
«ارتباطات»(جلد اول) و «نظریه: رسانه» عنوان دو کتابی است که در حوزه ارتباطات منتشر شده است.
گسترش ارتباطات در دنیا و نزدیک شدن انسانها به یکدیگر و تاثیری که این مقوله بر زندگی و فرهنگ جوامع مختلف میگذارد، شناخت هرچه بهتر رسانهها و فضاهای ارتباطی را برای استفاده از فرصتها و مقابله با تهدیدهای آن را تبدیل به نیازی جدی کرده است، در این میان نقش کتابها برای شناخت هرچه بهتر این موارد بر هیچکس پوشیده نیست.
نگاهی به کتاب «ارتباطات»
کتاب «ارتباطات» نوشته علی رحیمی به ارتباطات مجازی در عصر حاضر میپردازد و مولف در مقدمه آن میگوید: «در جلد اول این کتاب سعی شده است عصر دیجیتال از بعد سیاسی-اجتماعی و امنیتی بررسی شود. وی ادامه میدهد که آگاهی به ظرفیتهای حوزه دیجیتال، باعث میشود تا بتوان معایب و مزایای این حوزه را در ابعاد مختلف سیاسی- اجتماعی تحلیل کرد.»
این کتاب در سه فصل به چاپ رسیده است. فرهنگ مجازی که در آن به بررسی شبکههای مختلف مجازی اعم از تویتر، فیسبوک، واتس آپ و ... میپردازد و در انتها تهدیدها و فرصتهای آنها را بررسی میکند. امنیت سایبری که در این فصل به معرفی مفاهیمی جنگ و دفاع سایبری، بازدارندگی سایبری و معرفی قدرتهای بزرگ سایبری در جهان و سپس معرفی برخی برنامههای آنها و بعضی از حملههای رایج سایبری میپردازد. دیپلماسی سایبری که فصل آخر این کتاب است و ضمن معرفی برخی مفاهیم در این حوزه به چالشها و راهکارهای این حوزه اختصاص دارد.
کتاب «ارتباطات» (جلد اول) تالیف علی رحیمی در ۲۰۸ صفحه شمارگان یکهزار نسخه به قیمت 13 هزار تومان از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی با همکاری واحد خوزستان روانه بازار کتاب شده است.
نگاهی به کتاب «نظریه: رسانه»
کتاب «نظریه: رسانه»، نوشته هادی مومنی و احد وریجی که به همت نشر داستان منتشر شده است به بررسی نظریههای مختلف جامعهشناسی و ارتباطی درباره رسانه میپردازد، نویسندگان در مقدمه این کتاب ضمن تعریف رسانه و معرفی مفاهیم اولیه آن دلیل نوشتن این کتاب را تلاشی برای شناخت بهتر رسانه از دریچه نظریههای مختلف و همچنین تقویت نگاهی انتقادی به مساله رسانه و واکاوی آن برای شناخت لایههای پنهان و آشکار رسانه و برخورد بهتر با آن میدانند.
این کتاب در پنج فصل «رسانه: هنر» که به چیستی فلسفه رسانه در زمینه هنر میپردازد. «رسانه: نظریه» که در آن نظریههای ارتباطی در حوزه رسانه مانند کاشت، مک لوهان، لازارسفلد و همچنین جامعهشناختی در حوزه رسانه مانند نظریههای انتقادی و... را به اختصار برای خوانندگان توضیح میدهد. «رسانه: تاثیر» که به مبحث تاثیر بهعنوان یکی از مهمترین و برجستهترین بخشهای فراگرد ارتباطی است میپردازد.
در بخش «رسانههای جمعی (کارکرد، وظیفه، قدرت)» در ابتدا تاریخچه رسانههای جمعی بیان میشود سپس به تفکیکی که در عنوان فصل آمده به کارکرد رسانه در جوامع، وظیفهای که به عهده دارند و قدرت تاثیر رسانههای جمعی از طریق برنامههای مختلف و نقشهایی که در جامعه بر عهده دارد، میپردازد. «سبک زندگی و تاثیرات رسانه» در فصل پنجم این کتاب با استفاده از نظریات جامعهشناسانی مانند گیدنز، بوردیو، بلومر و... به تاثیری که رسانهها بر سبک زندگی جوامع میگذارند، اشاره میکند.
کتاب «نظریه: رسانه» در ۱۸۶ صفحه، شمارگان 500 نسخه با قیمت 15 هزار تومان به همت نشر داستان راهی بازار کتاب شده است.
نظر شما