دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۸
«نامه‌ای سرگشاده به فرهنگیان اروپا» به نقد رفتار غرب می‌پردازد

محمدصالح هرماسی در «نامه‌ای سرگشاده به فرهنگیان اروپا» به تحلیل رفتار غرب در دوران مدرنیسم نسبت به جوامع اسلامی پرداخته است. این کتاب را انتشارات بین‌المللی الهدی با ترجمه مسعود فکری به چاپ رسانده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین‌المللی الهدی، نویسنده در پیشگفتار با تاکید بر این‌که دایره تجاوزگری غرب بسیار گسترده‌تر از اشغال و جنگ نظامی است، موضع‌گیری نسبت به اسرائیل را هسته اصلی اختلاف میان عرب‌ها و مسلمانان با غرب عنوان کرده است.

وی نوشته است: «غرب، عرب‌ها را تهدیدکننده‌ منافع خود می‌پندارد و اسرائیل را دژ مقابل آنان برای دفاع از این منافع به حساب می‌آورد، در حالی که عرب‌ها اسرائیل را دشمن نژاد خود دانسته که غرب آن را پدید آورده است و پیوسته او را پشتیبانی کرده و با ابزار‌های نیرومندی آن را تقویت می‌کند.» 

مولف کتاب کشور‌های عربی را سرسپرده و وابسته به دولت‌های غربی می‌داند که امکان تهدید منافع غرب را ندارند. وی تهدیدات تروریستی گاه و بی‌گاه که اروپا از سوی عرب‌زبانان با آن مواجه است، دستاورد تروریسم صهیونیستی قلمداد می‌کند و معتقد است: «در مقابل، اسرائیل همان دست پخت غرب استعمارگر و پایگاه اصلی آمریکا در منطقه، سرزمین عربی را اشغال کرده و همه‌ تصمیم‌های بین‌المللی که اسرائیل را وادار به بازسپاری این سرزمین به صاحبان آن می‌کند، نپذیرفته و نه تنها ارتکاب جنایات جنگی و کشتار در حق فلسطینیان را ادامه می‌دهد، بلکه با کمال خونسردی اقدام به جنایت تروریستی علیه متحدان با اهالی غزه می‌کند.» 

اروپا و مصیبت فلسطین، یهودیان در جامعه‌ عربی ـ اسلامی، مسوولیت اروپا در تولید قضیه‌ اسرائیل، مسوولیت اروپا در خصوص غصب فلسطین و چهره‌ دیگر مدرنیسم غربی، عنوان بخش‌های این کتاب را تشکیل می‌دهند. 

«نامه‌ای سرگشاده به فرهنگیان اروپا» به زمینه‌های پیدایش صهیونیزم، رژیم صهیونیستی و نقش غرب در پیدایش این رژیم پرداخته و رفتار غرب در دوران مدرنیسم را با جوامع اسلامی به نقد کشیده است. 

مسعود فکری به عنوان مترجم، بازگردان این اثر را امکانی مفید و موثر برای برقراری پیوند فرهنگی و انتقال دیدگاه‌ها میان اندیشمندان جامعه ایران و عرب دانسته است. 

کتاب «نامه‌ای سرگشاده به فرهنگیان اروپا» را موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات الهدی به سفارش مرکز مطالعات فرهنگی ـ بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با شمارگان هزار نسخه در 136 صفحه رقعی به بهای 100‌ هزار ریال به چاپ رسانده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها