پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
ارائه اظهار‌نامه مالیاتی شرط محاسبه مالیات ناشران با نرخ صفر است

رئیس اداره تنقیح قوانین و مقررات سازمان امور مالیاتی کشور در نشست «بررسی وضعیت مالیات نشر کتاب» گفت: اگر ناشری کمتر از سقف تعیین شده در گروه‌های مالیاتی درآمد داشته باشد و اظهارنامه پُر نکند؛ مشول نرخ صفر یا معافیت مالیاتی نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست «بررسی وضعیت مالیات نشر کتاب» عصر چهارشنبه (28 اردیبهشت‌ماه) با حضور حمید داودی، معاون دفتر حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور و فرزانه زمانی، رئیس اداره تنقیح قوانین و مقررات سازمان امور مالیاتی کشور و سید‌عباس حسینی نیک، مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی در سرای ناشران دانشگاهی سی و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزارشد.
 
معاون دفتر حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور در این نشست اظهار کرد: براساس قانون مالیاتی ماده واحده 139 ، بند ل ؛  همه فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی، قرآنی، فرهنگی و هنری که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شود، از پرداخت مالیات معاف هستند. این معافیت مالیاتی از سال 94  با اصلاح آیین‌نامه مالیاتی تبدیل به مالیات با نرخ صفردرصد شد. در سال 1401 محدودیت‌های مالیاتی برای فعالیت‌های مطبوعاتی درنظر گرفته شده است؛ مثلا یکی ازاین تغییرات، حذف معافیت مالیاتی ناشران کتاب‌های کمک درسی است.   
 
وی افزود: مالیات بر درآمد‌های مستقیم، مالیات‌های تکلیفی و مالیات بر ارزش افزوده؛ انواع مالیات بر درآمدهای مستقیم است. در مالیات بردرآمد مستقیم؛ هر شخص حقیقی و حقوقی براساس درآمد خود موظف به پرداخت مالیات هستند و هنگامی که مودیان مالیاتی موظف به دریافت و ایصال مالیات مودیان دیگر شوند، مالیات آن‌ها تکلیفی می‌شود.
 
داودی درباره معافیت‌های مالیات برارزش افزوده گفت: در قانون فعلی در حوزه چاپ و نشر؛ معافیت‌ها شامل کتاب، مطبوعات، دفاتر تحریر و انواع کاغذ چاپ، تحریر و مطبوعات و نشریات الکترونیکی است. همچنین «خمیر کاغذ و کاغذ باطله، کتاب، روزنامه، مجله نشریات (کاغذی و الکترونیکی) انواع دفاتر تحریر، کاغذ چاپ و تحریر » از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معافند.
 
وی افزود: خدمات زینک، چاپ و انتشار، روزنامه اعم از کاغذی یا الکترونیکی، چاپ کتاب، نشریه و خدمات نشر و توزیع آن‌ها و هرگونه تبلیغات در روزنامه‌ها و نشریات به استثنای مؤسسات کمک آموزشی و کنکور از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند. 
 
مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی دراین نشست با اشاره به دسته‌بندی مالیاتی ناشران در سه گروه گفت: ناشران برای  ارائه تکالیف مالیاتی در سه گروه تقسیم‌بندی می‌شوند. این گروه‌ها شامل، افراد دارای درآمد بالای 55 میلیارد ریال، افراد دارای درآمد 18 میلیارد ریال، مساوی این رقم  تا 55 میلیارد ریال و افراد با درآمد کمتر از 18 میلیارد ریال هستند. این گروه‌ها تکالیف مالیاتی متفاوتی دارند.
 
وی با بیان این‌که ممیز‌های مالیاتی برای تشخیص درآمد ناشران از سایت خانه کتاب استفاده می‌کنند، عنوان کرد: بر اساس اطلاعات سایت خانه کتاب، اداره امور مالیاتی تشخیص می‌دهد که ناشران چقدر کتاب منتشر کردند، شمارگان آن‌ها چقدر است و خلاصه درآمد آن‌ها را احصا می‌کنند.
 
داودی با اشاره به این‌که بیشتر ناشران در گروه دوم مالیاتی دسته‌بندی می‌شوند، گفت: این گروه برای بهره‌مندی از این تسهیلات مالیاتی؛ باید اطلاعات هویتی، مکانی، مجوزهای فعالیت اقتصادی، درآمد مشول مالیات و بخشودگی‌های مالیاتی ، معافیت‌های قانونی، خلاصه درآمد و موجودی مواد در پایان دوره، صورت هزینه و درآمدهای شغلی خود و شرکا و همچنین اطلاعات حساب‌های بانکی خود را به سازمان‌های مالیاتی ارائه کنند.
 
داودی با بیان این‌که این آیین‌نامه درسال 94 اصلاح شده است، گفت: اطلاعات ارائه شده برای گروه سوم ناشران مالیاتی هم شامل ارائه  اطلاعات هویتی، درآمد مشول مالیات، معافیت قانونی، خلاصه درآمد و هزینه و همچنین ارائه اطلاعات حساب‌های بانکی  به سازمان امور مالیاتی است. طبق آیین‌نامه 169 مکرر، اداره مالیاتی به همه حساب‌های افراد حقیقی و حقوقی دسترسی دارد اما بهتر است اظهارنامه هم واقعی باشد تا مورد پذیرش قرار بگیرد.

 
داودی با بیان این‌که ارائه اظهارنامه شرط برخوداری از ارائه تسهیلات مالیاتی در بخش ناشران است، عنوان کرد: اگر ناشری کمتر از سقف تعیین شده در گروه‌های مالیاتی درآمد داشته باشد و اظهارنامه پُر نکند؛ مشول نرخ صفر یا معافیت مالیاتی نمی‌شود.

وی با بیان این‌‌که اکثر ناشران در گروه دوم دسته‌بندی می‌شوند، عنوان کرد: دولت برای برقراری عدالت اجتماعی با توجه به افزایش قیمت کتاب و کاغذ بهتر است تکالیف مالیاتی ناشران را تغییر بدهند زیرا در شرایط کنونی با توجه به کاغذِ بندی 890 هزار تومان و افزایش قیمت کتاب؛ رقم یک تا سه میلیارد تومان مبلغ قابل توجهی نیست.
 
وی با بیان این‌که از سال 98  به بعد علاوه بر شرط ارائه  اظهار نامه، واقعی بودن آن هم به‌عنوان یک شرط برای ناشران لحاظ شد، اظهار کرد: ناشران باید براساس کتاب‌هایی که منتشر کردند یعنی شمارگان واقعی نه شمارگانی که قرار است منتشر شود همچنین اسناد و مدارک آن وموجود است، اظهارنامه خود را پُر کنند.
 
داودی با یبان این‌که موارد قانونی در بحث مالیاتی را ناشران باید بخوانند و از آن آگاه باشند، عنوان کرد: اطلاع از قانون مالیاتی باعث می‌شود افراد با اطلاع و آگاهی، با ممیزهای مالیاتی برخورد کنند و حقشان در این موارد تضیع نشود.
 
معاون دفتر حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور با بیان‌ این‌که قانون‌گذار 6 مرحله بعد از ارائه مالیات تعیین شده، برای رسیدگی به اعتراض مؤدی حقوقی و حقیقی تعیین کرده است، اظهار کرد: قانوگذار بعد از تسلیم شدن حکم قطعی مالیاتی، 6 مرحله برای رسیدگی به اعتراض مودیان مالیاتی درنظر گرفته است، که نشان‌دهنده گوش شنوای سازمان  امور مالیاتی نسبت به اعتراضات است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها