به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب حاضر چهارمین ویرایش این اثر به شمار می آید که نخستین ویرایش آن، 21 سال پیش چاپ و منتشر شده بود.
این کتاب که تغییرات زیادی را در چاپ چهارم به خود دیده مقدمه ای طولانی دارد که دربر دارنده نگاه و بینش دکتر محسنیان راد در طول سال های مختلف بازنشر این کتاب است.
«روش های مصاحبه خبری» در 10 فصل نگاشته شده و نویسنده از ابتدا با نگاهی به سیر مصاحبه در ایران، موضوعات و مباحث مختلف در این حوزه را تا انتها به نقد و چالش کشیده است.
در نخستین فصل این کتاب که به پیشینه مصاحبه در ایران و شناخت مصاحبه اختصاص دارد، تاریخچه کوتاهی از مصاحبه خبری بیان شده و سپس تعریف مصاحبه آمده است. مباحثی مانند تعریف ادراک، تعریف احساس، ارزش خبر، عوامل درون سازمانی و برون سازمانی و مصاحبه و سه وجه پیام نیز در این بخش گنجانده شده است.
دومین فصل این کتاب، توانایی ها و امکانات مصاحبه کنندگان در مصاحبه است. در این مبحث درباره نقش توانایی های شخصیتی مصاحبه کنندگان در روند مصاحبه و امکانات حرفه ای و آگاهی به تکنیک های مصاحبه توسط مصاحبه کننده موضوعاتی بیان می شود. شناخت قبلی مصاحبه شونده، تسلط مصاحبه کننده به موضوع و سوابق آن و تدوین آرشیو شخصی برخی موضوعاتی است که در ادامه این فصل می خوانیم.
دکتر محسنیان راد در بخش پیشنهاد برای تدوین آرشیو شخصی کتاب آورده است: «برای آن دسته از خوانندگان کتاب که هنوز تدوین یک آرشیو شخصی را آغاز نکرده اند، توصیه هایی دارم که در آن از شیوه های کتابداری، تنظیم بانک های اطلاعاتی، روش های تحقیق در علوم ارتباطات و برخی تجربه های روزنامه نگاری مدد گرفته ام. توصیه های گام به گام من برای ایجاد یک آرشیو کاغذی است.»
سومین فصل این کتاب، «اینترنت، منبعی برای افزایش آگاهی قبل از مصاحبه» نام دارد و در آن به نقش اینترنت برای بازیابی اطلاعات، موتور کاوش گوگل، راهنمای موضوعی ایران و سرگذشت نامه ها و شرح حال ها اشاره شده است.
انواع مصاحبه خبری از زاویه های مختلف مانند ظرفیت حلقه های ارتباطی، نوع ارتباط، نوع محتوا، شیوه ارتباط، نقش مصاحبه کننده، از نظر معنی و وسیله نهایی ارسال پیام، مصاحبه با واسطه، مصاحبه بدون مطالعه قبلی و مصاحبه برای انتشار از وسایل ارتباط جمعی را نیز می توانید در چهارمین فصل این کتاب بخوانید.
در پنجمین فصل کتاب، درباره چگونگی آماده سازی مصاحبه مباحثی بیان شده است. مباحثی درباره مقدمات مصاحبه و مشکلات آن و نقش روابط عمومی ها در مصاحبه های خبری در این بخش قرار دارند. همچنین در فصل ششم، جریان انجام مصاحبه، چگونگی مقابله با پارازیت در مصاحبه های مطبوعاتی و فردی بررسی شده اند.
«ثبت و تدوین مصاحبه»، عنوان هفتمین فصل این کتاب است. در این فصل، ابتدا درباره وسایل و ابزار ثبت مصاحبه مانند ضبط صوت خبرنگاری، دوربین عکاسی، سپس لزوم همراه داشتن قلم و یادداشت برداری، تندنویسی، خلاصه نویسی و چکیده نویسی مباحثی آورده شده است. در انتها نیز چگونگی نگارش و تدوین مصاحبه برای جلوگیری از ارایه یک گزارش خسته کننده و بی روح آموزش داده می شود.
فصول هشتم و نهم نیز درباره مصاحبه نمایندگان خبری در خارج از کشور، نحوه مقابله با عوامل منفی و مقایسه مصاحبه خبری با انواع مصاحبه های دیگر است.
در دهمین فصل کتاب نیز مدل آرمانی ارتباط سه سویه ملت، مطبوعات و دولت مطرح و در آن به نظریه استادان و نظریه پردازان ایرانی و خارجی در کنش رسانه ها و دولت ها استناد شده است.
دهمین چاپ کتاب «روش های مصاحبه خبری» در 430 صفحه، شمارگان سه هزار نسخه و بهای 15 هزار تومان توسط دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها منتشر شده است.
دکتر مهدی محسنیان راد، نویسنده کتاب استاد تمام دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) دارای مدرک کارشناسی روزنامه نگاری و رادیو و تلویزیون، کارشناسی ارشد تحقیق در ارتباط جمعی دکترای جامعه شناسی است.
تاکنون 14 عنوان کتاب به زبان فارسی از وی در حوزه ارتباطات و رسانه ها منتشر شده، همچنین در انتشار دو عنوان کتاب در آمریکا به زبان انگلیسی مشارکت داشته است.-
یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۳:۳۲
نظرات