چهارشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۸
رسوایی جدید رسانه‌های بیگانه درباره مجوز یک کتاب

رسانه‌های بیگانه طی هفته جاری با ‌ایجاد موج رسانه‌ای سعی داشتند با جریان‌سازی یک خبر کذب در فضای نشر کشور به مقاصد سیاسی خود دست پیدا کنند؛ موضوعی که با ارائه مستندات ثابت کرد، همه این هیاهوی رسانه‌‌ای بر مبنای اطلاعات نادرست خانم شاعر بوده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، سه روز پیش، هدی حدادی، نویسنده، شاعر و تصویرگر کودک با انتشار یک توئیت از صادر نشدن مجوز کتابش «تست دوستی» خبر داد؛ وی در این توئیت نوشت که ناشرش خبر داده، کتاب مجموعه اشعارش برای نوجوانان به خاطر کلمه «آبان» و چند کلمه دیگر از اداره کل توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجوز نگرفته و مجوز نخواهد گرفت!
 
دقایقی پس از انتشار این توئیت، خوراک خبری برای رسانه‌های بیگانه فراهم شد و در مدت زمان کوتاهی، تیتر یک اخبار این رسانه‌ها به عکس و تصویر خانم شاعر و صحبت‌هایش اختصاص پیدا کرد؛ در نتیجه موج رسانه‌ای سیاهی علیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفت.
 
یک روز پس از آن توئیت جنجالی و ادعای نادرست خانم نویسنده، هدی حدادی با انتشار پیام توئیتری اعلام کرد: «براساس مستندانی که به دستش رسیده است، اطلاعات نادرست به او منتقل شده و در نامه ارشاد تنها نوشته شده است که کتاب او نوجوان نیست و باید به بخش بزرگسال برود.»

 
                     

در ابلاغیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۱۲ مرداد امسال نیز همه چیز به روشنی توضیح داده شده؛ در این نامه آمده است: «نظر به اینکه بعضی از مطالب درج شده در کتاب با قوانین و ضوابط نشر مطابقت ندارد، موارد زیر برای اصلاح و اقدام لازم ابلاغ می‌شود، لازم است پس از اصلاح، فایل جدید کتاب پیوست شود. در ادامه نیز ذکر شده که «این کتاب شعر بزرگسال است باید با فرمت شعر بزرگسال بارگذاری شود و پس از بارگذاری فایل جدید به واحد بزرگسال اصلاح شود».
 
نکته قابل توجه اینکه احسان میرباقری، مدیر نشر گویا در گفت‌و‌گو با رسانه‌های به موضوع ابلاغ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرده است؛ وی گفته بود: « از میان ۲۰ عنوان کتاب کودک که برای اخذ مجوز در سامانه اداره کل توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت کردیم چهار عنوان که به‌خاطر محتوای آن به مقطع سنی بزرگسال مربوط می‌شد برگشت خورد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابلاغیه مورخ ۱۲ مرداد ۱۴۰۱  تنها یک نکته ابلاغ کرده که این ۴ جلد کتاب شعر بزرگسال است و باید طبق فرمت کتاب بزرگسال بارگذاری شود و پس از بارگذاری به واحد بزرگسال فرستاده خواهد شد.»


                     

وی همچنین با اظهار تاسف از رفتار هدی حدادی، شاعر تاکید کرده است: «هیچ نکته و واژه دیگری در ابلاغیه وجود ندارد و متاسفانه شاعر به خاطر اطلاعات نادرستی که فردی غیرمطلع از ابلاغیه صادره از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به او منتقل کرده بود بدون تماس و کسب اطلاع دقیق از ناشر، خبری خلاف واقع را در صفحه شخصی خود در فضای مجازی منتشر کرده و متاسفانه به ناشر نسبت داده است.»   
 
حال اینکه چطور با وجود این ابلاغیه، بدون اطلاع از چرایی اصلاح کتاب خانم نویسنده به او اطلاع داده شده که اثرش به دلیل کلمه «آبان» و چند کلمه دیگر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز نگرفته و دیگر نخواهد گرفت و او هم بدون بررسی اسناد، این مطلب را رسانه‌ای کرده، موضوعی است که می طلبد رد پای بدخواهان فرهنگ و جامعه فرهنگی کشور را در آن جستجو کرد.

 

                       

تجربه سال‌های اخیر نشان می‌دهد، رسانه‌های بیگانه که همیشه به‌دنبال فرصتی برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی هستند، آن‌ها سعی دارند با تأثیر بر باورهای مخاطبان خود، اطلاعات کذب و نادرست را به آن‌ها القا کنند و مطابق با اهداف از پیش تعیین شده، اذهان عمومی را تشویش کنند.
 
در موضوع اخیر نیز با توجه به‌ اینکه یکی از بهانه‌های همیشگی هجمه رسانه‌ای به جمهوری اسلامی ایران، بحث ارزیابی کتاب بوده است، انتشار این توئیت دستمایه سردبیران و خبرنگاران این رسانه‌های معاند قرار گرفت. طی سال‌های اخیر برخی ناشران و نویسندگان و شاعران همواره با طرح نکات نادرست و دور از واقع، موجب شده‌اند که بهانه و خوراک خبری خوبی برای این رسانه‌ها فراهم شود، رسانه‌هایی که با انتخاب سوژه‌های جریان‌ساز با استفاده از تکنیک‌های جریان‌سازی، فعالیت‌های رسانه‌ای خود را حول محور این گفتمان‌ها شکل می‌دهند.
 
اقدامی که خوشبختانه طی سال‌های اخیر با تقویت سواد رسانه‌ای عموم مردم تا حد زیادی، شناخته و خنثی شده است و بخش زیادی از جامعه به این آگاهی رسیده‌اند که چگونه از موج‌های رسانه‌ای هدف‌دار خود را رها کنند.
 
در این میان انتظار می‌رود، ناشران، نویسندگان و شاعران نیز با سعه‌صدر همچنین در دست داشتن مدارک مستند، فعالیت‌های خود را اطلاع‌رسانی کنند و با انتشار اخبار نادرست و کذب، دشمن را در چیدن پازل‌های نادرستش کمک نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها