یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۴
جزینی: نهاد رسمی مبانی نقد ادبی نداریم

جواد جزینی نویسنده و منتقد گفت: حضور علمی رشته نقد ادبی در کشور ما بسیار محدود است و به شکل خلاق و آکادمیک عرضه نمی‌شود. هیچ نهاد رسمی فعال در این عرصه نیز به چشم نمی‌خورد.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جزینی با بیان این مطلب گفت: ویژگی‌های این نشست‌ها به برگزارکننده و شرکت‌کنندگان در آن برمی‌گردد. 

وی افزود: این نشست‌ها در د‌و نوع و گروه برپا می‌شوند. گروه نخست، نشست‌هایی هستند که آن‌ها را نهادهای دولتی برپا می‌کنند و گروه دیگر که در بخش‌های خصوصی و غیر دولتی هستند، در دفاتر کار نویسندگان و یا در محافل غیر رسمی برپا می‌شوند. 

خالق "تابستان پر ماجرا" در ادامه اذعان کرد: من در هر دو گروه این نشست‌ها شرکت داشته‌ام. به نظر من ارزیابی ها متعدد است و به نوع شرکت‌کنندگان و اهداف آنان باز می‌گردد.

نویسنده "افسانه خارپشت" در ادامه با اشاره به نبودن عرصه‌های آموزشی و مراکز فعال دانشگاهی در زمینه نقد گفت: تعداد این گردهمایی‌ها بسیار کم است. هم‌چنین ما دانشگاه فعال در رشته نویسندگی خلاق نداریم. حوزه‌های علمی نقد هم مشتریان خودشان را دارند. 

وی تصریح کرد: نهاد رسمی مبانی نقد در کشور ما وجود ندارد. در حالی که در کشورهای دیگر، دانشگاه‌ها محلی برای نظریه‌پردازی و نقد و  پرورش منتقد ادبی است، ولی فضاهای آموزشی ما خالی از چنین رویکردی است. به همین دلیل سطح علمی نشست‌هایی که برگزار می‌شود، ارتباط مستقیم با میزان دانش حاضران در آن‌ها دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط