کتاب در رسانههای امروز/
«آینده پژوهی درحوزه نشر» نیاز امروز ناشران است/ دانش نشر در ایران خیلی کم است
مدیر انتشارات موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران گفت: در حال حاضر بازار کتاب ناشرمحور نیست؛ یعنی بخشی از محققان و ناشرانی که با مخاطب در ارتباط هستند، درباره دغدغههای خودشان مینویسند، نه بر اساس آنچه که مخاطب به آن نیاز دارد.
* نیاز مخاطب امروز باید شناسایی شود
مدیر انتشارات موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران با تاکید بر لزوم انجام مخاطبسنجی در حوزه نشر، افزود: باید نیاز مخاطب امروز شناسایی شود و لازم است بدانیم نیاز امروز جامعه با چه قلم، بیان و شیوهای گفته شود. علاوهبر این ناشران باید متوجه تغییراتی که به واسطه گسترش اینترنت در سلیقه مخاطب بوجود آمده، باشند.
وی ادامه داد: معتقدم آنچه امروز ناشران باید دربارهاش بیشتر بدانند تاریخ اجتماعی ـ فرهنگی ایران و تغییرات آن در 100 سال گذشته است چون به آنها در انتخاب سوژه کمک میکند.
مدیر انتشارات موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران با تشبیه کار ناشر به تهیهکننده سینما، گفت: یک فیلم زمانی در سینما موفق و پرمخاطب میشود که تهیهکننده، کارگردان و نویسنده خوبی را برای فیلمش انتخاب کند ولی در حوزه نشر در اغلب موارد این اتفاق نمیافتد.
این ناشر اظهار داشت: یک ناشر مثل یک تهیهکننده سینما است پس باید ابتدا به خوبی سوژهیابی کند و بعد آن را به دست یک نویسنده خوب بسپارد. زمانی که کتاب نیز منتشر شد، باید برایش تبلیغات کند. آن موقع است که کتاب مخاطب خودش را پیدا میکند و هزینه انتشار آن درمیآید. کتابهایی که فروش نمیرود مثل فیلمهای سینمایی هستند که فروش نمیروند؛ چون نه فیلمنامه دارند، نه کارگردان و نه تهیهکننده .
* ناشران باید متناسب با نیاز و مقتضیات روز جامعه در حوزه نشر حرکت کنند
او با اشاره به این موضوع که ناشر باید فضای پژوهشی را درک کند، تصریح کرد: ناشران باید فرهنگشناس و جامعهشناس باشد و متناسب با نیاز و مقتضیات روز جامعه در حوزه نشر حرکت کنند. همچنین ناشر باید تاثیرات انقلاب اسلامی را بشناسد.
قریبی در ادامه به برگزاری سومین دوره کارگاه آموزشی مجمع ناشران انقلاب اسلامی با عنوان «مدیریت ارتباط با مشتریان» در روز پنجم اسفندماه اشاره کرد و اظهار داشت: دانش نشر در ایران خیلی کم است و این موضوعی است که مجمع ناشران انقلاب اسلامی میتواند آن را در برنامههایش برای برگزاری کارگاههای آموزشی مد نظر قرار دهد. ما باید به سمت کاربردی کردن دانش نشر حرکت کنیم. یعنی اطلاعات و تجربیات موفق و حتی ناموفق بزرگان حوزه نشر را جمعآوری کنیم تا ناشران بدانند چه راههایی را باید در این مسیر طی کنند. امروز اطلاعات نشر ما قوی است، اما در زمینه کاربردی کردن این اطلاعات حرکت جدیای نکردهایم.
این عضو مجمع ناشران انقلاب اسلامی همچنین آیندهپژوهی را جزو ضروریات نشر امروز دانست و گفت: لازم است بدانیم ظرف 20 سال آینده و در افق 1404 چه تغییراتی درکشور ما ایجاد میشود و چه حوزههایی مشتریمحور است؛ یعنی مخاطب دوست دارد درکدام فضاها برایش کتاب نوشته شود.
وی در پایان پیشنهاد کرد مجمع ناشران انقلاب اسلامی کارگاهی با موضوع آیندهپژوهی درحوزه نشر برگزار و به تبیین این موضوع برای ناشران بپردازد.
مطالب منتشر شده در سرویس «کتاب در رسانههای امروز» بیانگر نظرات این رسانهها بوده و لزوما مورد تأیید خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نیست.
نظر شما