شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱
نیم نگاهی به «فولاذ» و ماجرای حمایت حافظ اسد از حزب الله لبنان

کتاب «فولاذ» یکی از آثار انجمن پیشکسوتان سپاس است که زیر نظر جواد کامور بخشایش به رشته تحریر درآمده، در این کتاب زندگی یکی از شهدای انقلاب اسلامی به صورت مستند نوشته شده است. همچنین ماجرای حمایت حافظ اسد از حزب الله لبنان نیز بخشی از کتاب است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «فولاذ» یکی از آثار مجموعه انجمن پیشکسوتان سپاس است که زیر نظر جواد کامور بخشایش به رشته تحریر درآمده و محمد علی قربانی آن را نوشته است. 

این کتاب به زندگی مستند علی اصغر فولادگر می‌پردازد که یکی از شهدای انقلاب اسلامی است که در حادثه منا به دیدار حق شتافت. اثر یاد شده شامل 36 فصل است که در هر کدام از آنها گوشه‌هایی از زندگی شخصیت یاد شده
طرح شده است. 

در یکی از فصل‌های کتاب با عنوان «مرحوم احمد فضائلی» آمده است: «آقای فولادگر مستشار نظامی بود. همان موقع تحصیلاتش را در دانشگاه بیروت شروع کرد و هم زمان تا پایان جنگ و ماموریتش ادامه داد. بعد از آن فقط مراودات غیر رسمی باهم داشتیم و دوستان می‌آمدند و می‌دیدمشان. تا این‌که تحصیلاتش در دانشگاه شروع شد و می‌خواست بنیاد نصف جهان را در سال 89 تاسیس کند. ارتباط ما دوباره نزدیک شد و تا این اواخر هم در خصوص همین بنیاد ادامه داشت. 

در لبنان چون هنوز حزب الله شکل نگرفته و مستقر نشده بود دو نوع کار آموزشی انجام می‌شد. دوره‌های آموزشی کوتاهی که به آمادگی افراد برای شرکت در محل خودشان و مرتبط شدن با خط مقدم می‌انجامید. مقر اصلی دره جنتا بود که هیچ گونه دیدی برای هواپیماها و مجموعه‌های اطلاعاتی نداشت. خوابگاه و اسلحه‌خانه و محل کلاس‌های آموزشی هم آنجا بود. دوره‌ها هم آموزش عقیدتی سیاستی داشتند و هم نظامی. از همان ابتدا قرار بود کادر تربیتی از لبنان تامین شود چون خودمان هم درگیر جنگ بودیم. به این‌که ما آموزش را استمرار ببخشیم نیازی نبود و خودشان اداره می‌کردند. حدود پنج نفر از مربیان ما تا پایان جنگ آنجا بودند. 

مجموعه نیازها و وسایل را از ایران تامین می‌کردیم. وسایل کمک آموزشی خودش دنیایی دارد که باید همه تامین می‌شد. وسایل می‌رفت دمشق و از آنجا با کامیون به لبنان منتقل می‌شد. حافظ اسد این مراودات را پذیرفته بود. شرایط را جور می‌کردند. برخلاف همه محدودیت‌ها ما بخشی از پایه‌گذاری حزب الله را مدیون حافظ اسد هستیم. اراده او بود.»

قرار است در قالب برنامه‌های سی‌امین دوره هفته کتاب، کتاب «فولاذ» هم روز یکشنبه -22 آبان- ساعت 10:30 صبح در سرای اهل قلم مورد نقد بررسی قرار بگیرد. در این مراسم علاوه بر نویسنده اثر، داوود قاسم پور نیز به عنوان منتقد صحبت خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها