دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۷
رونمایی از 3 عنوان کتاب در چهارمین کنگره شعر مقاومت

نشست خبری چهارمین کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی امروز (6 آبان) برگزار شد. بهروز اثباتی، دبیر کنگره از رونمایی سه عنوان کتاب در طول برپایی این دوره از کنگره خبر داد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری چهارمین کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی در بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار شد. اثباتی در این نشست اظهار کرد: این دوره از کنگره شعر مقاومت از یازدهم تا سیزدهم آبان‌ماه برپا خواهد شد. سال‌های قبل، در استان‌های آذربایجان غربی، کرمانشاه و بوشهر شاهد برگزاری این کنگره بودیم. امسال تهران، قم و کرج میزبان برگزاری این رویداد فرهنگی و هنری خواهند بود.

وی هدف از برگزاری این کنگره را شناسنامه‌دار کردن یک حقیقت ادبی در جهان دانست که بسیاری از افراد تمایل به کتمان آن دارند.

اثباتی عنوان کرد: شش ماه قبل از انتشار فراخوان، حدود 110 رزومه به همراه نمونه‌اثر از اندیشمندان بین‌المللی به دبیرخانه ارسال شد. این موضوع نشان می‌دهد کنگره شعر مقاومت جایگاه اصلی خود را پیدا کرده است که علت آن را می‌توان در تاسیس دبیرخانه ثابت و تشکیل هیات علمی بین‌الملل اسلامی متشکل از چهار عضو از کشورهای ایران، مصر، لبنان و یمن دانست.

وی با بیان این‌که در این دوره از کنگره شعر مقاومت بیش از 10 مقاله از طرق دیگر به دبیرخانه ارسال شد، افزود: این کنگره سرمایه‌ای فرهنگی محسوب می‌شود که حول اندیشه انقلاب ایجاد شده و باید پاسداشت آن را برگزار کنیم.

اثباتی اظهار کرد: در چهارمین کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی میزبان 24 کشور که دارای ادبیات مقاومت هستند، خواهیم بود. فلسطین، لبنان، سوریه، اردن، عراق، یمن، عربستان، کویت، بحرین، عمان، مصر، تونس، الجزایر، مغرب، لیبی، سودان، افغانستان، هندوستان، تاجیکستان، پاکستان، ارمنستان و روسیه عناوین برخی از این کشورها را تشکیل می‌دهند.

دبیر چهارمین کنگره شعر مقاومت اسلامی افزود: می‌کوشیم یک شاعر از انگستان و یک شاعر عرب‌زبان از آلمان نیز در این کنگره حضور داشته باشند اما هنوز قطعی بودن حضور آن‌ها مشخص نشده است.

وی با بیان این‌که در این دوره از کنگره شعر مقاومت 30 مهمان خارجی خواهیم داشت، گفت: پنج شاعر عرب‌زبان از خوزستان در این کنگره حضور خواهند داشت. همچنین 22 نفر از شاعران فارسی‌زبان در این کنگره حاضر می‌شوند.

اثباتی با اشاره به این‌که در این دوره از کنگره شعر مقاومت در هر شهری که اجرای برنامه داشته باشیم، دو نفر از شاعران آن شهر نیز به شعرخوانی اقدام خواهند کرد، افزود: آیین افتتاحیه چهارمین کنگره شعر مقاومت شنبه (یازدهم آبان‌ماه) در استان قم در کنار مزار شریف حضرت فاطمه معصومه (س) برگزار خواهد شد. نخستین شب شعرخوانی در این استان میان طلاب خارجی برگزار می‌شود.

دبیر چهارمین کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی عنوان کرد: یکشنبه (دوازدهم آبان‌ماه) به تهران بازخواهیم گشت و سه نشست علمی، در سه دانشگاه امام جعفر صادق(ع)، دانشکده علوم و حدیث شهرری و دانشکده مذاهب برگزار می‌شوند. «اصول و ویژگی‌های ادبیات مقاومت»، «آسیب‌ها و چالش‌های ادبیات مقاومت» و «رسانه و ادبیات مقاومت» موضوع‌های این سه نشست را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: شامگاه یکشنبه (12 آبان‌ماه) سه نشست شعرخوانی خواهیم داشت که دو مورد از آن‌ها در تهران و دیگری در کرج برگزار خواهد شد. دوشنبه (13 آبان‌ماه)  ساعت 14 و 30 دقیقه در سالن سعدی برج میلاد به برگزاری آیین اختتامیه این کنگره اقدام خواهیم کرد.

اثباتی عنوان کرد:‌ در این دوره از کنگره شعر مقاومت اسلامی از سه عنوان کتاب در حوزه‌های مقاله، شعر و ترجمه به زبان عربی رونمایی خواهیم کرد. این کتاب‌ها گزیده‌ای از شعرهای دوره قبل و برخی شعرهای دوره کنونی را در بردارند.

وی افزود: پیش‌بینی می‌کردیم این دوره از کنگره شعر مقاومت اسلامی در یکی از کشورهای دیگر برگزار شود اما متاسفانه با مشکل بودجه مواجه شدیم. امیدواریم با گشایش‌هایی که خداوند  سر راه نظام جمهوری اسلامی قرار می‌دهد، بتوانیم حرکت ویژه‌ای در خارج از ایران آغاز کنیم.

دبیر چهارمین کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی افزود: این کنگره حاصل هزار و 400 سال مجاهدت و انقلاب اسلامی است. بنابراین، همه ما موظفیم افرادی را که در گوشه‌ای از جهان دچار ظلم شده‌اند و به جای سکوت، قلم به دست گرفته‌اند، معرفی و قدردانی کنیم. در این میان نقش رسانه‌ها قابل توجه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط