یکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱
اشعار شاملو الهام‌بخش تصویرگران است/ قابلیت استفاده از تصویرسازی‌های اشعار سپید برای خلق آثار نقاشی

مولف کتاب «رابطه فرم و محتوا در تصویرسازی شعر معاصر ایران» که به مطالعه هفت اثر تصویرسازی‌شده در اشعار شاملو می‌پردازد، تاکید دارد که نوآوری و تخیل هنری اشعار شاملو به اندازه‌ای است که می‌تواند الهام‌بخش تصویرگران کتاب‌های داستان و حتی نقاشان در خلق آثاری مجزا از متن باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، 21 آذرماه مصادف با سالروز تولد احمد شاملو، شاعر بزرگ معاصر است که شعر سپیدش قواعد عروضی گذشته را کنار گذاشته و پایه را بر تخیل هنری گذارده است. شعر او بیش از هر عنصردیگری بر خیال شاعرانه و تصویرسازی استوار است تا کمبود وزن را به شیوه‌ای اصیل و بدیع از میان بردارد. پیوند استوار اشعار شاملو با تصویرسازی بهانه‌ای شد تا دقایقی در گفت‌وگو با غزاله لالوئی، نویسنده کتاب ««رابطه فرم و محتوا در تصویرسازی شعر معاصر ایران (مطالعه هفت اثر تصویرسازی‌شده در اشعار شاملو)» به بررسی میزان قابلیت تصویرگری آثار شاملو بپردازیم.

لالوئی با اشاره به اینکه این کتاب بخشی از رساله فوق لیسانس وی در رشته تصویرگری است که در 139 صفحه توسط انتشارات سیمای قلم عرضه شده، توضیح داد: کتاب «مطالعه هفت اثر تصویرسازی شده در اشعار شاملو» در سه فصل تالیف شده که فصل نخست به بیان تعاریف کلی از تصویرسازی و مبانی هنرهای تجسمی اختصاص دارد. در فصل دوم اشاره‌ای به سابقه تصویرگری دیوان‌های شاعران کهن و معاصر شده و فصل سوم نیز به تحلیل هفت شعر کودک و نوجوان احمد شاملو و میزان تطبیق عناصر تصویرگری با مفاهیم این اشعار و سنجش تبحر تصویرگران در انتقال پیام اصلی شاملو اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: در این کتاب به بررسی تصویرسازی‌های ارایه شده در هفت کتاب مستقل کودک و نوجوان از اشعار «مردی که لب نداشت» و «یک شب مهتاب» با تصویرگری مهردخت امینی، «بارون» با تصویرگری ابراهیم حقیقی، «خروس زری، پیرهن پری» با تصویرگری فرشید مثقالی و «ملکه سایه‌ها»، «دخترای ننه دریا» و هفت کلاغون» با تصویرگری ضیاءالدین جاوید پرداختم و پارامترهای بصری چون نقطه، خط، سطح و فرم را مورد توجه قرار دادم.

لالوئی با اشاره به رابطه تصویرگران با متن گفت: در این بررسی نتیجه گرفتم که تصویرگران توانسته‌اند رابطه مستقیمی را با متن داستان ایجاد کنند و در برخی، ازجمله «دخترای ننه دریا» تصویرگر به زیبایی با استفاده از فنون و تکنیک‌های تصویرگری خلاقیت‌هایی به خرج داده و تغییراتی زیبا ایجاد کرده است.


وی ادامه داد: تصویرگر شعر باید با محتوا، فرم و زبان شاعر آشنا باشد تا بتواند پیام موردنظر را به خوبی منتقل کند. شاملو در اشعار کودکانه خود متفاوت از سایر شاعران کودک و نوجوان است و با آنها مانند بزرگسالان برخورد می‌کند.

این پژوهشگر در پایان با بیان اینکه تصویرسازی در شعر معاصر به‌ویژه در اشعار سپید شاملو جلوه بیشتری دارد، می‌گوید: شاعران سپیدگو از جمله شاملو درگیر قالب و فرم نیستند و می‌توانند از تصویرهای شاعرانه و الهام‌بخش بیشتر استفاده کنند. تصویرگران اشعار سپید نیز می‌توانند در کنار استفاده از تصویرسازی‌های ذهنی شاعر پا را فراتر گذارند و حتی اثری جداگانه را با الهام‌گیری از آن تصاویر جدا از شعر خلق کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها