قائم مقام و معاون اجرایی مرکز فناوری و رسانههای دیجیتال در گفتوگو با ایبنا:
شامد کلید ساماندهی فضای مجازی کشور
محمد رحمتی درباره نحوه اعطای کد شامد به محتوا و خدمات در فضای مجازی گفت: برای هر محتوا و بستر ارائه محتوا و خدمات اعم از از اپلیکیشن، وب سایت، محتوای ارزش افزوده دیجیتال، صفحات و کانالهای عمومی فضای مجازی، کد یکتایی با عنون شامد یا شناسه الکترونیکی ملی محتوای دیجیتال، صادر میشود که اخذ این کد به منزله ثبت آن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
رحمتی گفت: ناشران حقوقی نیازمند ثبت موسسه فرهنگی دیجیتال هستند که میتوانند به انتشار آثار خود و آثار دیگر تولیدکنندگان در بسترهای مختلف مجازی بپردازند و ناشران حقیقی افرادی هستند که صرفا میبایستی به انتشار آثار خویش بپردازند.
وی ادامه داد: از سوی مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال، برای هر محتوا و بستر ارئه محتوا و خدمات اعم از اپلیکیشن، وب سایت، محتواهای ارزش افزوده دیجیتال، صفحات و کانال های عمومی فضای مجازی، کد یکتایی با عنوان شامد یا شناسه الکترونیکی ملی محتوای دیجیتال، صادر میشود که اخذ این کد به منزله ثبت آن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
قائم مقام مرکز رسانههای دیجیتال درباره شامد افزود : شامد یک شناسه الکترونیکی ملی محتوای دیجیتال حاوی 16 رقم معنادار است که بهوسیله آن نوع و قالب اثر، اطلاعات تولیدکننده یا ناشر، مرکزی که اقدام به ثبت اثر کرده و یا اجازه نشر اثر را میدهد، رده سنی مخاطب، نوع فعالیت، و موضوع فعالیتِ هر بسترِ ارائه محتوا یا خدمت در فضای مجازی شامل وبسایت، اپلیکیشن، پیامرسان و شبکههای اجتماعی و حتی کانال و صفحه پیامرسانها و شبکههای اجتماعی و خدمات ارزش افزوده، احراز میشود و دارنده شناسه مذکور، مسئولیت محتوا و خدمات ارائه شده در آن بستر را در هنگام اخذ کد شامد میپذیرد.
به گفته وی، متقابلاً از طریق این شناسه یکتا، نام مالک،مدیر، رده سنی مخاطب، نوع فعالیت و موضوع فعالیتِ هر بستر ارائه محتو یا خدمت، برای همه کاربران و بر روی همان بستر، به شکل یک کد حاوی لینک مشخصات فوق و یا یک لوگوی هوشمند حاوی مشخصات فوق، قابل مشاهده است. تاکید میشود با توجه به بهرهگیری از خدمات دولت الکترونیک، دریافت این نشان برای دارندگان و مدیران بسترهای ارائه خدمات یا محتوا در فضای مجازی، کمتر از پنج دقیقه به طول میانجامد.
رحمتی ادامه داد: کد شامد در یک لوگوی هوشمند نقرهای رنگ بر روی وبسایتها و اپلیکیشنها قابل رویت است و در کانالها و صفحات شبکههای اجتماعی به شکل یک کد 16 رقمی حاویِ لینکِ اطلاعات، در قسمت account/description آن، قابل رویت است. «هوشمندی» این شامد یا لوگو به این جهت است که با کلیک بر روی آن اطلاعات فوقالذکر از روی یک سرور اختصاصی و امن فراخوان میشوند و بنابراین قابل کپی نیستند.
درباره شامد؛ لوگوی هوشمندطلایی
شامد یا لوگوی هوشمند طلایی: چنانچه بستر ارائه خدمت محتوا (بنا به تعریف فوق) دارای شناسه شامد لوگوی نقرهای باشد و یا بهعبارت دیگر از طریق این شناسه، احراز هویت شده باشد و سپس مجوزهای لازم را از نهادهای تخصصی دریافت نماید، شامد/لوگوی وی به صورت طلایی قابل رویت خواهد بود و مردم میتوانند به محتوا و یا خدمات ارائه شده در آن بستر، بهصورت کامل اعتماد کنند. بدیهی است که مسئولست نظارت بر حسن اجرای تعهدات هر یک از مجوزها، بر عهده نهاد تخصصی مربوطه است.
مزیتهای شامد؛ لوگوی هوشمند
کاربران فضای مجازی می توانند از طریق لینک ارتباطی شامد/لوگو، شکایات و تخلفات این بسترها را اعلام نمایند تا از طریق دستگاههای دولتی، انتظامی و قضایی، نسبت به رفع و رجوع آنها اقدام شود. البته دستگاه قضایی موظف است از هر گونه فیلتر و یا برخورد با مالکین/دارندگانِبسترارائه محتوایاخدمت دارای کد شامد، خودداری نماید تا دارنده/مالک آن بستر نسبت به اصلاح آن طی یک دوره زمانی مشخص، اقدام نماید. تا کنون حدود 550 هزار بستر ارائه کننده خدمت/محتوا در فضای مجازی، به این شیوه شناسهدار شده اند و دهها هزار گزارش شکایت/تخلف از سوی مردم دریافت شده که با کمک دستگاههای تخصصی یا قضایی، انتظامی، رفع و رجوع شده اند.
به گفته رحمتی، فعالیتی که از سوی مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال انجام میشود این است که ضمن تمهید حضور فعال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضای مجازی، روند کار معاونتهای تخصصی وزارتخانه در فضای مجازی را نیز تسهیل کند و در این راستا پنجره واحد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با محوریت کد شامد در دست اجراست.
نظر شما