چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳
«سیری در قلمرو شعر توحیدی» تازه‌ترین کتاب در دست انتشار مجاهدی

«سیری در قلمرو شعر توحیدی» نوشته محمدعلی مجاهدی(پروانه)، شاعر و منتقد ادبی از سوی انتشارات دارالحدیث منتشر می‌شود.

محمدعلی مجاهدی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: پس از آنکه کتاب‌های «شکوه شعر عاشورا» و «سیمای مهدی موعود در آیینه شعر فارسی» و «کاروان شعر عاشورا» را منتشر کردم، متوجه شدم که شعر توحیدی از همه مظلوم‌تر واقع شده و به همین دلیل کتابی نیز در این زمینه نوشتم.
 
شاعر مجموعه شعر «یک صحرا جنون» ادامه داد: در سال‌های اخیر مردم به شعر ستایشی و شعر نیایشی کمتر دسترسی دارند و شاعران نیز کمتر به این گونه شعرها توجه نشان می‌دهند. من در این زمینه با آیت‌الله ری‌شهری گفت‌وگو کردم و ایشان نیز از این موضوع استقبال کردند. این مجموعه با عنوان «سیری در قلمرو شعر توحیدی» قرار است در 700 صفحه از سوی انتشارات دارالحدیث منتشر شود.
 
وی اضافه کرد: من در این کتاب پژوهش خود را از سده سوم هجری تا دوره معاصر در نظر گرفته‌ام. در ضمن این پژوهش به این نتیجه رسیدم که درباره جنبه‌های آموزشی و پژوهشی این نوع از شعر نیز کار چندانی صورت نگرفته و باید پژوهش‌های میدانی جامعی نیز انجام شود. این موضوع را در دیداری که با آیت‌الله ری‌شهری داشتم مطرح کردم و ایشان نیز استقبال کردند و واحدی با عنوان «واحد شعر آیینی» در زمره موسسه دارالحدیث تاسیس شد.
 
مجاهدی توضیح داد: یک مجموعه شعر عاشورایی با عنوان «قنوت سرخ» در دست انتشار دارم. این شعرها از میان شعرهای حماسی و شعرهایی که پیامی به فرهنگ عاشورا داشته باشند انتخاب شده است. این مجموعه را در کتابی 160 صفحه‌ای گردآوری کرده‌ام و به زودی زیر چاپ می‌رود. این کتاب را نیز انتشارات دارالحدیث منتشر خواهد کرد.
 
وی گفت: کتاب دو جلدی «تذکره شاعران روحانی» را نیز در سازمان تبلیغات اسلامی زیر چاپ دارم. این مجموعه در حدود هزار و 500 صفحه دارد و تا یک‌ماه دیگر آماده انتشار می‌شود.
 
«یک قطره از دریا»، «شکوه شعر عاشورا در زبان فارسی»، «کاروان شعر عاشورا»، «سیمای مهدی موعود(عج) در آیینه شعر فارسی»، «سیری در قلمرو شعر نبوی»، «ایستاده باید مرد»، «سیری در ملکوت»، «یک صحرا جنون»، «فغان دل»، «در انتظار موعود»، «گریه اشک»، «بر بال سبز قنوت»، «دریای شعله‌ور»، «یاس کبود»، «خوشه‌های طلایی»، «در محفل روحانیون یا تذکره علمای شاعر»، تصحیح و تعلیق و مقابله دیوان «گنجینه الاسرار» عمان سامانی و «گزیده اشعار عرفانی وحدت کرمانشاهی» عنوان برخی آثار محمد علی مجاهدی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها