شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۲
تلاش برای رفع ابهامات در متن و پاورقی‌های تحریر شهید مطهری

محمدباقر شریعتی‌سبزواری در کتاب جلد چهارم «تحریری بر اصول فلسفه و روش رئالیسم» کوشیده است تا ابهاماتی را که در متن و پاورقی‌های تحریر شهید مطهری بر این کتاب وجود دارد، برطرف کرده و با زبانی ساده مباحث را برای مخاطب به صورت قابل فهم ارایه کند.

شریعتی‌سبزواری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار کرد: کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» اثر علامه محمدحسین طباطبایی از بهترین کتاب‌های فلسفی است. تاکنون درباره این کتاب دو تحریر دیگر توسط آیت‌الله جوادی آملی و شهید مطهری نگاشته شده‌اند است که در مراتب بالاتری از تحریری که من بر این کتاب نوشتم، قرار دارند.

وی افزود: در تحریری که من بر کتاب نوشتم، سعی کرده‌ام ابهاماتی را که در متن و پاورقى اثر وجود دارد، برطرف کنم. شهید مطهری بر این کتاب پاورقی‌هایی نگاشته که برخی از آن‌ها ابهاماتی دارد و ممکن است پراکنده نیز باشد.

به گفته شریعتی‌سبزواری، در این کتاب پاورقی‌ها بر اساس موضوع تفکیک و ابهامات آن نیز به زبان ساده و روان برای مخاطب توضیح داده شده‌اند.

این محقق حوزه دین و فلسفه اضافه کرد: برای نگارش این کتاب با فرزند شهید مطهری نیز گفت‌وگو کردم تا بتوانم به فایل‌های صوتی یا مکتوبی از استاد درباره این کتاب دست پیدا کنم اما متاسفانه نتوانستم مطلب چندانی در این باره پیدا کنم.

وی با اشاره به دشواری‌های نگارش تحریر بر جلد چهارم «اصول فلسفه و روش رئالیسم» گفت: شهید مطهری تحریر بر جلد چهارم را بعد از تحریر بر جلد پنجم منتشر کرد چراکه نظرات وی درباره موضوعات این جلد با نظرات علامه طباطبایی تفاوت‌هایی داشت و با وجود این‌که شهید مطهری سه روز پی ‌در پی با علامه طباطبایی در این باره صحبت کرد اما نتیجه‌ای حاصل نشد. بنابراین وی مایل نبود بر آن مانند سایر جلدها پاورقی بنگارد، بلکه یادداشت‌های پراکنده‌ای در این ‌باره نوشت.

به گفته شریعتی‌سبزواری، در جلد چهارم از موضوع «قوه و فعل» بحث شده است. بحث اصلی در این کتاب به این موضوع برمی‌گردد که هر فردی در هر زمینه‌ای که استعداد داشته باشد چنان‌چه در مسیر تکاملش قرار بگیرد، می‌تواند استعدادش را به فعلیت برساند.

وی یادآور شد: در کتاب حاضر بسیاری از یادداشت‌های چاپ نشده شهید مطهری درباره جلد چهارم آورده شده است. همچنین من نیز با استفاده از برخی مطالب متفکران غربی، مباحثی را به این کتاب اضافه کرده‌ام که برای مخاطبان قابل استفاده خواهد بود.

جلد چهارم کتاب «تحريري بر اصول فلسفه و روش رئاليسم» به کوشش دکتر محمدباقر شریعتی‌سبزواری در 208 صفحه و به بهای 80 هزار ریال از سوی انتشارات بوستان کتاب روانه بازار شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط