چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
انتقاد حجت‌‌‌الاسلام قرائتی از بی‌تفاوتی نسبت به قرآن/به اسلام بی‌توجه هستیم و باید عذ‌ر‌خواهی کنیم

حجت‌السلام محسن قرائتی در مراسم رونمایی از تفاسیر رهبر معظم انقلاب از چهار سوره قرآن کریم گفت: به اسلام نرسیدیم و باید عذرخواهی کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی، مراسم رونمایی تفسیر قرآن رهبر معظم انقلاب(مدّظلّه العالی) از سوره‌‌های حمد، بقره، حشر و جمعه به همت دفتر نمایندگی حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه) در دانشگاه علوم اسلامی مشهد، با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، استاد و مفسر قرآن کریم، حجت‌الاسلام محمد‌باقر فرزانه، امام جمعه موقت مشهد، سردار یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمد‌کاظم راشد یزدی، حجت‌الاسلام جعفر طباطبایی و حجت‌الاسلام سید‌حسن ضیایی برگزار شد.

درک فرهنگ قرآن؛ ویژگی خاص تفاسیر رهبر معظم انقلاب
حجت‌الاسلام فرزانه، امام جمعه موقت مشهد، ضمن بیان خاطره‌ای از شهید کامیاب، برای حضور جلسه تفسیر رهبر معظم انقلاب گفت: جلسه تفسیر در ابتدا با حضور 6 نفر برگزار می‌شد و  به‌دلیل استقبال، به مسجد میرزا جعفر انتقال یافت. نزدیک 700 نفر از طلاب و دانشجویان در این جلسات حضور داشتند که همین مساله حساسیت دولت پهلوی و شاهنشاهی را برانگیخت.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب فرهنگ قرآن را درک کرده بود؛ بنابراین جلسه تفسیر ایشان، خاص بود؛ به‌عبارت دیگر آن تفسیری که از ایشان شنیدیم در جلسه دیگری دریافت نکرده بودیم.
 

امام جمعه مشهد با بیان این‌که شهید مطهری، آیت‌الله خامنه‌ای را متخصص در تفسیر خوانده بود، افزود: متاسفانه امروز تفسیر، جایگاهی در بین جوانان ندارد، چون اقوال را نقل می‌کنند؛ در حالی‌که باید با مسائل روز تطبق دهند.

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام قرائتی، مفسر قرآن کریم نیز در این مراسم گفت: باید قرآن را جدی گرفت، از آسمانی بودن خارج کرد و بر سر سفره مردم آورد. قرآن را کتاب علم نمی‌دانیم و نگاه مقدسی به آن داشتیم، در صورتی‌که همه مسائل زندگی، از انتخاب همسر تا نامگذاری فرزند، عنوان شغل و چگونگی برخوردهای اجتماعی در قرآن ذکر شده است.

وی بیان کرد: برای تابستان جوان‌ها چه برنامه‌ریزی داشتیم؟ با توجه به تعداد بالای طلبه‌‌ای که تربیت کردیم، چرا جلسات برای جوانان، خانواده و بستگان خود نمی‌گذارند تا شبهات آن‌ها را پاسخ دهند؟ به اسلام نرسیدیم و باید عذرخواهی کنیم. زکات 32 بار در قرآن ذکر شده است؛ اما یک اتاق برای آن تخصیص ندادیم در حالی‌که سازمان حج در 14 طبقه ساخته شده است.

وی با اشاره به این‌که هر دانشگاهی باید یک مفسر داشته باشد، خاطر‌نشان کرد: من 2600 نکته حقوقی در تفسیر نور ذکر کردم که برای استفاده استادان دانشگاه حقوق، در اختیار آنان قرار دادم.

انتشارات انقلاب اسلامی به زیبایی و محتوای کتاب توجه ویژه‌ای دارد
در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام صابری، مدیر تولید انتشارات انقلاب اسلامی گفت: سال 1343 که آیت‌الله خامنه‌ای به دلیل ضرورتی از قم به مشهد بازگشتند، نخستین فعالیتی را که در کنار مباحث علمی خود شروع کردند، جلسه درس تفسیر قرآن بود. نخستین درس تفسیر ایشان در همان سال و برای گروهی از مردم برگزار شد.

وی با اشاره به روشمند بودن و ارزش علمی تفسیر رهبر معظم انقلاب افزود: در جلسات تفسیر سوره برائت و ارزش علمی مرتبت بر مباحث آن جلسات، کتابی با عنوان «مروری بر مبانی، روش و قواعد تفسیری آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در تفسیر سوره برائت» نیز تنظیم و تدوین شد.

حجت‌الاسلام صابری افزود: همچنین معظم‌له، پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پس ار تصدی رهبری انقلاب اسلامی نیز همواره از مشوقان و توصیه‌کنندگان برجسته در ترویج و گسترش جلسات تلاوت و تفسیر قرآن کریم بودند.

وی ادامه داد: جلسات تفسیر ایشان پس از انقلاب در تاریخ هفدهم خرداد 61 تشکیل شد که در این جلسه شرح و تفسیر سوره مجادله را آغاز کردند و در ادامه این جلسات، سوره‌های ممتحنه، حشر، تغابن، ملک، طلاق، صف و منافقون نیز تفسیر شد.

گرایش اجتماعی سیاسی تفاسیر رهبر معظم انقلاب
مدیر تولید انتشارات انقلاب اسلامی گفت: گرایش تفسیری ایشان در بیشتر جلسات و مباحث تفسیری گرایش اجتماعی، سیاسی با جهت‌گیری هدایتی و تربیتی است و البته به اقتضای بحث، نکات ادبی، فقهی و کلامی نیز در خلال مباحث مطرح می‌کردند.

حجت‌الاسلام صابری ادامه داد: پیش از این تفاسیر، سوره‌های برائت، مجادله، ممتحنه و تغابن از سوی انتشارات انقلاب اسلامی تنظیم، تحقیق و منتشر شد و اکنون چهار جلد دیگر از این مجموعه یعنی سوره حمد، بقره، جمعه و حشر به زیور طبع آراسته گشته و در معرض استفاده عموم علاقه‌مندان خصوصا قرآن‌پژوهان قرار گرفته است.

نجابتی، مدیر هنری انتشارات انقلاب اسلامی نیز در این مراسم گفت: اگر نگاهی به آثار نفیس و فاخر هنر اسلامی داشته باشیم، در هیچ دوره‌ای از تاریخ تمدن اسلامی شاهد نبودیم هنرمندان مسلمان نسبت به پرداخت محتوا بی‌توجه باشند. ممکن است در دوره‌ای این پدیده کم‌رمق شده اما، هیچ دوره‌ای شاهد غفلت نبودیم.
 

وی افزود: در انتشارات انقلاب اسلامی به محتوا و مسائل فنی توجه ویژه‌ای شده و زیبایی کتاب نیز به همین اندازه اهمیت پیدا کرده است. تصمیمات در جمعی با افراد متخصص و با نگاهی به آثار تمدن اسلامی و متناسب با شرایط روز گرفته می‌شود و آثاری که ملاحظه می‌کنید ماحصل گروه است.

این طراح و گرافیست مشهدی اظهار کرد: این عنوان کتاب تفسیری، در چاپ قبلی، در قطع وزیری منتشر شده و به صلاحدید استادان به قطع رقعی تبدیل شد. نکته حائز اهمیت این است که تنها به طرح جلد کتاب اکتفا نمی‌کنیم؛ بلکه به شکل، اندازه، جنس مصالح، شیوه‌های چاپ، نوع کاغذ داخل کتاب، نوع و اندازه قلم و همچنین فاصله سطرها بر طبق سنتی که خواندن را دلنشین می‌کند، توجه ویژه شده است.

به گزارش ایبنا؛ تفاسیر رهبر معظم انقلاب از چهار سوره حمد، بقره، حشر و جمعه در سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران به‌عنوان دومین کتاب پرفروش نمایشگاه انتخاب شد.

جلسات تفسیر سوره حمد در دوران رهبری آیت‌الله خامنه‌ای، با حضور دانشجویان از  15 اسفند 1369 تا 18 اردیبهشت 1370 در حسینه‌ امام‌خمینی(ره) برگزار شده بود.  کتاب «تفسیر سوره حمد» برآیند جلسات مذکور است. کتاب با فصل‌بندی و دسته‌بندی موضوعی، تلاش دارد مطالب را در چهارچوب و نظمی خاص ارائه دهد.

کتاب «تفسیر سوره جمعه» نیز از دیگر عنوان‌های این مجموعه تفسیری است. این اثر متن ویراسته‌ جلسات تفسیر این سوره است که در دوران مسئولیت ریاست جمهوری آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در جمع پاسداران و اعضای دفتر ریاست جمهوری، در هشت نوبت، از اواخر سال 1361 تا اردیبهشت 1362 انجام گرفته است؛ همچنین کتاب «تفسیر سوره حشر» نیز متن ویراسته‌ جلسات تفسیر در دوران مسئولیت ریاست جمهوری معظم‌له در جمع پاسداران و اعضای دفتر ریاست جمهوری، طی 10 جلسه از هجدهم تا بیست‌و‌سوم مهرماه 1361 است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها