سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۹
عرفان اسلامی شباهت‌‌های زیادی به عرفان مسیحی و یهودی دارد

رییس اتحادیه همکاری مجالس اسلامی در نشست «زندگی صوفیانه استانبول» گفت: اگر به بطن آثار عرفانی نگاه کنیم، می‌بینیم که عرفان اسلامی تفاوتی از عرفان مسیحی و یهودی ندارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پروفسور محمود ارول‌قلیچ پژوهشگر، نویسنده، دیپلمات، متخصص عرفان اسلامی و رییس اتحادیه همکاری مجالس اسلامی در سالن ملل نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره «زندگی صوفیانه استانبول» سخن گفت. استانبول نخستین شهر مهمان سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است.

رییس اتحادیه همکاری مجالس اسلامی سخنرانی‌اش را با نقل روایتی منسوب به پیامبر اسلام(ص) آغاز  کرد، که می‌فرمایند: «بی‌شک قسطنطنیه فتح خواهد شد، چه نیکو امیری است آن امیر و چه نیکو سپاهی است آن سپاه.» 

وی در ادامه سخنرانی با اشاره به این که هر شهر برای خود روحی منحصربه فرد دارد، گفت: استانبول در عرفان اسلامی دارای جایگاه بسیار والایی است. از همین رو در طول تاریخ فرمانده‌های بسیاری سعی کردند تا استانبول را فتح کنند، اما این سعادت نصیب سلطان محمد فاتح شد. 

پروفسور ارول‌قلیچ با یادآوری این‌‌که بسیاری از عارفان بزرگ ارتودکس آثار مهم خود را در قسطنطنیه به رشته تحریر درآورده‌اند، گفت: اگر به بطن آثار عرفانی نگاه کنیم، می‌بینیم که عرفان اسلامی تفاوتی از عرفان مسیحی و یهودی ندارد. حتی شهر بورسا که یکی از نخستین شهرهای فتح شده توسط ترکان عثمانی بود تا مدت‌های مدیدی پناهگان عارفان و صوفیان مسیحی بود که از ظلم بیزانسی‌ها فرار می‌کردند.

پژوهش‌گر ترکیه‌ای با اشاره به دمیده شدن روحی جدید به شهر استانبول پس از فتحش به دست ترکان گفت: عثمانی‌ها به قشر علما، عرفــا، اهمیت زیادی می‌دادند. تمام سلاطین عثمانی دارای استادانی بودند که نفس آن‌ها را تربیت کند. برای مثال مرحوم شیخ آق شمس‌الدین محمد استاد درس و تربیت سلطان محمد فاتح بود. این عارف که صاحب کتاب‌های بسیاری است در  شخصیت سلطان محمد فاتح تاثیر بسیاری گذاشته بود.

وی در ادامه سخنانش گفت: حکمرانان عثمانی و صوفیان همواره رابطه نزدیکی با یکدیگر داشتند. حتی در برخی موارد لذت معنویات، سلاطین را به ترک قدرت و گوشه‌نشینی ترغیب می‌کرد. بیشتر سلاطین عثمانی به روش سیر و سلوک خاقانی تذهیب نفس می‌کردند.

رییس اتحادیه همکاری مجالس اسلامی در پایان با اشاره به اهمیت که مردم ترکیه به عرفان می‌دهند،گفت: بر اساس آمار منتشر شده در سال 1923، آن زمان در استانبول 368 خانقاه رسمی وجود داشت. با توجه به جمعیت نیم میلیونی استانبول در آن تاریخ می‌توانیم نتیجه بگیریم که 80 درصد شهروندانی که در استانبول زندگی می‌کردند در خانقاه‌ها رفت و آمد داشته و به نوعی به فرهنگ عرفانی علاقه نشان می‌دادند.

پروفسور محمود ارول‌قلیچ در سال 1961 در استانبول متولد شده است. وی پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده علوم سیاسی دانشگاه استانبول به انجام تحقیقات در خارج از کشور پرداخت. پس از دوره کارشناسی، پژوهش‌های خود را عموماً در زمینه آداب و رسوم دینی و به طور خاص در زمینه تصوف اسلامی متمرکز نمود. پس از اینکه در سال 1988 به عنوان دستیار در شاخه فلسفه اسلامی دانشگاه مرمره مشغول به کار شد، پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود را با عنوان «هرمس و اندیشه هرمسی از منظر منابع اسلامی» تالیف نمود. 

به دنبال ایجاد کرسی تصوف به عنوان یک شاخه مجزا در دانشگاه‌های ترکیه، پایان‌نامه خود را با عنوان «وجود و مراتب عرفان در آثار محیی‌الدین ابن عربی» به عنوان اولین پایان‌نامه دکتری در این رشته ارائه داد.

پروفسور محمود ارول‌قلیچ در سال 2004 میلادی با کتاب «صوفی و شعر»  برنده جایزه بهترین اثر پژوهشی اتحادیه نویسندگان ترکیه شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها