دوشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲
شهر قیدار باید پایتخت تاریخی جهان اسلام باشد

محمد‌مهدی اسماعیلی با تأکید بر اینکه منطقه قیدار باید یک روز پایتخت تاریخی سراسر جهان اسلام باشد، افزود: پاسداشت این جایگاه با یک همت جمعی رخ خواهد داد و در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه خود را پاسداشت این بزرگان می‌دانیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، محمد‌ مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با همراهی حجت‌الاسلام خداداده، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور برای حضور در جشن عید سعید قربان در حرم مطهر قیدار نبی‌(ع) از نوادگان حضرت اسماعیل (ع) به این شهر سفر کرد.

این مراسم از سوی ستاد بزرگداشت دهه امامت و ولایت شهرستان خدابنده اجرا می‌شود و به مناسبت عید سعید قربان، 72 راس گوسفند قربانی و در بین نیازمندان این شهر توزیع شد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جشن گفت: وجود بقعه متبرکه قیدار نبی‌(ع) یک افتخار بزرگ برای این شهر محسوب می‌شود و به عقیده من این امتیاز یک مساله عادی نیست.

مهدی اسماعیلی با اشاره به اینکه در همه کشورها هویت تاریخی یک مساله مورد تأکید است، افزود: همه کشورها به انحاء مختلف به دنبال ایجاد یک هویت تاریخی هستند و این در حالی است که در استان زنجان، یک هویت دینی و مذهبی بزرگ وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه همه همت جریان غرب‎زده این بوده که با یک تاریخ‌سازی مجهول یک هویت ملی را در مقابل هویت اسلامی قرار دهند، افزود: ریشه این تقابل در این است که در یک قرن اخیر، تمام تلاش‌های جریان فکری این بوده که مردم از هویت دینی خود دور شوند و از این طریق تاریخ‌سازی می‌کردند و به عمد دنبال فراموشی چهره‌های موثر و هویت‌ساز بودند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: کسانی که در حوزه مطالعات تاریخی فعالیت دارند، کاملا متوجه این هسند که یک حرکت علمی جهت‌دار طراحی شده که کشورهایی مثل ایران از هویت تاریخی خود دور شوند و برای رسیدن به این هدف به دنبال آن هستند هر نشانه‌ای که مردم را به سمت هویت دینی سوق می‌دهد را حذف کنند.

اسماعیلی با اشاره به تلاش دشمن برای مقابله با شمس‌الشموس امام رضا‌(ع) با برپایی نمادهای دیگر گفت: دشمن در این پروژه شکست خورد، یعنی علاقه مردم به خاندان اهل بیت‌(ع) اجازه نداد که این اتفاق بیافتد و در نهایت امام راحل که از همان خاندان بودند با اتکا به هویت دینی ایرانی‌ها، بساط دودمان پادشاهی را از ایران جمع کرد.

وی گفت: امروز پس از گذشت 43 سال بر ما تکلیف است که همه هویت‌های دینی کشور را احیا کنیم و اگر بخواهیم یک نقطه نورانی برای جامعه اسلامی معرفی کنیم درخشان‌تر از قیدار نبی‌(ع) وجود ندارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اسماعیل با بیان اینکه اگر بخواهیم یک نقطه نورانی برای ایران متصور شویم درخشان‌تر از قیدار نبی وجود ندارد، گفت:  فرزند حضرت اسماعیل ذبیح اله و تمام ارکان توحیدی و تاریخ توحید با نام حضرت ابراهیم(ع) گره خورده و تمام حاجیانی که امروز در منا حضور دارند در طول صدها سال عاشقانه و با مشقت و طی مسیر طولانی میراث حضرت ابراهیم است و اینجا میزبان حضرت ابراهیم خلیل هستیم.

وی با تأکید بر اینکه قیدار نبی باید یک روز پایتخت تاریخی سراسر جهان اسلام باشد، افزود: پاسداشت این جایگاه با یک همت جمعی رخ خواهد داد و در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه خود را پاسداشت این بزرگان می‌دانیم؛ چراکه حضور چنین پیامبری خاستگاه توحید در ایران اسلامی است.

اسماعیلی افزود: امروز این فرصت ایجاد شده است در پناه انقلاب اسلامی، مجاهدت شهدای بزرگ و در پناه رهبری رهبر عظیم، حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در یک بلوغ تاریخی قرار بگیریم و از این طریق، شخصیت‌های بزرگی همچون قیدار نبی‌(ع) را ارج بنهیم.

وی ضمن اشاره به برخی مشاهیر استان زنجان به‌ویژه شهر قیدار نبی‌(ع) گفت: این منطقه زادگاه شیخ اشراق، پیشتاز جریان فکری و فلسفی است، شخصیتی که برای وی مراسم بین‌المللی و ملی از طریق یک ستاد به شکل منسجم برگزار خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به برگزاری مراسم باشکوه عزاداری امام حسین‌(ع) در ماه محرم اشاره کرد و افزود: این منطقه به برکت نام حسین‌بن علی، یکی از نقاط درخشان کشور است و در هر بخش استان زنجان نام امام حسین‌(ع) طنین‌انداز است و به همین خاطر جریان‌های فرهنگی و هنری بزرگی ایجاد شده است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه تجلیل از این مفاخر و بزرگداشت این مراسم در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد، افزود:دهه ولایت و امامت با نام امام علی(ع) و فاطمه زهرا(س) آغاز خواهد شد و ازدواج این دو بزرگوار و نزول آیه مباهله و افتخارات دیگر در این ماه این روزها را به یک ماه ویژه در مناسبت‌های دینی تبدیل کرده است. برنامه‌هایی به مناسبت مباهله و روز الله‌الاکبر خواهیم داشت.ماه محرم را در پیش داریم و این مضامین را به ماه محرم پیوند خواهیم زد.
 
وی تاکید کرد: قیدار نبی ظرفیت تبدیل شدن به قطب زیارتی کشور را دارد.



حجت‌الاسلام علی موسوی امام جمعه قیدار هم در این مراسم با اشاره به اینکه قیدار نبی جد پیامبر گرامی اسلام است، گفت: باید به واسطه داشتن این حرم مطهر و نورانی، این شهر به‌عنوان یکی از قطب‌های زیارتی در کشور و حتی دنیا شناخته شود و باید ظرفیت حضور زائران حضرت در این شهر ایجاد شود.

وی با اشاره به دغدغه سردار نقدی معاون اجرایی سپاه پاسداران در ارتباط با برگزاری جشن عید قربان در قیدار نبی (ع) گفت: امیدواریم با همت مردم و مسئولان، این برنامه جهانی شود و همه در عید قربان زائر این شهر شوند.

امام جمعه قیدار، بر ضرورت ایجاد زیرساخت‌های لازم در قیدار نبی‌(ع) برای پذیرش زائر تأکید کرد و افزود: غار کتله‌خور زیباترین غار خشکی جهان، مسجد جامع سجاس، حسینیه تاریخی کرسف، امامزاده ابراهیم سجاس از ظرفیت های گردشکری این شهرستان است که متاسفانه مغفول مانده است.

امام جمعه قیدار با یادآوری اینکه علاوه بر ظرفیت حرم مطهر خود شهر قیدار نبی قدمت تاریخی دارد، افزود: تمدن این شهر به هزاره چهارم و پنجم قبل از میلاد برمی گردد؛ در شهرستان خدابنده 180 هزا نفر ساکن هستند و به عنوان بزرگترین شهرستان در شمالغرب کشور به شمار می‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها