یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۰

سینا روح، طراح و گرافیست معتقد است در آسیب شناسی طراحی جلد کتاب‌های مذهبی نخست باید به مساله مخاطب پرداخت و بررسی کرد که در این نوع کتاب‌ها چقدر میزان فروش و سلیقه خریداران برای ناشر اهمیت دارد.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مالک خواجه وند: این طراح جوان که تجربه هایی را در زمینه کتاب‌های مذهبی با مرکز مطالعات زنان  داشته در پاسخ به این سوال که «مشکل طراحی جلد کتاب های مذهبی تا چه حد عمومی است؟» بیان کرد: همان‌طور که آقای پارسا نژاد هم در مصاحبه شان گفتند به طور کلی مساله طراحی جلد کتاب موضوعی فراگیر است و محدود به کتاب‌های مذهبی نمی شود. مساله جلد کتاب مدت هاست که حائز اهمیت شده ولی ما هنوز کارهای ضعیفِ زیادی را می بینیم و این ضعف کتاب‌های مذهبی هم به چشم می خورد. حالا اگر به‌طور جزئی بخواهیم به آسیب شناسیِ کتاب‌های مذهبی در بخش طرح جلد بپردازیم، باید نخست از مخاطب شروع کنیم. اول ببینیم که مخاطب کتاب‌های مذهبی انتظارش چیست و آیا به این موضوع رسیده است که زیبایی و هنر باید در کتاب‌های مذهبی حتی پر رنگ‌تر از سایر کتاب‌ها باشد یا نه؟ اگر به گذشته کتابسازی در ایران نگاه کنیم، خواهیم دید اکثر کارهای هنری اعم از تذهیب و خوشنویسی و جلدسازی های طلاکوب و دیگر ظرایف ظاهری، اولین بار با کتاب‌های مذهبی انجام شده بعد وارد تاریخ ساخت کتاب شد و رونق یافت.

تولید یک کتاب معادل ساخت یک کلیسا هزینه می بُرد
این طراحِ گرافیست با تاکید بر اهمیت بارزِ زیبایی و هنرها در کتابسازی گذشته ایران، یادآور شد: در دوره های مانوی و بعد از آن، هزینه های کار کتابت و ساخت یک کتاب معادل هزینه های ساخت یک کلیسا در غرب بود و جلد سازان ایرانی پیشتاز هنر جلدسازی در جهان اسلام بودند. این نشان می دهد که چقدر هنردوستی در میان دولت مردان آن دوران وجود داشته است.
 
وی سپس به بیان این مطلب پرداخت که «عموما در کتاب های مذهبی اسپانسرهایی وجود دارند که خود این دغدغه فروش را برای ناشر مربوطه کم رنگ می کند و ضرورت جلب مخاطب را از طریق ویترین فروش این کتاب‌ها از بین می برد» و ادامه داد:  از زمانی که کتابفروشی ها دارای ویترین شدند عملا جلد کتاب هم اهمیت پیدا کرد. به همین دلیل  باید ببینیم که دغدغه های ناشران کتاب‌های مذهبی چه هست آیا دغدغه فروش دارند؟ اگر این‌گونه باشد ناگزیر باید به طراحیِ جلد و نوع نشر آن‌ها توجه ویژه شود.

روح در پایان افزود: کتاب اگر بخواهد ذوق هنرمند را هم در نظر داشته باشد باید مساله هنردوستی در سفارش دهندگان از ناشران گرفته تا حتی مسوولان و دولتمردان پرورش یافته باشد. توجه دولتمردان به کتاب‌های دینی و ترویج فرهنگ آن باید همچنین سبب تلطیف ذوق هنری هنرمند در تولید این کتاب‌ها نیز بشود. باید رفتار هنردوستانه ای را در پیش بگیرند و همان‌طور که حامی دین هستند باید همچنین حامی هنری که مخاطب دینی را سر ذوق می آورد نیز باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها