چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸
یکی از بزرگترین مشکلات صنعت چاپ، داشتن دو متولی دولتی است

رییس اتحادیه چاپخانه‌داران گلستان، در هفتمین همایش صنعت چاپ این استان، ئیکی از بزرگترین معظلات مبتلابه فعالان صنعت چاپ را داشتن دو متولی دولتی، یعنی وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، هفتمین همایش صنعت چاپ استان گلستان همزمان با بیست و یکمین جشنواره ملی چاپ ایران و به همت و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، اداره کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتحادیه صنف چاپخانه داران استان گلستان و به منظور تجلیل از پیشکسوتان و خادمان صنعت چاپ استان گلستان، عصر سه‌شنبه 16 شهریورماه با حضور «عادله کشمیری» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، «حمید سلیمانی» رییس اتحادیه چاپخانه‌داران استان گلستان، جمعی از مدیران ستادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و تعدادی محدودی از پیشکسوتان و فعالان صنعت چاپ با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد و این همایش به صورت مجازی پخش شد.

در ابتدای همایش «حمید سلیمانی» رییس اتحادیه چاپخانه‌داران استان گلستان، ضمن تبریک روز ملی صنعت چاپ به همکارانش، گفت: حوزه چاپ از مشاغل مهم و تاثیرگذار جامعه است اما متاسفانه علی رغم اهمین این بخش مشکلات فراوانی دارد.

وی افزود: یکی از بزرگترین معظلات ما داشتن دو متولی دولتی، یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  و وزارت صمت است. به همین خاطر در بسیاری از مواقع مشکلاتی برای فعالان این حوزه ایجاد می‌شود و بین این دو متولی گیر می‌کنند. چون ضوابط و دستورالعمل‌های هر کدام از این وزارتخانه‌ها با دیگری متفاوت است.

سلیمانی ادامه داد: در کنار این معضل، مشکلات دیگری همچون مالیات و ارزش افزوده، بیمه و مسائل صنفی و در دو سال اخیر همه‌گیری کرونا ضربه‌های زیادی به همکاران ما زده و ضررهای جبران ناپذیری را به آنان وارد کرده است.

رییس اتحادیه چاپخانه داران استان گلستان، افزود: این معضلات و عدم حمایت جدی و موثر از این بخش باعث شده است که بسیاری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این حوزه مغفول بماند. اما ما مطمئن هستیم اگر توجه و حمایت جدی از این بخش بشود، می‌تواند جزو مشاغلی باشد که هم در تولید درآمد و به کارگیری نیروی انسانی حرفی برای گفتن داشته باشد.

وی ادامه داد: امیدواریم دولت محترم به صنعت چاپ که ماهیتش فرهنگی است و در خدمت گسترش فرهنگ و آموزش عمومی است توجه بیشتری کند.

در ادامه «عادله کشمیری» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان یازدهم شهریور ماه و روز ملی صنعت چاپ را یادآور تلاش مستمر و زحمت مداوم جمع بزرگی از اهل هنر، ادب و فن و صنعت برشمرد و گفت: صنعت چاپ دیرینه ای شگرفت و گستره ای وسیع در ساختار نظام فرهنگی، اجتماعی، بازرگانی، فناوری، بهداشتی، رسانه ای، زیست محیطی و آموزشی هر کشور دارد و ایران اسلامی نیز وام دار اندیشه‌های زرین است که با فرهیختگان صنعتگر برای آیندگان ماندگار می‌سازد.
 

 
کشمیری افزود: این صنعت با توجه به وابستگی بالا از نظر تکنولوژی و مواد اولیه به واردات خارجی با شرایط موجود نیازمند توجه ویژه مسئولان است.

وی افزود: از جمله مشکلات گریبانگیر زحمت کشان و فعالان و سرمایه گذران صنعت چاپ استان، فرسودگی ماشین‌آلات، عدم توان در پرداخت حقوق مناسب برای کارگردان متخصص، گرانی مواد اولیه به ویژه کاغذ و زینک و مرکب، مشکلات امور مالیات و مالیات بر ارزش افزوده، مشکلات اعمال و برخورداری از یارانه‌های بیمه تامین اجتماعی است.

عادله کشمیری، گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در سال 1400 و در راستای حل گوشه ای از این مشکلات، نشست‌های تخصصی و کارشناسی را با دستگاه‌های مرتبط از جمله امور مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی، صنعت معدن و تجارت داشته است که نیازمند تداوم و پیگیری و هماهنگی و همیاری بیشتر برای حصول نتایج مطلوب است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان با اشاره به اینکه در حال حاضر 201 واحد چاپی و وابسته‌های آن در گلستان مشغول فعالیت هستند، گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزش و ارتقاء دانش چاپ استان، پرداخت تسهیلات خسارت کرونا برای واحدهای متقاضی، بازدید مستمر از واحدهای چاپ استان و برگزاری نشست‌های تخصصی و کارشناسی با دستگاه‌های مرتبط با چاپ به منظور تسهیل امور آن‌ها، از جمله اقدامات فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در حوزه ی چاپ بوده است.

در ادامه همایش از عباسعلی مظفری (پیشکسوت چاپ)، سعید کوروش زاده (پیشکسوت صحافی) و خانواده زنده‌یاد «علی‌اکبر زیادلو» و «صادقی پور» از فعالان صنعت چاپ استان گلستان تجلیل به عمل آمد.

همچنین از «حمید سلیمانی» رییس اتحادیه چاپخانه داران گلستان، مریم ملاشاهی (مدیر جعبه سازی میهن)، صاحب دهناد (مدیر چاپ دهناد)، سعید کشیری (چاپ دیجیتال فرزین)، سعید علمشاهی (مدیر چاپ دیجیتال علمشاهی) تجلیل شد.

مهران ناروئی، دانیال ابراهیمی، ابراهیم دل ریش، سید علیرضا حسینی، امید قاسم پور و عباس وحدانی (فعال چاپ) و سمیه سادات حسینی، زینب وزیری دوزین، ملیحه پورزنجانی، زینب حقیقی و بهار زنگانه (بانوی فعال چاپ) هم در این همایش تقدیر شدند.

همچنین از «حسن دیلم» در حوزه کارشناسی چاپ اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، نبی الله مصدق، سید حامد‌هاشمی و نادر جم‌نژاد کارشناسان چاپ اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌های کردکوی، بندرگز و آزادشهر تجلیل به عمل آمد.

یادآوری می‌شود در تقویم رسمی کشورمان روز 11 شهریور ماه روز ملی صنعت چاپ نامگذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها