال حرفه‌ای حال حاضر دنیاست.»

عنوان کتاب مبین این است که یهودیت و صهیونیسم یکی نیستند. از سویی صهیونیسم یک دین نیست و از سوی دیگر، غیر یهودیان هم به استقرار و حاکمیت صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی فلسطینیان کمک کرده‌اند.



نقش یهود در پیدایش کمونیسم
ناشر: بعثت

کتاب «نقش یهود در پیدایش کمونیسم» تالیف فخرالدین حجازی از سوی انتشارات بعثت به چاپ رسیده است. این کتاب به شرح مباحثی همچون یهود در روسیه، پیوندهای سرمایه‌داری یهود با انقلاب روسیه و دلایل روشن در هم‌پیمانی سرمایه‌داری یهود با دست‌چپی‌های یهودی افراطی پرداخته است.

در پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم: «بررسی و پژوهش‌های تاریخی اسرار هیجان‌انگیزی را از زوایای تاریک حوادث گذشته پدیدار می‌کند که بهت و اعجابی شدید برمی‌انگیزد و واقعیت‌های تردیدناپذیری را آشکار می‌کند. هرگز کسی باور نمی‌کند که  یهود در ایجاد کمونیسم نقشی و دستی داشته باشد زیرا یهودیان به ظاهر از خداپرستی و مذهب دم می‌زنند و در این راه تعصبی شدید به خرج می‌دهند و کمونیسم برعکس، مسلکی ضدخدایی است که بنیان فلسفه‌اش بر پایه‌های نفی دین و معنویت و دشمنی با حقایق ماوراءالطبیعی قوام گرفته و چگونه می‌شود که در دامان یک مذهب آسمانی، مرامی مادی و ضدمعنوی پدید آید و تحت حمایت و تربیت مادری مذهبی، فرزندی ضدمذهب پرورش یابد و پاگیرد و به مبارزه علیه همه سنت‌های دینی و معنوی برخیزد؟»



هویت
ناشر: آفاق روشن بیداری

کتاب «هویت» با عنوان فرعی بازیابی هویت شیعیان در جهان اسلام نوشته مجید صفاتاج از سوی انتشارات آفاق روشن بیداری به چاپ رسید. این کتاب به شرح موضوعاتی همچون زمینه‌ها و شرایط هویت‌یابی مردم مسلمان منطقه، فروپاشی شوروی و پایان جنگ سرد، مطرح شدن اندیشه سیاسی اسلام به عنوان یک اسلوب سیاسی قدرتمند، مذاکرات سری سازمان آزادی‌بخش فلسطین(ساف)، هویت‌یابی سیاسی و راهبردی شیعیان در منطقه و تبدیل هویت تاریخی شیعیان منطقه به هویت سیاسی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

تا پیش از انقلاب اسلامی اسلام گرفتار غربت شده بود، از این رو دلسوزانی بدرخشیدند و ابوذروار زیستند و خود را به خون و آتش و طوفان بلا زدند. از زندان و تبعید و شکنجه نهراسیدند و لبیک‌گویان به ابرمردی به نام آیت‌الله روح‌الله خمینی که به  احیای اسلام ناب محمدی برخاسته بود و ایمان و عرفان و شجاعتش ریشه در تعالیم و تربیت قرآنی اهل بیت عصمت و طهارت داشت، دل سپردند و در رکاب او به پا خاستند.



ده غلط مشهور درباره اسرائیل
ناشر: کتابستان معرفت

کتاب «ده غلط مشهور درباره اسرائیل» نوشته ایلان پایه مورخ اسرائیلی با ترجمه وحید خضاب در سال 1401 از سوی انتشارات کتابستان معرفت به چاپ چهارم رسیده است. کتاب «ده غلط مشهور درباره اسرائیل» با عنوان فرعی چیزهایی که خیلی‌ها فکر می‌کنند درست است ولی نیست به شرح موضوعاتی همچون فلسطین یک سرزمین خالی بود، یهودی‌ها مردمی بدون سرزمین بودند، صهیونیسم همان یهودیت است، صهیونیسم استعمارگری نیست، افسانه‌هایی درباره توافقنامه اسلو، افسانه‌هایی درباره غزه، راه‌حل تشکیل دو کشور، تنها راه پیش روست و... می‌پردازد.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «با وجود گفته‌ها و نوشته‌های فراوان در خصوص فلسطین و اسرائیل، هنوز گفتنی‌های فراوانی در این حوزه وجود دارد، خصوصا از زبان کسانی که خود، یهودی یا حتی دارای تابعیت رژیم صهیونیستی هستند ولی جزو منتقدین به سیاست‌ها یا عملکرد این رژیم به حساب می‌آیند. همین مسئله استدلال‌های آنها را خواندنی‌تر می‌کند، ایلان پایه، یکی از همین افراد است. پایه را در سطح جهانی به عنوان مورخی مشهور می‌شناسند. او که خود یهودی و دارای تابعیت اسرائیل است، از نویسندگان پرکار در خصوص تاریخ قضیه فلسطین به شمار می‌رود و در بخش عمده آثار خود، وقایع را با دیدی منصفانه و محققانه نگاه می‌کند.»



تاریخ حماسی قوم عهد عتیق از عدن تا تبعید
ناشر: چشمه

کتاب «تاریخ حماسی قوم عهد عتیق از عدن تا تبعید» نوشته دیوید رال با ترجمه اصغر رستگار از سوی انتشارات چشمه در 1401 به چاپ چهارم رسیده است. این کتاب در پنج بخش اصلی به شرح موضوعاتی همچون سرچشمه‌ها، سال‌های آوارگی، عزیمت به سرزمین موعود، پادشاهان افسانه‌ای، دو دولت و دو کشور، بنگر که چگونه قدرتمندان ساقط شدند و تعدادی زیربخش در هر فصل می‌پردازد.



درباره فلسطین
ناشر: ثالث

کتاب «درباره فلسطین» نوشته نوام چامسکی و ایلان پایه با ترجمه محسن عسکری جهقی از سوی نشر ثالث در سال 1401 به چاپ سوم رسیده است. این کتاب به شرح مباحثی همچون درباره گذشته، اکنون، آینده، درون اسرائیل، درون ایالات متحده آمریکا، شکنجه غزه، جنایات اسرائیل و مسئولیت ما، تاریخچه‌ای از سیاست «نسل‌کشی تصاعدی» اسرائیل، کابوس در غزه، تقسیم اراضی فلسطین: بی‌فایده و غیراخلاقی، آتش‌بس؛ توام با خشونت‌ورزی و... می‌پردازد.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: واکاوی گذشته موانع بسیار بزرگ و دشواری را برای ادامه مذاکرات صلح در آینده ایجاد می‌کند. این دسته از صاحبنظران عامدانه و آگاهانه نکته  بسیار مهمی را نادیده می‌گیرند. گذشته مدنظر ما تا آنجا که  به اسرائیل و فلسطین مربوط است به سال 1948 و پاکسازی نژادی دوسوم جمعیت فلسطینیان بازمی‌گردد که به زور از فلسطین تاریخی و باستانی رانده شدند تا برای دولت جدید و نورسیده اسرائیل جا باز کنند.



زیستن با کتاب
ناشر: هرمس

کتاب «زیستن با کتاب» نوشته طریف خالدی با ترجمه محمدرضا مروارید از سوی نشر هرمس در سال 1401 به چاپ سوم رسیده است. این کتاب به موضوع نویسندگان و مورخان فلسطینی و خاطرات آنان می‌پردازد. در این کتاب موضوعاتی همچون بیت‌المقدس، مهاجرت، در انگلستان، جاحظ به مثابه پیشگام، حضور در عرصه نشر، اندیشه تاریخی در میان مسلمانان، فی ایام العرب و العجم و البریر و... شرح داده شده است.

در سخن مترجم می‌خوانیم: دکتر طریف خالدی خود را خلوت‌گزیده‌ای می‌داند که همواره در حاشیه روند عادی زندگی مردم و رخدادهای آن زیسته، در گفت‌و‌گویی از این دریغش سخن گفته که «در منابع مطالعاتی جهان عرب اندک کتابی را می‌توان یافت که زندگی طبقات فرودست جامعه را بازتاب بدهد» و این امید خود را پنهان نمی‌کند.



فراتر از واپسین آسمان
ناشر: هرمس

کتاب «فراتر از واپسین آسمان» نوشته ادوارد سعید با ترجمه حامد شهیدیان از سوی نشر هرمس در سال گذشته به چاپ دوم رسید. این کتاب با موضوع اعراب فلسطین به شرح مباحثی همچون زندگی‌های فلسطینی، دولت‌ها، داخل، پیدایش، گذشته و آینده، سقوط بیروت و پس از واقعه می‌پردازد.

کتاب‌های متعددی به زبان فارسی درباره مسئله فلسطین موجود است. اهمیت مسائل خاورمیانه و حساسیت نقش امپریالیسم و صهیونیسم در زندگی اجتماعی- سیاسی منطقه سبب شده است که ما تحولات سیاسی فلسطین و اسرائیل را با دقت خاصی مدنظر قرار دهیم. به علاوه، حرکت‌های پیشرو در ایران طی چند دهه اخیر همواره به جنبش‌های اجتماعی جهان توجه داشته است. در این میان جنبش فلسطین جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. به جرات می‌توان گفت کتاب حاضر با هر آنچه تاکنون درباره این موضوع به زبان فارسی نگاشته شده متفاوت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها