شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۶
سمی در بقایای جسد پابلو نرودا  پیدا نشد

متخصصان قانونی بعد از شش ماه تحقیق دیروز جمعه اعلام کردند که اثری از سم در بقایای نبش قبر شده پابلو نرودا شاعر اهل شیلی برنده جایزه نوبل پیدا نشد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از لس آنجلس تایمز، این شاعر شناخته شده درست دوازده روز بعد از کودتایی که دوست و همیار چپی اش یعنی پرزیدنت سالوادور آلنده را برکنار کرد، درروز بیست و سوم سپتامبر 1973 درگذشت. با این وجود که نرودا به سرطان پروستات مبتلا بود، وخیم شدن ناگهانی وضع او بسیاری را به این شک وا داشت که او توسط رژیم دست راستی ژنرال آگوستو پینوشه به قتل رسیده‌است.

مانوئل آرایا همیار و راننده نرودا به‌تازگی ادعا کرده‌بود که دکتری ناشناس در بیمارستان به نرودا آمپولی زد و باعث به وجود آمدن حالت تهوع شدید در او شد و او روز بعد درگذشت.

نرودا درست چند روز قبل از مرگش، کودتای پینوشه را تقبیح کرده بود و آماده رفتن به مکزیک برای تبعید بود. مرگ او باعث به‌وجود آمدن شک هایی شد که دیکتاتوری نظامی پینوشه این شاعر مشهور را برای جلوگیری از رفتن او به خارج و به چالش کشیدن قدرت پینوشه از بیرون از مرزها، به قتل رسانده‌است.

دولت شیلی در سال 2011 تحقیقاتی را با توجه به درخواست مسئولان رسمی حزب کمونیست و خانواده نرودا شروع کرد تا مدارکی برای مسموم شدن احتمالی او پیدا کند. در ماه آوریل جسد نرودا از مقبره‌ای در خانه‌اش در جزیره نگرا، که در غرب سانتیاگو قرار دارد، نبش قبر شد.

پاتریشیو باستوس مدیر خدمات قانونی شیلی روز جمعه در کنفرانسی خبری در سانتیاگو اعلام کرد که هیچ گونه اثری از مواد شیمیایی که ممکن است باعث مرگ نرودا شده باشند، پیدا نشده‌است. در عین حال نتایج آزمایش وجود جراحت های دگردیسی را در چندین بخش از اسکلت نرودا تایید کردند که با داروهایی که برای سرطان پروستات به او داده می شدند همخوانی داشتند.

با این حال، این کشف های جدید، کسانی را که باور دارند نرودا توسط رژیم به قتل رسیده‌است  راضی نکرد. ادواردو کونترراس وکیل حزب کمونیست شیلی به بی بی سی و دیگر رسانه های خبری حاضر در سانتیاگو اعلام کرد که آن ها قصد درخواست آزمایش های بیشتری را دارند و خاطر نشان شد که هیچ گونه تحقیقی درباره عوامل بیولوژیکی انجام نشده‌اند.

رودولفو ریه یس، خواهرزاده نرودا نیز از نتایج به دست آمده از آزمایش راضی نبود و گفت که هنوز نیز راهی برای ادامه این تحقیقات وجود دارد و هیچ چیز به پایان نرسیده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها