پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
کتابخانه شخصی باستانشناس کُرد، به بنیاد ایرانشناسی شعبه کردستان هدیه شد

سرپرست بنیاد ایرانشناسی شعبه کردستان از اهدای 500 جلد کتاب مرجع به کتابخانه این بنیاد خبر داد و گفت: استاد «عبدالرحمن وهاب زاده» باستان‌شناس نامور کُرد کتابخانه نفیس خود را برای استفاده دانش پژوهان به بنیاد ایرانشناسی استان در سنندج هدیه کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان، محمد ابراهیم زارعی در جمع اصحاب رسانه در فضای مجازی اظهار کرد: کتاب‌های اهدایی استاد «عبدالرحمن وهاب زاده» مجموعه‌ای نفیس و کم نظیر از کتاب‌ها و مجله‌هایی در زمینه تاریخ، باستانشناسی، معماری و هنر است.
 
وی با بیان اینکه این کتاب‌ها شامل ۵۰۰ جلد کتاب و نشریه در حوزه تاریخ و هنر باستان‌شناسی است، افزود: با تدبیر مسوولان این بنیاد، کتاب‌ها و نشریات اهدایی در سالنی در طبقه همکف ساختمان این نهاد فرهنگی آماده استفاده محققان و پژوهشگران است.

سرپرست بنیاد ایرانشناسی شعبه کردستان با اشاره به اینکه این بنیاد دارای کتابخانه‌ای تخصصی با بیش از سه هزار جلد کتاب است، افزود: تدوین و نگارش دانشنامه جامع کردستان، گردآوری اسناد و تصاویر قدیمی استان، دانشنامه مفاخر و مشاهیر کردستان و نگارش مقالات علمی در زمینه ایران شناسی بخشی از اقدامات آن است.

زارعی اضافه کرد: امیدواریم اقدام ارزشمند این باستان‌شناس نام‌آور ایرانی سرلوحه دیگر محققان دارای کتابخانه شخصی قرار گیرد تا منابع مکتوب و ارزشمند مانده در کتابخانه‌های شخصی در اختیار دانش‌پژوهان قرار گیرد.

استاد عبدالرحمن وهاب‌زاده متولد ۱۳۲۱ شهر سردشت و دانش آموخته باستانشناسی دانشگاه تهران است و اکنون ساکن شهر تبریز است، وی رییس سازمان میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی بود و بیش از چهار دهه در منطقه شمال غرب در زمینه باستان‌شناسی تلاش علمی کرده است.

کارشناس معین نظارت بر امر مرمت ابنیه تاریخی کردستان از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۶، کاوش‌های مسجد معزالدین مراغه، سرپرستی اداره فرهنگ و هنر مهاباد، عضویت در کمیته پلان مدیریتی مجموعه کلیساهای آذربایجان‌شرقی و غربی، عضویت در هیات راهبردی بافت قدیم شهر تاریخی تبریز و قلعه ضحاک هشترود بخشی از فعالیت‌های این باستانشناس نامور در منطقه است.

بنیاد ایرانشناسی شعبه کردستان سال ۱۳۹۵ در سنندج گشوده شد و ساختمان آن در عمارت امین الاسلام در بلوار کردستان واقع شده است و با داشتن سالن‌ها و اتاق‌های متعدد محل مناسبی برای جمع آوری و نگهداری کتابخانه شخصی است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها