چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۷
کافه‌کتاب‌ها بیشتر شبیه کافی‌شاپ‌ها شده‌اند/ «کتاب تریا ستاره‌ها» 5 ساله شد

«کتاب تریا ستاره‌ها» در نزدیکی حرم مطهر رضوی در مشهد، همزمان با ماه مبارک رمضان جشن تولد پنج سالگی خود را گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، می‌گوید از دوران نوجوانی علاقه‌مند به مطالعه بوده است از کتاب‌های داستانی و ادبیات گرفته تا تاریخ و فلسفه؛ اما هر چقدر سنش بالاتر رفته، در انتخاب کتاب برای مطالعه وسواس بیشتری به خرج می‌داده است. حالا دیگر سلیقه‌اش در خواندن کتاب مشخص شده بود و از طرفی، این علاقه تا حدی پیش رفته بود که تصمیم می‌گیرد شغل کتابفروشی را انتخاب کند.

«رضا فضائلی» متولد 1365 دارای تحصیلات حوزوی است. او بعد از گذشت 5 سال کار در کتابفروشی احساس می‌کرد مسئولیتی در حوزه اجتماعی بر عهده‌اش قرار دارد در همین راستا کتابفروشی خود را راه‌اندازی کرد تا از این طریق بتواند با ایده‌هایی که در ذهن دارد، مشوقی برای نوجوانان و جوانان در ترویج فرهنگ مطالعه باشد.

فضائلی امسال و در ماه مبارک رمضان پنجمین سالگرد تاسیس کتابفروشی خود «کتاب تریا ستاره‌ها» که در خیابان آیت‌الله شیرازی و در نزدیکی حرم مطهر که قدیمی‌ها به آن (بالاخیابان) می‌گویند، جشن گرفت. مکانی که تنها محلی برای فروش صرف کتاب نیست، بلکه برنامه‌های ویژه‌ای که اجرا کرده، توانسته است مخاطبانی پر و پا قرص برای خود دست و پا کند.
 
میلاد امام حسن مجتبی (ع) و نیمه ماه مبارک رمضان سالگرد تاسیس «کتاب تریا ستاره‌ها» بود؛ یک کتابفروشی 60 متری که کار خود را از سال 95 آغاز کرد و از همان ابتدا با ایده در نظر گرفتن فضایی برای مطالعه و آشنایی مخاطبان با کتاب، یک بالکن 50 متری به این موضوع اختصاص یافت و سال گذشته هم فضایی 40 متری به کتابفروشی اضافه شد که نشان از جذب مخاطبان طی این سال‌ها داشت.
 
کافه‌کتاب بیشتر شبیه کافی‌شاپ‌ها شده‌اند
رضا فضائلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با تاکید بر اینکه «کتاب تریا ستاره‌ها» تنها یک کتابفروشی نیست بلکه مکانی دوستانه و گفت‌وگو محور است، اظهار می‌کند: از همان زمانی که تصمیم گرفتم کتابفروشی راه‌ بیندازم، به دنبال هر روشی برای کسب درآمد نبودم و هدف اصلی من ایجاد فضایی برای گفت‌وگو پیرامون موضوعات کتاب‌های مختلف با حضور علاقمندان از هر قشر و با هر سلیقه‌ای بود.
 

 
وی ادامه می‌دهد: به همین خاطر هم عنوان کافه را برای کتابفروشی انتخاب نکردم چون به نظرم «کتاب تریا ستاره‌ها» نام بهتری بود چراکه اولویت برای من همیشه کتاب‌ها است و در درجه دوم و یا حتی سوم ارائه نوشیدنی‌های ساده مانند دمنوش، چای، قهوه، شربت بوده است. ما با خوراکی‌های عجیب و غریب از مخاطب پذیرایی نمی‌کنیم.
 
مدیر کتابفروشی کتاب تریا ستاره‌ها با اظهار تاسف از اینکه برخی از کتابفروشی‌های سطح شهر با عنوان کافه‌کتاب بیشتر شبیه کافی‌شاپ‌ها شده‌اند و کمتر به موضوع کتاب اهمیت می‌دهند، تصریح می‌کند: در بالکن مغازه با گذاشتن چند میز و صندلی فضایی برای نوشیدن و خواندن مباحثی از کتاب فراهم کردم تا مخاطب با آشنایی لازم بتواند موضوع مورد علاقه خود را انتخاب و سپس خریداری کند.
 
مخاطبانی با گرایش و دیدگاه‌های مختلفی داریم
فضائلی با اشاره به اینکه 15 هزار عنوان کتاب در «کتاب تریا ستاره‌ها» وجود دارد، می‌گوید: از نظر تنوع در حوزه کودک و نوجوان، ادبیات ایران و جهان، فلسفه، تاریخ در سطح عمومی با اندیشه‌های مختلف کتاب‌هایی قرار دارد البته مد نظر داشته‌ام هر کتابی را که در هر اندیشه‌ای حرف قابل قبولی دارد، در فهرست کتاب‌های مغازه قرار دهم؛ به همین دلیل هم مخاطبانی با گرایش و دیدگاه‌های مختلفی دارم.
 
وی اضافه می‌کند: اصل ایده من از شکل‌گیری کتاب تریا ستاره‌ها بر همین اساس استوار شده بود که افراد مختلف با اندیشه‌های متفاوت با یکدیگر روبه‌رو شوند، چون همانطور که می‌دانید برخی از کتابفروشی‌ها کتاب‌هایی با یک نوع نگرش به عنوان مثال فقط مذهبی یا فقط روشنفکرانه و یا ... را در چیدمان کتابفروشی خود قرار می‌دهند اما من می‌خواستم این مواجهه آدم‌های مختلف باعث تبادل دیدگاه‌های آنها با یکدیگر شود.
 

 
فضائلی اظهار می‌کند: همانطور که می‌دانید بیشتر کتابفروشی‌های محدوده میدان شهدا و مرکز شهر با توجه به مجاورت آنها با حرم امام رضا (ع) کتاب‌های مذهبی و یا ادعیه و ... دارند و شاید بتوان گفت ما تنها کتابفروشی هستیم که علاوه بر فروش کتاب‌های مختلف با اندیشه‌های متفاوت برنامه‌های جانبی نیز برگزار می‌کنیم.
 
مدیر «کتاب تریا ستاره‌ها» یادآور می‌شود: تا پیش از شیوع ویروس کرونا و منع حضور در مکان‌های عمومی جهت حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی جلسات همخوانی آثار ادبی و یا نقد و بررسی یک کتاب و یا حتی یک فیلم، همچنین جشن امضای کتاب و ... در محل کتابفروشی برگزار می‌شد اما الان بیش از یک سال است که از برگزاری این جلسات محروم شده‌ایم.
 
در روستاهای دورافتاده استان کتاب معرفی می‌کردیم
وی در ارتباط با یکی از برنامه‌های ویژه خود می‌گوید: در سه سال اولی که از افتتاح کتابفروشی می‌گذشت، هفته ابتدایی سال را به همراه یکی از دوستان به روستاهای دورافتاده و محروم استان سفر می‌کردیم و برای کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان کتاب می‌خواندیم و از این طریق به معرفی کتاب می‌پرداختیم و نکته جالب توجه این بود که آنها استقبال بسیار خوبی داشتند و از ما کتاب می‌خریدند.
 
مدیر «کتاب تریا ستاره‌ها» ادامه می‌دهد: چون با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی و دسترسی عموم مردم به کتاب به این روستاها سفر کرده بودیم، کتاب‌ها بدون هیچ سودی به روستائیان فروخته می‌شد. ضمن اینکه ما همیشه عنوان کتاب‌های خوب با مخاطب بالا و پرفروش خود را در این سفرها می‌بردیم؛ نه کتاب‌هایی که فروش و یا مخاطب چندانی ندارند.
 

 
فضائلی یادآور می‌شود: به دلیل بیماری کرونا، نوروز سال گذشته و امسال این سفر امکان‌پذیر نبود اما در نظر دارم تا با خرید یک ون کتابفروشی سیار راه‌اندازی کنم و ماهانه به روستاهای محروم استان سفر کرده و هدفی را که از اول برای خود مشخص کرده بودم، قدم به قدم اجرایی کنم.
 
اثر فرهنگی را بی‌ارزش نکنید
وی در ارتباط با مشکلاتی که پیرامون گرانی کاغذ و خرید کتاب پیش آمده نیز بیان می‌کند: بیشتر افرادی که کتاب خریداری می‌کنند، کتابخوانان حرفه‌ای هستند یعنی خوراک آنها خواندن کتاب است با گران شدن کاغذ و حذف یارانه آن، قیمت کتاب افزایش پیدا کرد هرچند که در بازه زمانی کوتاهی این یارانه به دانشجویان و طلاب با کارت‌ شناسایی و بن خرید اختصاص می‌یافت اما بعد از مدتی آن هم حذف شد حالا دیگر برای مخاطب حرفه‌ای خرید 10 عنوان کتاب در یک ماه به 3 تا 4 کتاب می‌رسید.
 
مدیر «کتاب تریا ستاره‌ها» اضافه می‌کند: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم گرفت این خلا را با اجرای طرح‌های فروش فصلی جبران کند و مبلغ 150 تا 200 هزار تومان به هر کد ملی اختصاص دهد در صورتی که این افراد که دست‌اندرکار و متولی حوزه فرهنگ هستند، به‌خوبی می‌دانند علاقه‌مندان به کتاب افراد مشخصی هستند و همه 80 میلیون جمعیت ایران را شامل نمی‌شوند و فرد برای خرید از شماره ملی دوستان و بستگان خود استفاده می‌کند.
 

 
فضائلی تصریح می‌کند: سال گذشته به دلیل بیماری کرونا طرح فروش فصلی در تمام فصول اجرایی شد در صورتی که سال‌های گذشته تنها در دو فصل اجرایی می‌شد، سوال اینجاست چرا با اجرای این طرح‌ها، کتاب را که یک کالای فرهنگی است بی‌ارزش جلوه می‌دهند در صورتی که با اختصاص همین یارانه به شکل قبل می‌توان کمک بیشتری به کتابخوانان حرفه‌ای کرد.
 
وی در پایان تاکید می‌کند: تعداد علاقمند به کتاب در چند سال اخیر بیشتر شده اما مشکل نقدینگی برای این افراد وجود دارد بنابراین بهتر است ارشاد یارانه را به صورت هدفمند توزیع کرده و با نظارت دقیق در خرید و قیمت کاغذ، هزینه تمام شده کتاب را کاهش دهد تا ارزش معنوی این کالای فرهنگی حفظ شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها