چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
تحقیقات بازاریابی با رویکرد کاربردی چگونه است؟/ پینگالی ونوگپال پاسخ می‌دهد

هدف از تالیف کتاب «تحقیقات بازاریابی با رویکرد کاربردی» تنها درک اصول اولیه‌ تحقیقات بازاریابی نبوده بلکه، توسعه‌ مهارت‌های کاربر برای بررسی جنبه‌های مرتبط با فرایند تحقیق به منظور حصول اطمینان از نتایج معتبر برای تصمیم‌گیری نیز است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «تحقیقات بازاریابی با رویکرد کاربردی» نوشته پینگالی ونوگپال با ترجمه امین اسد‌الهی  و گلناز عابدینی نفیسی از سوی انتشارات بازاریابی منتشر شده است.
 
به گفته مترجمان اثر در پیشگفتار کتاب، تحقیقات بازاریابی با دو رویکرد صورت می‌گیرد، یکی تحقیقات حل مساله یا حل مشکل که بیشتر برای شرکت‌هایی مناسب است که متاسفانه فروش چندان مناسبی ندارند یا سهم بازار خود را از دست داده‌اند و یا رقبا جایگزین آنان شده‌اند و یا میزان رضایت از محصولات و خدمات شرکت تا حد قابل توجهی کاهش یافته است.

رویکرد دوم، شرکت‌هایی را در برمی‌گیرد که در مرحله‌ بلوغ از محصولات خود قرار دارند یا به عبارت بهتر، شرکت‌هایی که رهبر بازار خود هستند. این نوع از تحقیقات بازاریابی به عنوان مقیاس‌سازی (Scale Development) شناخته می‌شوند و در واقع در پی یافتن عارضه نیستند بلکه، بیشتر به ارائه‌ مدلی کامل، جامع و مهمتر از همه مدل سفارشی برای فروش و بازاریابی بهتر محصولات و خدمات شرکت است. در سال‌های قبل علاقه‌ کمتری به مباحث تحقیقات بازاریابی وجود داشت و علت آن ناملموس بودن این‌گونه پروژه‌ها در مراحل ابتدایی بود.
 
درباره هدف از ترجمه این کتاب در بخشی از پیشگفتار آمده است: «از آنجایی که بسیاری از کتاب‌های تحقیقات بازاریابی حال حاضر به بررسی تئوری‌ها و مبانی این رشته‌ی علمی پرداخته است (که البته خاطرنشان می‌کنیم که به خوبی به این موضوع پرداخته‌اند)؛ بنابراین، برای علاقه‌مندان، پژوهشگران و مدیران تحقیقات بازاریابی خلا یک کتاب کاربردی در این حوزه سال‌ها احساس می‌شد؛ از این رو، بر آن شدیم تا با ترجمه‌ی کتاب کاربردی و عملیاتی تحقیقات بازاریابی اثر پینگالی ونوگپال (که بسیاری وی را نفر دوم تحقیقات بازاریابی در جهان پس از پروفسور مالهاترا می‌دانند) کمکی هرچند ناچیز به دوستداران این حوزه‌ی جذاب و علمی داشته باشیم.»

در بخشی از مقدمه‌ای که نویسنده این اثر بر آن نگاشته می‌خوانیم: «مدیران برای اجرای تحقیقات نیازی به تخصص زیادی ندارند؛ البته همه‌ی مدیران باید از کیفیت یک تحقیق و یا تشخیص اینکه یافته‌های آن به اندازه‌ی کافی برای تصمیم‌گیری مفید هستند یا خیر، آگاهی داشته باشند. بدین رو، این کتاب بر همین اساس تألیف شده است.

هدف کتاب تنها درک اصول اولیه‌ تحقیقات بازاریابی نبوده بلکه، توسعه‌ مهارت‌های کاربر برای بررسی جنبه‌های مرتبط با فرایند تحقیق،‌ به منظور حصول اطمینان از نتایج معتبر برای تصمیم‌گیری نیز است. کتاب با این هدف، چارچوب‌هایی ارائه کرده تا کاربر در فرایند تحقیق، عامل خطا را شناسایی کند، و آن را به حداقل ممکن برساند.»

به گفته نویسنده، تمرکز اصلی کتاب بر تفکیک کاربر و محقق طی فرایند تحقیق، آشنایی با اصول اولیه‌ی اجرای تحقیق، شناسایی عوامل احتمالی خطا، درک منطق تجزیه و تحلیل‌های ریاضی (نه ضرورتاً فرمول و محاسبات ریاضی) و تفسیر خروجی رایانه و به کارگیری آن در تصمیم‌گیری خواهد بود.
 
کتاب به سه بخش تقسیم شده است: بخش اول، بر گام اول یعنی تعریف مسأله تاکید دارد، که کاربر و محقق باید به طور مشترک مساله‌ تصمیم را به مساله‌ تحقیق تبدیل کنند این فرایند نیازهای اطلاعاتی لازم برای فرایند تحقیق را شناسایی می‌کند. بخش دوم، راجع به روش شناسایی نیازهای اطلاعاتی استخراج شده در بخش اول بحث می‌کند. این بخش با شناسایی طرح مناسب تحقیق آغاز می‌شود تا بتوان اطلاعات معتبر را گردآوری کرد. سپس درباره‌ فرایند به کارگیری ابزار جمع‌آوری اطلاعات مناسب، شناسایی روش نمونه‌گیری مناسب، و روش تجزیه و تحلیل داده‌ مناسب برای مطابقت با طرح تحقیق صحبت می‌شود.

بخش سوم، تعدادی از تحلیل‌های چند متغیره‌ به کار برده شده در مطالعات تحقیقات بازاریابی را توصیف می‌کند. منطق و ملاحظاتی را که باید در حین اجرای تحقیق در نظر گرفته شوند، برجسته می‌سازد در هر تحلیل، تمرکز بر نیازهای متناسب هریک برای جمع‌آوری داده‌ها، آماده‌سازی داده‌ها به منظور پردازش کامپیوتری و تفسیر خروجی تصمیمات بازاریابی است.

ویژگی‌های کتاب
ـ تفصیل مراحل گوناگون فرایند تحقیق و نقش کاربر در این فرایند
ـ فرایند تبدیل مساله‌ تصمیم به مساله‌ی تحقیق
ـ چارچوب‌های شناسایی اقدام مناسب در هر مرحله از فرایند تحقیق
ـ بحث درباره‌ پیش آماده‌سازی لازم روش‌های گوناگون جمع‌آوری داده برای ابعاد گوناگون مقیاس‌گذاری؛
ـ ارائه‌ چک‌لیستی برای تایید یک تحقیق
ـ موردکاوی‌هایی برای مراحل گونگون فرایند تحقیق
ـ طرح‌های پژوهشی جامع در انتهای بخش دوم و نمونه‌ تحقیقات بازاریابی در انتهای کتاب
 
 کتاب «تحقیقات بازاریابی با رویکرد کاربردی» نوشته پینگالی ونوگپال با ترجمه امین اسد‌الهی  و گلناز عابدینی نفیسی با شمارگان هزار و 100 نسخه در 327 صفحه به بهای 25 هزار تومان از سوی انتشارات بازاریابی روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها