به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «رسانه ملی و فرهنگ کتابخوانی» به قلم عیسی زارعی با هدف استفاده برنامهسازان رسانه در بخشهای مختلف تدوین شده و به مبحث کتاب و کتابخوانی و جایگاه آن در رسانه ملی پرداخته است.
در پیشگفتار کتاب آمده است: «پژوهش حاضر تلاش کرده است ضمن بررسی مفاهیم کتابخوانی و انواع و روشهای مطالعه و خواندن، جایگاه کتاب و کتابخوانی در فرهنگ اسلامی را با نگاهی اجمالی بررسی کند. پس از آن تبیین این کالای ارزشمند از نگاه بزرگان و عالمان که در طول عمر خویش با کتاب و کتابخوانی سر بر بالین گذاشتهاند مدنظر بوده و سپس جایگاه ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان بحث و بررسی شده است.»
کتاب «رسانه ملی و فرهنگ کتابخوانی» شامل 6 فصل است که دو فصل پایانی آن به وضعیت مطالعه در ایران و راهکارهای رسانهای ترویج کتاب و کتابخوانی میپردازد و در آن وضعیت فعلی و چشماندازهای آینده کتابخوانی در کشور، تاثیرات و کارکرد رسانههای تصویری، چگونگی ترویج فرهنگ مطالعه از طریق رسانه، فعالیتها و اقدامات رسانه ملی درباره ترویج کتاب و کتابخوانی تبیین شده است.
در فصل نخست کتاب با عنوان مفاهیم کتاب و کتابخوانی در چند بخش به موارد بسیاری اشاره شده که برخی از آنها نظیر آینده کتاب، فرایند، روش و فواید مطالعه، کتابخانه و کتابداران مورد بحث قرار گرفته است.
در فصل دوم با عنوان جایگاه کتاب در اسلام و کتابخوانی به توصیه دینی کتاب و کتابخوانی در فرهنگ اسلامی توجه شده است. سیمای کتاب و کتابخوانی در نگاه بزرگان عنوان دیگری است که مطالب فصل سوم کتاب را به خود اختصاص داده است.
اهمیت جایگاه خانواده و آموزش و پرورش در امر ترویج کتاب و کتابخوانی در فصل چهارم با تحلیل و تجزیه نیازهای شخصیتی و روانشناختی کودکان و نوجوانان به انس با کتاب و مطالعه مطرح شده است.
در فصل وضعیت مطالعه در ایران روایت آماری امر مطالعه و کتابخوانی و سپس موانع گرایش به مطالعه بیان شده و در پایان نیز راهکارهای تحقق فرهنگ کتابخوانی با بیان وظایف نهادها و مراکز مختلف آموزشی، دانشگاهی، دولتی و خانواده بازگو میشود.
در فصل پایانی که اصلیترین مطالب کتاب «رسانه ملی و فرهنگ کتابخوانی» را در برمیگیرد راهکارهای رسانهای ترویج کتاب و کتابخوانی با بیان کارکردهای گوناگون رسانههای صوتی تصویری تبیین میشود. در ادامه نیز به اهمیت و جایگاه رسانههایی همچون تلویزیون و رادیو توجه شده تا از میان نقاط قوت و ضعف و کارکردهای هر رسانه سیاستهای ترویج کتاب و مطالعه مشخص شود.
در بخش ترویج کتابخوانی در رسانه ملی میخوانیم: «رسانه ملی بایستی برای گسترش کتاب و کتابخوانی که از پایه های اصلی فرهنگساز جامعه است، اهتمام ویژهای داشته باشد و برنامههای تولیدی مناسب برای گسترش و تقویت فرهنگ مطالعه در سطح جامعه باید با در نظر گرفتن شرایطی مانند برنامهریزیهای دقیق و علمی رعایت کیفیت مطلوب، رویکرد و اهداف بنیادین و بلند مدت و همراه با مشارکت مجریان با تجربه و کتابداران علاقهمند به این حوزه تولید و پخش شوند.»
چاپ نخست کتاب «رسانه ملی و فرهنگ کتابخوانی» به قلم عیسی زارعی در 192 صفحه با شمارگان یکهزار و 200 نسخه و بهای پنج هزار و 800 تومان از سوی مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما منتشر شده است.
جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰
نظر شما