یکشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
پیشنهاد معادل‌سازی مدرک برای پیشکسوتان صنعت چاپ به وزیر ارشاد

خمسه‌پور از ارائه پیشنهاد معادل سازی مدرک برای پیشکسوتان صنعت چاپ همچون سایر صنوف و هنرمندان در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد.

اسکندر خمسه‌پور، رئیس انجمن پیشکسوتان صنعت چاپ در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به دیدار اخیر خود با محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: بخش عمده صحبت‌های ما درباره لزوم اهمیت و توجه به پیشکسوتان صنعت چاپ به‌خصوص بعد از تجلیل در مراسمی مثل روز ملی صنعت چاپ بود.
 
وی ادامه داد: وقتی کسی در این مراسم‌ تجلیل می‌شود و به آن‌ها لوح و هدیه‌ای داده می‌شود معمولا فراموش می‌شوند و هیچ مرکزی نیست که از تجربیات این افراد استفاده کند یا خاطرات آن‌ها را جمع‌آوری کند.
 
خمسه‌پور با بیان اینکه امروز در دانشکده‌های مختلف رشته چاپ تدریس می‌شود، عنوان کرد: دعوت از پیشکسوتان و چهره‌های نامی صنعت چاپ در مراکز دانشگاهی و نشست‌های پرسش و پاسخ با دانشجویان از جمله کارهایی است که می‌توان برای حفظ گنجینه خاطرات این افراد انجام داد.
 
وی تاکید کرد: در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به طرح همه این نکات پرداختم و گفتم که بخش عمده افرادی که کودکی یا نوجوانی به این حوزه وارد شده و تاکنون هم فعال است فرصتی نداشته که مدرک تحصیلی یا دانشگاهی بگیرد.
 
خمسه‌پور با بیان اینکه به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد کردم که بحث معادل‌سازی مدرک برای پیشکسوتان صنعت چاپ را به صورت جدی دنبال کنند، گفت: در این زمینه پیشنهاداتی دادم و گفتم که می‌توان به تناسب سال‌های فعالیت در صنعت چاپ مدارکی مثل دیپلم، فوق دیپلم و کارشناسی به این افراد اعطا کرد.
 
به گفته وی، در صحافی دستی و چاپ سیلک دستی مدرک معادل به افراد می‌دهند و یکی از فعالان قدیمی صحافی توانسته است مدرک معادل دکترا دریافت کند.
 
خمسه‌پور همچنین به بحث راه‌اندازی موزه صنعت چاپ اشاره کرد و یادآور شد: زنده‌یاد اسمعیل دمیرچی برای راه‌اندازی موزه صنعت چاپ زحمات زیادی کشید تا بتواند دستگاه‌های قدیمی و ماشین‌آلات را جمع‌آوری کند اما به نتیجه‌ای نرسید.
 
وی ادامه داد: اکنون بخشی از این دستگاه‌ها در حیاط ساختمان کتابخانه ملی سابق قرار دارد درحالی که این ماشین‌ها گنجینه هستند و باید برای حفظ آن‌ها اقدام کرد و در دیدار با وزیر پیشنهاد دادیم که انجمن پیشکسوتان با کمک صنف این موزه را بنا کنیم.
 
خمسه‌پور با بیان اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قول مساعد برای این کار داد، گفت: امیدوارم به زودی زمینه‌ای فراهم شود که همه این دستگاه‌ها در کنار هم قرار گیرند و بتوانیم یک موزه آبرومند برای صنعت چاپ فراهم کنیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها