چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
خداحافظ خالق رمان‌های رضوی

دهمین هفته از معرفی آثار رضوی در «پویش مردمی چهارشنبه‌های امام رضایی» مصادف شد با درگذشت سعید تشکری، خالق آثار متعدد رضوی. به این بهانه نگاهی کوتاه و گذرا بر چند اثر وی داریم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌رضوی، سعید تشکری نویسنده و مدرس ادبیات داستانی و خادم حرم امام رضا(ع) شب گذشته 19 بهمن 1400 در بیمارستان رضوی مشهد و در سن 58 سالگی و پس از سال‌ها مبارزه با بیماری MS درگذشت؛ از وی آثار متعدد و فراوانی در حوزه رضوی و امام رضا(ع) به جای مانده است. به بهانه «پویش مردمی چهارشنبه‌های امام رضایی» نگاهی کوتاه و مختصر بر 8 کتاب این نویسنده خراسانی داشتیم.
 
«آبی‌ها» ؛ روایتگر احوال پزشکی مسیحی

آبی‌ها رمانی تاریخی در دو جلد، درباره پزشکی مسیحی به اسم زکریای رومی است. این رمان روایتگر زندگی و احوال پزشکی مسیحی است که به دنبال پیشوا و الگوی کامل زمانه خود می‌گردد. او می‌خواهد خود را از حیطه قدرت راهبان برهاند و عشق زمینی و آسمانی را دریابد.
 
زکریای رومی در شهر هالینوبلس (حرّان) به دنیا آمده است و شهرش را بسیار دوست دارد، اما وقتی هارون الرشید او را احضار می‌کند، مجبور است دیر انطاکیه را ترک کند و به سمت دربار هارون برود. هارون مامورانی را برای بردن زکریا می‌فرستد اما وقتی او می‌فهمد امام رضا (ع) در مدینه است، مسیرش را دور از دید ماموران طوری تغییر می‌دهد که بتواند به دیدن امام مسلمانان برود.
 
 

«ولادت» ؛ روایتی تاریخی برای یافتن حقیقت امام

در کتاب «ولادت» با داستانی چند وجهی درباره زندگی امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) مواجه می‌شویم که شهود دراماتیک نویسنده نسبت به برخی موضوعات در بخش‌هایی از پرداختن به زندگی این دو بزرگوار از رویکردهای محتوایی آن محسوب می‌شود.
 
دو شبان خراسانی که یکی کاتب و دیگری صحاف است، فرزندخوانده‌های خود را که در ویرانه‌های شوش دانیال پس از دیدار با مولای خود امام موسی کاظم (ع) در پی کشتاری که عباسیان برای تاراج پارسیان انجام داده‌اند، می‌یابند و آنها را از بدو طفولیت در وصیتی مکتوب به نام هم می‌خوانند.
 


 «اوسنه‌ی گوهرشاد» ؛ رمانی فانتزی واقعه‌ی گوهرشاد

اوسنه‌ی گوهرشاد رمانی فانتزی و پست مدرن است که واقعه‌ی تاریخی مسجد گوهرشاد را روایت می‌کند. کتاب اوسنه‌ی گوهرشاد با روایت‌های مختلف و متفاوت این واقعه تاریخی را به تصویر می‌کشد. او ابتدا سفری در دل تاریخ انجام می‌دهد و گوهرشاد بیگم را به سال ۱۳۱۴ دعوت می‌کند.
 
بخش دیگر کتاب اوسنه‌ی گوهرشاد روایتی از زندگی فتح‌الله پاکروان است و این برخورد تاریخی میان این دو، به جذابیت کتاب اضافه کرده است. سعید تشکری در همان صفحات آغازین کتاب اوسنه‌ی گوهرشاد، با مخاطبان وارد گفتگو می‌شود و داستان را جذاب و متفاوت می‌کند.
 
 

«پاکان و الماس» ؛ اطلاعات بارگاه رضوی
 
کتاب «پاکان و الماس»  به خواننده اطلاعات ارزشمندی دربارۀ بارگاه رضوی ارائه می‌دهد.
 
در معرفی این اثر آمده است: در زمان سلطنت شاه عباس صفوی، شبی به حرم حضرت رضا (علیه السلام) حمله می شود و الماس اهدایی از هند، که بارها سرقت شده اما باز به حرم برگشته و شجره نامه سادات رضوی دزیده می شود. حاضران در بقعه حضرت بی هوش شده اند و همسر یکی از خدام نیز گم شده است. شاه عباس سردار بزرگش الله وردی خان را مأمور یافتن الماس می کند. پیرزن توسط کاروانی که از شیراز به زیارت می آیند، زخمی و بیهوش پیدا می‌شود و نشانه هایی از سارق دارد. مرد سارق که از ازبک هاست می خواهد الماس را در روم به فروش برساند. الماس و شجره نامه با درایت الله وردی خان پس گرفته می شود. به پیشنهاد سادات رضوی و با حکم شاه عباس الماس فروخته می شود تا وجه آن برای ساخت و ساز در حرم حضرت هزینه شود.
 


«به صرف عصرانه» ؛ ۲۲ داستان کوتاه رضوی
 
کتاب «به صرف عصرانه» با دبیری علمی سعید تشکری، ۲۲ داستان کوتاه رضوی است. این اثر حاصل یکصد نشست آموزشی «عصرانه داستان نویسان رضوی» در مشهد است که با حضور سعید تشکری عصرهای سه‌شنبه تا پیش از کرونا برپا بود.
 
«گرسنه»، «یک جفت کیشکیلک»، «یعقوبعلی و عذرا»، «خورشید روی نردبان»، «گوش بُر»، «آقای هنکار»، «هاتی بِرو»، «خارج قسمت زندگی»، «غریو»، «تیسیچا آفرین»، «فقط هشت قِران»، «انیس»، «بهانه»، «صخره»، «پرتره عشق»، «ساغر»، «محمدرضا»، «رها»، «حرف های مگو»، «مرا به خانه ام ببر»، «حرکت»، «پیراهن دعبل» عناوین داستان های این کتاب را تشکیل می دهند.
 


«پاریس‌پاریس» ؛ داستان دختری به نام ملک
 
کتاب پاریس پاریس، داستان اتفاقات تیر سال ۱۳۱۴ در مسجد گوهرشاد مشهد است. نویسنده کتاب سعید تشکری با روایتی جذاب بار دیگر این داستان را روایت می‌کند تا ما را با خود به قلب تاریخ ببرد.
 
این کتاب داستان دختری به نام ملک است. او دختری با اصالت کرد قوچانی است که در فرنگ درس پزشکی خوانده و به ایران برگشته است. مادرش غزال مرده است و پدرش (یا شخصی که ملک فکر می‌کند پدرش است) برای او هرکاری می‌کند. حالا او به ایران برگشته است. شخصیت دیگر داستان مهیار خبوشانی است. داستانی حول محور مهیار و ملک شکل می‌گیرد و در بستر اتفاقات تیر ۱۳۱۴ روایت می‌شود. زمانی که رضاشاه دستور حذف کلاه پهلوی و یک دست شدن لباس مردان را داد و با تحصن در مسجد گوهرشاد روبه‌رو شد. تحصنی که چهره حقیقی رضاشاه را به همه نشان داد و نتیجه‌اش کشته شدن صدها تن به دست سربازان او بود.
 


 «شاه بهار» ؛ روایتی داستانی از زندگی امام رضا (ع)
 
رمانی تحسین‌ شده که در آن روایتی داستانی از زندگی امام رضا (ع) و خواهر ایشان حضرت فاطمه معصومه و سفر ایشان به مرو را روایت می‌کند.
 
داستان پس از شهادت امام رضا (ع) آغاز می‌شود و اینبار فرزندان آنها به سودای یافتن و درک مولایشان امام جواد (ع) از نیشابور و مرو عازم قم و بغداد می‌شوند و در این مسیر است که شمه‌ای از دوران خلافت معتصم و ظلم او بر شیعیان و سادات رضوی ترسیم می‌شود.
 
در هر فصل از رمان با خلق تصاویری از زاویه دید یکی از شخصیت‌های سیاه یا سفید حاضر در این اثر به شیوه‌های مختلف به تصویر سازی جریان زیست تاریخی شیعیان در ایران می‌پردازد.
 


«غریب قریب» ؛ داستان ساخت بارگاه امام رضا(ع)

«غریب قریب» یک رمان اپیزودیک است که به جای شخصیت‌ محوری به سراغ مکان‌ محوری رفته و در واقع مکان، قهرمان داستان است که همان مضجع شریف و آرامگاه امام رضا(ع) است. جلد نخست این رمان از مقطع شهادت امام رضا(ع) تا حمله مغول و جلد دوم از حمله مغول تا قاجار را روایت کرده است.
 
این اثر روایتی است که ما را با خود به دل تاریخ می‌برد و لحظه لحظه تلاش عاشقان حضرت را برای نگهداری از این قطعه بهشتی به تصویر می‌کشد. از جنگجویان سخت دلی که یک‌باره عاشق مولا شدند تا عاشقانی که از کودکی مهر مولا را در دل داشته‌اند.



خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌رضوی، درگذشت سعید تشکری نویسنده، مدرس و منتقد ادبیات داستانی را به جامعه ادبی کشور و به ویژه خراسان تسلیت می‌گوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها