«شهید آیتالله دستغیب» موضوع محوری چهل و سومین شماره نشریه الکترونیکی گذرستان شد. ابعاد شخصیتی زندگینامه و ویژگیهای اخلاقی شهید سید عبدالحسین دستغیب شیرازی از مباحثی است که در این شماره مورد بررسی قرار گرفته است.
«بازخوانی زندگي نامه شهيد آيت الله دستغيب»، «زندگینامه شهید سید عبدالحسین دستغیب شیرازی»، «نقش شهيد دستغيب در نهضت امام: گفت و شنود با محمد سودبخش»، «نقش شهيد دستغيب در نهضت امام در گفت و شنود شاهد ياران با محمد نعمتي»، «شهيد دستغيب و نهضت امام در فارس در گفت و شنود با محمد رضا هاشمي»، «نقش شهيد دستغيب در نهضت امام در گفت و شنود با محمد علي ناجي»، «پيام امام خمينى (ره ) به مناسبت شهادت آيه الله دستغيب»، «نگاهی به ویژگیهای اخلاقی شهید دستغیب»، «آیتالله دستغیب؛ مبتکر اندیشههای نو در انقلاب»، «مروری اجمالی بر پرونده آيتالله دستغيب»، «آيه الله دستغيب آموزگار اخلاق» و «خواب آیتالله دستغیب شب قبل از شهادت» مطالب این نشریه الکترونیکی را تشکیل میدهند.
در سخن نخست این شماره آمده است: «شهید دستغیب با تالیفات متعددی که از خود به یادگار گذاشته است علاوه بر آنکه به عنوان شهید محراب شناخته میشود، در بین علاقهمندان به درسهای اخلاق اسلامی و راههای تهذیب نفس انسان جایگاه ویژهای به خود اختصاص داده است. سازمان مجاهدین خلق (منافقین) به دلیل آنکه به نقش موثر آیتالله شهید دستغیب در جهتدهی مردم به اسلام فقاهتی و برخورداری او از پایگاه مردمیاش، کاملا آگاه بودند، برای محروم ساختن امام خمینی و انقلاب اسلامی از یاران صدیق خود، تلاش کردند از طریق اقدامهای تروریستی آیتالله دستغیب و دیگر یاران انقلاب را از صحنه خارج کنند. غافل از آنکه ترور چنین شخصیتهای مردمی و انقلابی نه تنها موجب از بین رفتن انقلاب اسلامی نشد بلکه خون پاک آنها تداوم حرکت انقلاب اسلامی را بیمه کرد. شناخت ابعاد گوناگون زندگی ساده و بی آلایش شهید بزرگوار عبدالحسین دستغیب به همه نسل جوان کشور این واقعیت را منتقل میسازد که رسالتی عظیم بر دوش آنها قرار دارد تا با پاسداری از انقلاب و ارزشهای والای آن راه این شهیدان را تداوم بخشند.»
حسن اردشیری در نوشته «خواب آیتالله دستغیب شب قبل از شهادت» میگوید: «پنچشنبه 19 آذر ماه 1360 یعنی درست یک روز پیش از شهادت ایشان در جلسه درس اخلاق جهت طلاب علوم دینی از او باقیمانده که دو مرتبه با تاکید تکرار میکند من روزهای آخر عمرم را میگذرانم.
این مدرس عرفان اسلامی با اشاره به داستانی که از همسر شهید دستغیب نقل شده است اظهار میکند: «ابتدای کتاب بهشت جاودان شهید دستغیب آمده که همسرشان بعد از شهادت میگوید: هنگامی که خلعتی (کفن) ایشان را بیرون آوردم، در میان پارچههای کفن، کیسهای دوخته شده از پارچه سفید یافتم، متحیر شدم این دیگر برای چیست؟ آن را کنار گذاشتم و بقیه تکهها و پارچهها را دادم. یک هفته گذشت، اربعین حسینی (هفتم شهدای جمعه خونین شیراز) بود، قضیه خوابهایی که شب پیش از روز هفتم شهادتشان دیده شده بود که پارههای بدن آقا هنوز لای دیوارها و پشت بامها و بر سر درختهای خانههای مجاور باقیمانده است. وقتی معلوم شد این خوابها درست است هیاهویی در شهر افتاد. گوشتها را جمع آوری نمودند و از من کیسهای جهت جا دادن آن خواستند. فورا به یاد آن کیسه همراه خلعتی افتادم، رفتم و آن را آوردم و به بعضی از بستگان دادم و جریان را گفتم؛ که آقا از پیش این کیسه را جز کفن خود به حساب آورده و از قبل تهیه کرده است. گویا به ایشان الهام شده بود که برای تکه پارههای باقیمانده بدنشان کیسه مخصوص لازم است. شب هنگام (شب جمعه بعد از اربعین) با حضور دستههای عزاداری، پایین قبر را شکافتند و کیسه مزبور را دفن کردند.»
در نوشته «آيهالله دستغيب آموزگار اخلاق» به مبارزات سياسى وی اشاره شده است: «مبارزات سياسى شهيد از زمان رضاخان آغاز گشت. هنگامى كه رژيم پهلوى دست به كشف حجاب زد، او بطور آشكار به مخالفت پرداخت. تهديدها و آزار و اذيت رژيم هيچگونه خللى در اراده او در ادامه مبارزه وارد نمىساخت و حتى زمانى كه ايشان را ممنوعالمنبر مىكردند، بر روى زمين مىنشست و مـردم را مـوعـظـه مـىكرد و وقتى مامورين رضاخان اعتراض مىكردند، پاسخ مىداد كه او را از منبر رفتن منع كردهاند، نه از سخن گفتن بر روى زمين. اوج مـبـارزات شـهـيـد عـليـه رژيـم، زمـانـى بـود كـه رژيـم لوايـح شـشـگـانـه و مـسـائل ايـالتـى و ولايـتـى را مـطـرح كـرده كـه مـنـجـر بـه جـنـبش سال 1341 و آغاز نهضت امام خمينى(ره ) و قيام خونين پانزده خرداد 1342 شد. در 15 خـرداد 1342، تـوسـط دژخـيـمـان شـاه بـازداشـت و بـه تـهـران تـبـعـيـد شـد. در سال 1343، نيز براى دومين بار دستگير و به تهران اعزام و زندانى و سپس تبعيد شد.»
مطالب این مجموعه عمدتا از میان مقالاتی که قبلا در تارنماهای مختلف انتشار یافته، برگزیده شده و هدف از باز انتشار آنها تسهیل کار محققان، دانشجویان و پژوهشگران است.
چهلوسومین شماره نشریه الکترونیکی «گذرستان» در پایگاه اطلاعرسانی موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی به نشانی http://gozarestan.ir قرار گرفته است.
نظر شما