سه‌شنبه ۲ دی ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۶
کتاب تشیع «هاینس هالم» درباره امام رضا و پیدایش شهر مشهد

کتاب تشیع «هاینس هالم» مستشرق و شیعه‌ شناس آلمانی که توسط محمدتقی اكبری در قم ترجمه شده یکی از آثاری است که به موضوع لمام رضا(ع) پرداخته است.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) - كتاب تشیع نوشته «هاینس هالم» مستشرق آلمانی یكی  از كتاب هایی است كه درباره عقاید شیعیان نوشته شده و به همین مناسبت به تاریخ و زندگانی امامان نیز پرداخته است. هر چند بخش مربوط به زندگانی ائمه و به خصوص امام رضا(ع) در این كتاب مختصر می باشد، ولی به هر حال دیدگاه مؤلف آن را روشن می سازد.

مؤلف با اشاره به این كه امام رضا(ع) هشتمین امام شیعیان و فرزند موسی بن جعفر(ع) بود و در مدینه زندگی می كرد، بدون هیچ توضیح دیگری به سراغ موضوع ولایت عهدی آن حضرت می رود. نویسنده به موضع امام در قبال این رویداد اشاره نمی كند و درباره انگیزه های مأمون در این اقدام سخن نمی گوید. به این دلیل كه این حادثه هیچ اهمیت واقعی برای پیشرفت خود شیعیان در بر نداشت.(هالم، تشیع، صفحه 72) البته او تأكید می كند كه در این باب تحقیقات فراوانی صورت گرفته است.

در ادامه «هالم» به موضوع درگذشت امام می پردازد و اظهار می دارد كه آن حضرت در راه طوس درگذشت و اضافه می كند علاوه بر شیعیان شماری از مورخان نیز عقیده دارند امام به شهادت رسیده و البته این مسأله به نظر او ثابت شدنی نیست.

دفن بدن امام در كنار مقبره هارون الرشید و زیارتگاه شدن آن مكان و پیدایش شهر مشهد به همین مناسبت آخرین مطلبی است كه هالم به آن اشاره می كند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها