هیئت داوران بخش بزرگسال و بخش کودک و نوجوان هفتمین دوره جشنواره خاتم برگزیدگان هر بخش را معرفی کرد.
لقد کان لکُم فی رسول الله اسوةً حَسَنةً
رسول خدا، الگوی زیبا زیستن است.
جشنواره خاتم به یاری خداوند متعال هفتمین دوره خود را پشت سر گذاشت. در این دوره از جشنواره؛ همچون سه دوره گذشته، در خلال یک سال برگزاری جلسات هفتگی نقد و بررسی در فضای مجازی، ضمن نقد و بررسی ویژگیهای فنی داستانهای منتخب دورههای پیشین، ابعاد مختلف سیره پیامبر(ص) در روند داستانی مورد بررسی قرارگرفت و شرکتکنندگان در این جلسات علاوه بر آشنایی بیشتر با فنون داستاننویسی درباره سیره پیامبر اکرم(ص)، با شیوه نشان دادن سیره و سلوک آن حضرت در قالب داستان کوتاه، آشنا شدند. اما با وجود آموزشهای صورت گرفته و تلاش نویسندگان شرکت کننده در جشنواره برای نشان دادن تصویر یا تاثیر یا توصیف پیامبر در داستانهایشان، هنوز فاصله زیادی با داستان خلاقانه چالش برانگیزی که خواننده را به کشف و شهود در جهان داستان بکشاند داریم.
هیئت داوران ذکر نکات ذیل را لازم میداند:
- شخصیت های داستانی چیزی بیش از یک اسم و توصیفی مختصر درباره ی آن ها هستند یادگیری شیوه خلق شخصیت های زنده و قرار دادن آن ها در متن داستان و به چالش کشیدن شخصیت ها برای تصمیم گیری مبارزه ای دائمی است.
- در داستان کوتاه حوادث پویایی باید طراحی شود تا این پویایی بر آدم های داستان تاثیر بگذارد و تحولی در کارها، بصیرت یا احساس شان پدید آورد. نمی توان طی صفحات متوالی داستان در گوشه ای نشسته و با استفاده از ترفندهای سبکی، بارها و بارها صرفا به توصیف یک چیز پرداخت و توقع داشت که روایت داستان را از تباه شدن برهاند.
- توصیف بیش از حد در داستان کوتاه می تواند داستان را بخشکاند، طوری که تداوم دوباره حرکت ناممکن شود. می باید به هنگام نیاز و هم زمان با رخ دادن حرکت، از توصیف گریزپا استفاده کرد.
- درونی سازی بیش از حد در داستان کوتاه میتواند تنش را از بین ببرد، زیرا نویسنده برای هر چیز دلیل قانع کننده ای می آورد و لذت کشف و جست و جو را از خواننده دریغ می کند. از قدیم هشدار داده اند که نویسنده ی داستان به جای حرف زدن باید نشان دهد و در پایان در این دوره نویسندگان نوقلم بیشتری در جشنواره شرکت کردهاند که این امر بسیار امیدوار کننده است و ضرورت تداوم و ارتقای کیفی آموزشها را بیشتر عیان میکند.
داستانهای تقدیری بدون ترتیب اولویت عبارتند از:
داستان مردن نهنگ روی درخت نوشتة کبری النج
داستان پیامبر نوشتة رضا آسترکی
داستان راز خوشبختی نوشتة معصومه میری
رتبههای بالاتر:
رتبه سوم به داستان جان پناه نوشتة فاطمه السادات موسوی تعلق گرفت
رتبه دوم به داستان مورینکا نوشتة ابوالفضل پروین تعلق گرفت
و رتبه اول به داستان ساعت گمشده نوشتة مرضیه فعله گری تعلق یافت
هیأت داوران امیدوار است در دورههای بعد جشنواره، به داستان و داستانهایی دست یابد که هرکدام قدرتمندانهتر از دیگری، سطح ادبی جشنواره را بالاتر برده، زمینهای برای ظهور و بروز ادبیات قدسی را فراهم آورد.
هیأت داوران مرحله انتخاب بخش بزرگسال هفتمین دوره جشنواره خاتم، زهرا کاردانی، مهدی زارع، علیرضا نعمت اللهی، هیأت داوران مرحله نهایی بخش بزرگسال هفتمین دوره جشنواره خاتم مجید قیصری، محمدرضا شرفی خبوشان، مهدی کفاش، محمدعلی رکنی بودند.
همچنین بیانیه هیات داوران بخش کودک و نوجوان هفتمین دوره جشنواره خاتم به شرح زیر است: محمد (ص) رساترین پیام انسانیت است و جهان وام دار رسالت پیامبر خاتم حضرت محمد(ص) است. در دنیایی که اسلام و مسلمان در حد کلمه است و آنچنان که باید شناخته نشده، درست نوشتن از پیامبر اسلام جسارتی عالمانه میخواهد.
داستان و داستاننویسی و نوشتن داستان از پیامبر اعظم(ص) سن و سال نمیشناسد. این حرف تازهای نیست و داستانهای کودکانه جشنواره خاتم شاهدی است بر این مدعا.
هیئت داوران، ضمن ارج نهادن به همت والای همه نویسندگان شرکت کننده در هفتمین دوره جشنواره خاتم، مواردی را با هدف ارتقاء کیفی و کمی داستانهای جشنواره عرضه میدارد:
- جشنواره خاتم اقدامی جهت برجستهسازی سیره پیامبر عظیمالشان اسلام همراه با معرفی صفات و ویژگیهای شخصیتی رحمه للعالمین است. با نوشتن داستانهای خلاقانه در جامعه معاصر برای کودک و نوجوان امروز، باید که شکوه و عظمت آخرین فرستاده خدا را هنرمندانه نشان دهیم تا با زبان هنر گام مهمی در آشنایی نسل نو جهت شناخت پیامبر مهر و رحمت برداریم.
- شخصیت های باور کردنی از آدمهای واقعی زاده میشوند و این از مهارتشمای نویسنده است که شخصیتها را برای خواننده تصویر میکند. باید به شخصیتهای داستانتان ایمان داشته باشید. باید آنها را بشناسید و باید آنها را به خواننده نشان دهید.
- آدمهای واقعی، به ویژه در موقعیتهای پرتنش، همیشه منطقی نیستند. کودکان و نوجوانان، علاوه بر فکر کردن با مغزهایشان، با قلبشان یا هر جایی که احساسات عمیق آنها را نشان دهد احساس میکنند و احساساتشان را بروز میدهند. کودکان و نوجوانان احساسات دیگری نیز دارند، کنجکاو هستند و گاهی خجالت میکشند و احساس تنهایی میکنند. شخصیتهای شما هم باید طیف گستردهای از احساسات طبیعی را در داستان شما تجربه کنند.
- نوشتن آنچه میدانید و تبدیل آن به داستانهای قوی مستلزم این است که متوجه شوید چقدر زندگی کردهاید. هیچ کس زندگی شما را تجربه نکرده است و هیچ کس آنچه شما از نگاه خاص خود دیدهاید ندیده است منبع نهایی، که شما در جایگاه نویسنده باید از آن در نوشتن استفاده کنید، خود شماست درباره آنچه میدانید بنویسید بهترین توصیه در خلق شخصیتهای قوی برای کودکان و نوجوانان است.
- به دلیل اهمیّت و حساسیت موضوع جشنواره، مطالعه و دقت بیشتر راجع به موضوع و همچنین جست و جو، تحقیق و تلاش بیشتر در انتخاب سوژهها، نویسندگان باید توجه داشته باشند که از پرداختن به نکات کلیشهای و شعارگونه که بین تمام شخصیتهای دینی به شکل مشترک جاری بوده پرهیز کرده و داستانهای را قلم بزنند که علاوه بر جذابیت، ویژگی مهم تازگی و بکر بودن موضوع را نیز دارا و باور پذیر باشد.
- بر اساس دستورالعمل اعلام شده ازسوی دبیرخانه جشنواره، مهمترین و اصلیترین نکته در زمینه داوری، رعایت اصول صحیح داستان نویسی بود. چنانچه در بعضی آثار عدم رعایت این اصول مانع بزرگی در خلق داستانهای قوی کرد و از طرف دیگر نویسندگان بزرگسال که برای کودکان و نوجوانان قلم میزنند، با آشنایی بیشتر از روحیات کودکان و نوجوانان امروز، آثار قدرتمندتری خلق کنند و با توجه به کیفیت بالا و سلیقه ادبی کودکان و نوجوانان امروز، این رده سنی را دست کم نباید گرفت و با تولید محتوای مناسب، عمیقتر وارد این حوزه شوند. بهترین شاهد بر این موضوع آثار رسیده از سوی نوجوانان و دانش آموزان در این دوره است که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بودند. چنانچه با پشتکار و آموزش بیشتر، قطعا آینده خوبی در انتظار این نویسندگان نوجوان خواهد بود.
در پایان هیات داوران ضمن ارج نهادن به همت والای همه اعضای شرکت کننده در این جشنواره و با آرزوی توفیق روزافزون برای این عزیزان، مراتب سپاس خویش را از همه دست اندرکاران و برگزار کنندگان این جشنواره اعلام میدارد.
هیات داوران از بین آثار رسیده در بخش کودک و نوجوان، سه اثر را شایسته تقدیر دانست.
آثارتقدیری بدون ترتیب عبارتنداز:
داستان چوکیهای سوخته نوشته فاطمه آقایان زاده
داستان دستههای گل سرخ نوشته مونا بدیعی جوان
داستان مامان میمنت اهل مدینه است نوشته هدا حشمتیان
رتبههای بالاتر:
رتبه سوم به داستان «سرود وحدت» نوشته لیلا دارابی تعلق گرفت.
رتبه دوم به داستان «تابلوهای خاتم کاری» نوشته نسترن حاتمی تعلق گرفت و رتبه اول به داستان خاک، خون، پرتقال نوشته دریا چوبین تعلق گرفت.
آثار برگزیده بخش دانش آموزی:
رتبه سوم به داستان بابانوئل یا حاجی فیروز نوشته کیمیا کامرانی کیا تعلق گرفت.
رتبه دوم به داستان «چشمها ادامه دارند» نوشته سوفیا رضایی تعلق گرفت و رتبه اول به داستان «آقای مهربون» نوشته دنیا اسکندر زاده تعلق گرفت.
امید است در سالهای پیشرو، جشنواره خاتم شاهد خلق و آفرینش داستانهایی جذاب و محکم با نگاهی عمیق و تامل برانگیز به سیره پیامبر اسلام باشد.
هیئت داوران مرحله انتخاب بخش کودک و نوجوان هفتمین دوره جشنواره خاتم، نیلوفر مالک، معصومه کریمی، عذرا سادات موسوی و هیئت داوران مرحله نهایی بخش کودک و نوجوان هفتمین دوره جشنواره خاتم مصطفی رحماندوست، محمد میرکیانی، مهدی میرکیایی بودند.
نظر شما