سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۴
«حوض خون»؛ روایتی دست‌نخورده از رخت‌شویی زنان صبور در دفاع مقدس

نشست خوانش کتاب «حوض خون» (روایت زنان اندیمشک از رخت‌‌شویی در دفاع مقدس) شب گذشته و با حضور جمعی از فعالان فرهنگی و علاقمندان در کتابشهر مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، حجت الاسلام سیدامیر طباطبایی کارشناس حوزه کتابخوانی در این نشست، گفت: باید تلاش کنیم تا خاطرات دوران دفاع مقدس ثبت شده و به عنوان منبعی برای تولید آثار هنری مورد استفاده قرار گیرد.
 
وی با اشاره به بخش‌های مختلف کتاب «حوض خون» اظهار کرد: این کتاب در واقع قصه زنانی است که در رختشورخانه اندیمشک مشغول شست‌وشوی لباس رزمندگان بودند و خاطرات عجیبی و دردناکی را نقل کرده‌اند.
 
طباطبایی افزود: بیشتر زنانی که در رختشورخانه فعالیت داوطلبانه داشتند، خودشان مادران و خواهران شهدا بودند و خاطرات بدون واسطه‌ای را از دوران جنگ تحمیلی روایت می‌کنند.
 
وی تاکید کرد: نویسنده در این کتاب وارد داستان‌نویسی نشده و چاره‌ای نداشته که تمام خاطرات را بیاورد و صحنه‌های توصیه شده بسیار ناراحت‌کننده است.
 
این فعال حوزه کتابخوانی اظهار کرد: کتاب‌های مشابه در حوزه دفاع مقدس به سراغ داستان‌نویسی رفتند اما این کتاب روایت دست نخورده زنانی است که بسیار صبور و مقاوم بودند و با وجود اینکه منازلشان در بمباران‌های صدام تخریب شده بود، دست از مقاومت و خدمت به رزمندگان بر نداشتند.
 

 
وی گفت: با وجود اینکه زنان در رخت‌شورخانه از نظر عاطفی فشار زیادی را تحمل می‌کردند اما به دلیل عشق به وطن به صورت داوطلبانه تا آخرین روزهای جنگ ایستادند و بعضا در کنار این کار به پخت نان و بسته‌بندی اقلام غذایی نیز می‌پرداختند.
 
طباطبایی با بیان اینکه خواننده با مطالعه این اثر مسئولیت سنگینی را بر دوش خود احساس می‌کند زیرا کتاب سراسر روایت‌های حقیقی است که به زبان ساده نوشته شده است، گفت: هر کدام از روایت‌های آورده شده در این کتاب خود یک داستان مفصل است که می‌تواند به عنوان فیلمنامه یک فیلم سینمایی مورد استفاده قرار گیرد.
 
وی تاکید کرد: در این کتاب به خوبی نقش زنان را در دوران دفاع مقدس شاهد هستیم و به نوعی شاهکاری در حوزه ادبیات مقاومت محسوب می‌شود و اگر  بتوانیم بخش‌هایی از این کتاب را به زبان‌های خارجی ترجمه کرده و در اختیار زنان دیگر کشورها قرار دهیم چهره متفاوتی از زن مسلمان ایرانی را به تصویر خواهیم کشید که مقابل تفکر فمنیستی در غرب خواهد بود.
 
طباطبایی بیان کرد: تعداد روایات‌ها در این کتاب به حدی است که به نظر می‌رسد نویسنده تنها بخشی از مصاحبه شفاهی خود را در این اثر آورده که امیدواریم در آینده همه خاطرات مکتوب شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.
 
وی تاکید کرد: بخشی از تاریخ شفاهی کشور شامل رزمندگان دفاع مقدس از دنیا می‌روند و باید تلاش زیادی انجام داد تا خاطرات آنها ثبت و ضبط شود.
 
طباطبایی گفت: به عنوان یک خواننده پس از خواندن این اثر از یک طرف لذت بردم و از طرف دیگر بسیار شوکه شدم زیرا توصیفاتی که از رختشورخانه و فضای آن دوران ترسیم شده بود، بسیار سنگین و ناراحت‌کننده است.


 
اضافه می‌شود، کتاب «حوض خون» که حاصل همکاری دفتر تاریخ شفاهی اندیمشک و واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است، خاطرات و روایت‌های ۶۴ نفر از بانوان اندیمشکی درباره فعالیت‌شان در بخش رخت‌شویی البسه رزمندگان دفاع مقدس را شامل می‌شود که فاطمه‌سادات میرعالی، زهرا بختور، سمانه نیکدل، سمیه تتر، نسرین تتر، مهناز الفتی‌پور، آمنه لهراسبی و نرگس میردورقی تحقیق و گردآوری آن‌ها را بر عهده داشته‌اند.
 
این‌کتاب در 502 صفحه توسط انتشارات راه‌یار سومین‌ عنوان از مجموعه‌ «پشتیبانی جنگ» و چهارمین‌ عنوان مجموعه «زنان انقلاب» است که این‌ ناشر چاپ کرده است. در بخش ضمیمه کتاب، تصویر راویان کتاب به همراه تصاویری از فعالیت‌های این بانوان اندیمشکی در دفاع مقدس، شهدای منتسب به آنها و همچنین بیمارستان شهید کلانتری اندیمشک به عنوان محل رخت‌شویی البسه رزمندگان آمده است.
 
یادآور می‌شود، چندی پیش، رهبر انقلاب در دیدار با دست‌اندرکاران کنگره شهدای زنجان با اشاره به کتاب «حوض خون»، از آن تمجید کرده و در بخشی از سخنرانی‌شان درباره این کتاب فرمودند: «من اخیراً یک کتابی خواندم به نام «حوض خون» ـ- البتّه من در اهواز دیده بودم؛ خودم مشاهده کردم آنجایی را که لباس‌های خونی رزمندگان را و ملحفه‌های خونی بیمارستان‌ها و رزمندگان را می‌شستند؛ [اینها را] دیدم - که این کتاب تفصیل این چیزها را نوشته؛ انسان واقعاً حیرت می‌کند؛ انسان شرمنده می‌شود در مقابل این همه خدمتی که این بانوان انجام دادند در طول چند سال و چه زحماتی را متحمّل شدند؛ اینها چیزهایی است که قابل ذکر کردن است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها