عقب ماندگی ذهنی اختلالی است که با عملکرد هوشی زیر حد طبیعی و اختلال در مهارتهای انطباقی مشخص میشود. کتابهای متعددی برای آشنایی متخصصان و بیماران و خانوادههای درگیر این بیماری تالیف شده است، اما علی اسماعیلی به عنوان روانشناس و رواندرمانگر اعتقاد دارد تالیف کتاب ویژه این گروه با ضعف روبهروست.-
اسماعیلی، با اشاره به کمبود منبع تالیفی برای خودیاری بیماران دارای عقبماندگی ذهنی، اظهار کرد: بسیاری از کتابهای تالیفی برای متخصصان و دانشجویان تالیف و ترجمه میشوند و اگر متخصصان و دانشجویان زبان انگلیسی را خوب بدانند نیازی به ترجمه متون ندارند و نیازشان با مطالعه کتابهای لاتین برطرف می شود،اما در این بین بیماران عقبمانده ذهنی که حجم وسیعی از کودکان استثنایی را به خود اختصاص دادهاند،با کمبود کتاب برای آموزش مهارت اجتماعی مواجه هستند.
این نویسنده حوزه روانشناسی با تاکید بر نقش وزارت آموزش و پرورش در آموزش بیماران عقبمانده ذهنی گفت: هنوز لزوم توجه به این کودکان در بین افراد جامعه و مسوولین احساس نشده است با این حال وزرات آموزشوپرورش باید در کتابهای آموزشی خود بازبینی کند تا کودکان با آموزش بهتری تربیت شوند.
وی آموزش معلمان حاضر در کلاسهای درس بیماران عقبماندگی ذهنی را ضروری دانست و گفت: معلمان باید آموزش، نحوه تدریس و نوع برخورد با این بیماران را بیاموزند و در حوزه شناخت این بیماری مطالعه کنند،در حالیکه متاسفانه برخی معلمان حاضر نیستند مبلغ ناچیزی را برای خرید کتاب بپردازند.
این استاد دانشگاه در ادامه گفتوگو،از فروش کم کتابهای مختص بیماران و کودکان استثنایی خبر داد و افزود: بسیاری از این کتابها را باید آموزش و پرورش خریداری کند و در اختیار معلمان قرار دهد،تا کمکی به امر کتاب وکتابخوانی شده و معلمان نیز برای درک درست بیماریهای اختلال روانی دست به مطالعه بزنند.
اسماعیلی در ادامه،با اشاره به اینکه بخش بزرگی از هزینههای درمان و آموزش کودکان استثنایی و عقبماندگان ذهنی بر عهده دولت است افزود: علاوه بر نقش خانواده در درمان و مراقبت از کودکان، نقش دولت نیز در تکمیل درمان این بیماران مانند هزینه و آموزش مهم است، اما متاسفانه در کشور ما هنوز دولت نتوانسته است به این وظیفه خود به عنوان اهرم مهم حمایتی عمل کند.
این استاد دانشگاه هزینه هر کودک و بیمار عقبمانده ذهنی را معادل هزینه پنج فرد عادی و سالم دانست و گفت: اگر خانوادهها تمول لازم برای درمان بیمار را داشته باشند طبیعتا از مهارت و تخصص لازم برخوردار نیستند و این امر لزوم نقش حمایتی دولت برای آموزش،تدوین مناسب کتابهای آموزشی و درمان این بیماران را مشخص میکند.
علی اسماعیلی، روانشناس و استاد دانشگاه است. وی 29 کتاب در حوزه روانشناسی تالیف و ترجمه کرده است. وی در مجموعه «آنچه یک معلم باید بداند» پنج کتاب با موضوع دانشآموزان ترجمه کرده است که در آن به دانشآموزان خاص،تیزهوش، انگیزش در میان دانشآموزان و مدیریت کلاس پرداخته است.
نظر شما