سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۰
«صورت و سیرت انسانی در قرآن» ملکوتی شد

معاون مرکز بین‌المللی نشر اسراء گفت: نخستین دوره جشنواره ملکوت درباره کتاب «صورت و سیرت انسانی در قرآن» به قلم آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی همزمان با نخستین روز ماه مهر امسال فعالیت خود را آغاز کرد و تاکنون بیش از یک هزار نفر از آن استقبال کرده‌اند.-

حمید بابایی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: با توجه به این‌که دو روز از فعالیت جشنواره ملکوت می گذرد بیش از یک هزار نفر به عضویت پایگاه اطلاع‌رسانی این جشنواره درآمده‌اند. البته پیش‌بینی می‌شود استقبال از جشنواره ملکوت بسیار افزون‌ از این و در سطح ملی باشد.

وی با بیان این‌که بخش‌های مختلف این جشنواره ملی شامل مسابقات اینترنتی، مکاتبه‌ای، خلاصه‌نویسی، مقاله‌نویسی، وبلاگ‌نویسی و پوستر می‌شود، گفت: زمان اجرای مسابقات این جشنواره با هدف اثرگذاری، عمق‌بخشی و توسعه کیفی متفاوت است، به عنوان مثال در روزهای آینده مسابقه اینترنتی کتاب «صورت و سیرت انسانی در قرآن» شروع می‌شود و به ترتیب مسابقات مکاتبه‌ای و پیامکی در آبان‌ماه و آذرماه فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

معاون مرکز بین‌المللی نشر اسراء عنوان کرد: طراح سوالات مسابقه‌های جشنواره ملی ملکوت محققان موسسه علوم وحیانی اسراء و شاگردان آیت‌الله العظمی جوادی آملی‌‌اند.

وی یادآور شد: پیش از این جوایز آثار برگزیده جشنواره ملکوت کمک هزینه سفر حج،‌ دو دستگاه خودرو تیبا، ‌12 قطعه سکه بهار آزادی و یکصد دستگاه تبلت و تلفن همراه تعیین شده بود اما با پیشنهاد حجت‌الاسلام والمسلمین جوادی آملی، فرزند آیت‌العظمی جوادی آملی، یکصد میلیون ريال کمک هزینه تحصیلی در مقطع دکتری ویژه یک نفر، 60 میلیون ريال کمک هزینه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد برای یک نفر و حمایت از 12 طرح پژوهشی با ارایه 30 میلیون ريال به هر طرح به جوایز این دوره از جشنواره ملی ملکوت اضافه شد.

بابایی در پاسخ به این سوال که «پیش از این جای خالی چنین جشنواره‌های کتابخوانی و فرهنگی در ایران محسوس بود اما هدف اصلی از برپایی این جشنواره ملی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» گفت: دغدغه اصلی آیت‌الله العظمی جوادی آملی حضور متن اصلی اسلام به زندگی عموم و به ویژه راهیابی مضامین اسلامی و دین به جامعه دانشگاهی بود. در حقیقت این جشنواره می‌کوشد به کمک مباحث قرآنی جایگاه اصلی انسان در زندگی را شفاف کرده و فرهنگ‌سازی قرآن را در جامعه ایجاد کند.

وی افزود: درصددیم در دوره‌های نخست این جشنواره از محتوای کتاب «صورت و سیرت انسانی در قرآن» بهره ببریم و سپس منبع مطالعاتی دوره‌های دیگر جشنواره ملکوت را از دیگر آثار آیت‌الله العظمی تعیین کنیم.

این مقام مسوول در نشر اسراء درباره مسابقه مقاله‌نویسی جشنواره ملکوت اظهار کرد: مقالات این مسابقه باید بر اساس موضوعات کمال علمی و عملی انسان در قرآن و اسلام، علوم بشری از منظر قرآن کریم، انسان‌شناسی قرآنی و فلسفی، نقش دین در هویت انسان و جایگاه انسان در علوم اسلامی و قرآنی نوشته شوند.

وی در پاسخ به این سوال که «علاقه‌مندان به شرکت در مسابقه‌های این جشنواره چگونه می‌توانند منابع و سوالات آن‌ها را دریافت کنند؟» گفت: نمایندگی‌های فروش آثار نشر اسراء در سراسر ایران به ارایه کتاب «صورت و سیرت انسانی در قرآن» مشغولند. این اثر در قالب لوح فشرده به فروش می‌رسد. همچنین افراد با عضویت در پایگاه اطلاع‌رسانی جشنواره می‌توانند از اخبار و چگونگی اجرای مسابقات آن آگاه شوند.

بابایی با بیان این‌که چندی پیش پایگاه اطلاع‌رسانی جشنواره ملکوت با نظارت مرکز نشر اسراء به طور رسمی افتتاح شد و علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره، با عضویت در پایگاه اطلاع‌رسانی می‌توانند لوح نشر آن را دریافت کنند، ادامه داد: با هماهنگی‌های انجام شده، سوالات بخش مکتوب جشنواره در چندین روزنامه کثیرالانتشار ایران چاپ خواهند، ‌سوالات مسابقه پیامکی نیز با همکاری یکی از اپراتورهای تلفن همراه به 80 میلیون شماره تلفن طی دو ماه عرضه می‌شوند. همچنین در روزهای آینده در برخی از شبکه‌های تلویزیون ملی اطلاعاتی در این‌باره به مخاطبان ارایه خواهد شد.

معاون مرکز بین‌المللی نشر اسراء عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود زمان پایان این مسابقه همزمان با آخرین روز دی‌ماه امسال باشد و نام افراد برگزیده جشنواره ملکوت در اسفندماه امسال معرفی خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط