چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۸
مولفان کتاب نقدی زیرکانه و روشنگری بی‌سابقه ارایه کرده‌اند

غلامرضا منتظمی، مترجم کتاب «لابی اسرائیل و سیاست خارجی آمریکا» اثر «جان جی. میرشیمر» و «استیون ام. والت» معتقد است: مولفان این کتاب به شکل زیرکانه‌ای به روشنگری و نقد لابی صهیونیست‌ها پرداخته‌اند که موجب شده است موجی علیه این قدرت میان نخبگان و روشنفکران اروپا و آمریکا به راه بیفتد.-

منتظمی، مشاور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در معاونت سینمایی و دبیر دومین کنفرانس هالیوودیسم درباره این کتاب به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: کتاب «لابی اسرائیل و سیاست خارجی آمریکا»  به این مساله می‌پردازد که صهیونیست‌ها به واسطه قدرت لابی خود و نفوذی که در سیاست خارجی آمریکا در قبال سایر کشورها دارند، با از بین بردن آرامش و تهییج به جنگ و آشوب، انسان‌ها را به لبه پرتگاه هدایت می‌کنند.

ـ بر اساس آنچه در این اثر عنوان شده است، مقصود از لابی چیست و صهیونیسم چگونه این قدرت را به دست آورده است؟
همچنان که مولفان کتاب بیان کرده‌اند مقصود از لابی اسرائیل توانایی به خدمت گرفتن ظرفیت‌های مالی، تجاری، بانکی، تولیدی و رسانه‌های آمریکا از سوی صهیونیسم است. صهیونیست‌ها توانسته‌اند به واسطه قدرت خود مکانیزمی ایجاد کنند که تنها افرادی به مجلس آمریکا راه یابند یا رییس جمهور این کشور شوند که تعهد خود را به صهیونیسم و اهداف آن اثبات کرده باشند.

ـ مولفان این اثر چه کسانی هستند و در مسیر روشنگری خود با چه موانعی مواجه شدند؟

«جان جی. میرشیمر» و «استیون ام. والت» دو تن از استادان دانشگاه آمریکا هستند که مانند هزاران استاد دیگر تحقیق می‌کردند، این افراد از آن جهت جهانی شدند که منافع ملی و امنیتی خود(کشور آمریکا) را به خوبی تشخیص دادند و به آن پرداختند.

سیطره لابی اسرايیل واکنشی در غرب ایجاد کرده که موج جدید فکری روشنگری و هنری را در پی داشته است. این نویسندگان نیز در شمار نخبگان پیشرو این موج هستند که مقاله‌ای 83 صفحه‌ای درباره لابی صهیونیستی و نفوذ آن بر سیاست خارجی آمریکا نوشتند و در یکی از مجلات معتبر به چاپ رساندند این مطالب با وجود مخالفت‌های فراوانی از سوی طرفداران این رژیم با اقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد. درخواست‌های مکرر مخاطبان و بارگزاری‌های فراوان آن در فضای مجازی موجب شد این اثر در قالب کتاب منتشر شود.

ـ در جای جای کتاب «لابی اسرائیل و سیاست خارجی آمریکا» به نفوذ و سیطره صهیونیسم بر آمریکا و خدمات این کشور به صهیونیست‌ها سخن گفته شده است. آیا این کتاب بیان می‌کند که دولت آمریکا در ازای این کمک عظیم چه خدمات یا منافعی را از صهیونیسم دریافت می‌کند؟

کتاب با روشی بسیار هوشمندانه بیان می‌کند که افرادی که می‌خواهند در غرب به بحث و بررسی درباره مسایل اسرائیل بپردازند به نازی بودن و یهودی‌ستیزی متهم می‌شوند و از جامعه طرد یا حذف خواهند شد؛ چرا که فکر مردم به سوی کوره‌های آدم‌سوزی آشویتس می‌رود. همه مردم بی‌جهت از ورود به چنین مباحثی می‌هراسند. در حالی که معتقدم این کتاب صفحه جدیدی از بحث و بررسی به مقوله صهیونیسم را در غرب می‌گشاید و بیان می‌کند که قدرت لابی صهیونیسم و تحت نفوذ قرار دادن سیاست خارجی آمریکا به این معناست که آن‌ها تمام جهان را تحت نظارت خود دارند.

ـ بیان چنین مطالبی از سوی دو نویسنده سرشناس و استاد دانشگاه چه تاثیری در روشنگری و تغییر نگاه دنیا نسبت به صهیونیسم و تاثیرگذاری بر آمریکا دارد؟

مطالب این کتاب کمک می‌کند با آشکار شدن برخی حقایق، قدرت صهیونیست‌ها در غرب به ویژه آمریکا کاهش یابد و مردم جهان از نفوذ و نظارت آن‌ها نجات یابند. این کتاب به جهانیان گوشزد می‌کند که آمریکایی‌ها و اروپائیان در برابر این نفوذ نخستین قربانیان این لابی‌اند. مولفان به شکلی کاملا هوشمندانه و به‌گونه‌ای که متهم به یهودی‌ستیزی نشوند، عنوان کرده‌اند که لابی اسرايیل منافع ملی و امنیتی آمریکا را قربانی منافع و مصالح صهیونیست‌ها کرده و لازم است دولتمردان در این زمینه تجدید نظر کنند.

ـ ممکن است آثار انتقادی از سوی موافقان و مخالفان به داشتن نگاه یا رویکردی خاص متهم شوند. به نظر شما نویسندگان این کتاب تا چه حد افراطی و چه میزان واقع‌بینانه به مساله لابی اسرائیل پرداخته‌اند؟

این پرسش ممکن است در ذهن بسیاری از مخاطبان ایجاد شود. در پاسخ باید گفت مولفان کتاب بسیار علمی، مستند و با اشاره به منابع و گزارشات دقیق به صورت بی‌طرفانه‌ای کوشیده‌اند واقعیت‌ها و چهره لابی اسرايیل در جامعه آمریکا را که پیش از این اصلا موضوعیت نداشت، به عنوان مساله‌ای مهم در گفتمان سیاسی مطرح کنند.

چگونه ممکن است در این باره مطالبی پیش از این مطرح نشده باشند؟

البته پیش از این درباره اسرائیل و صهیونیست‌ها در آثار و گفتمان‌های سیاسی آمریکا بحث می‌شد؛ چرا که همواره سازمان‌هایی طرفدار فلسطین و منتقد صهیونیست‌ها هستند. از سال 1948 مباحثی در این زمینه شکل گرفت اما درباره لابی اسرائیل بحث نمی‌شد به دلیل آن که موضوع اسرائیل، مساله‌ای خارج از آمریکاست اما لابی اسرائیل موضوعی داخلی محسوب می‌شود. با نشر این کتاب(در سال 2006) موجی از نقدها به راه افتاد و کاریکاتورها و مقالات فراوانی در نقد این مطالب تولید و منتشر شد. این مسایل موجب شد شاهد تضاد و تعارض منافع صهیونیست‌ها با منافع آمریکایی‌ها باشیم.

ـ بیان چنین دیدگاه‌هایی در قالب مقاله و کتاب چه واکنش‌هایی را در پی داشت؟

هر سال تئوریسین‌های صهیونیست در «هرسیلیای اسرائیل» جمع می‌شوند و تحولات داخلی آمریکا را برای بررسی قدرت خود رصد می‌کنند. سال 2007 «مالکم هائنلن» یکی از تئوریسین‌های بزرگ صهیونیسم از کتاب «لابی اسرلائیل و سیاست خارجی آمریکا» به عنوان بمب اتمی برای طرفداران شبکه یهودیان تعبیر کرد و گفت: این اثر مانند غده سرطانی ابتدا به جمعیت نخبگان و به تدریج به کل جامعه سرایت می‌کند و در نهایت موجب ایجاد جوی ضد یهودی می‌شود که تاکنون سابقه نداشته است از این رو باید با چنین اقداماتی مخالفت شود.

ـ کتاب «لابی اسرلائیل و سیاست خارجی آمریکا» تا چه حد به حوزه نقد وارد شده است؟ 

مولفان کتاب در بحث نقد اقدامات همسو با اهداف صهیونیسم در آمریکا، بسیار قوی کار کرده‌اند. همچنین آن‌ها به نقد و بررسی اقدامات آمریکا که بر اساس لابی اسرائیل بر علیه ایران انجام شده است، پرداخته‌اند، مساله‌ای که جامعه علمی و روشنفکران ما کمتر به آن توجه داشته‌ است. از این رو لازم است علاوه بر جامعه علمی، مسوولان نهادها و مراکزی که با خارج از کشور در ارتباط هستند به مطالعه این کتاب بپردازند؛ چرا که متاسفانه برداشت نادرستی از غرب در جامعه ما رواج یافته است. این اثر به خوبی نشان می‌دهد که تحولات و جریانات فکری در غرب در حال شکل‌گیری است که مخالف وضعیت کنونی است و ما امروز مصالح و منافع مشترکی با غرب و در برابر صهیونیست‌ها داریم.

کشور ما هزینه‌های فراوانی در قبال تحریم‌ها و مقابله با اهداف صهیونیسم پرداخته و می‌پردازد. به واسطه این اقدامات جریانی در غرب علیه صهیونیست به راه افتاده که متاسفانه ما از آن بی‌خبریم. این مساله ایجاب می‌کند که ما این کتاب و سایر آثاری که در این حوزه نوشته شده‌اند، مطالعه، ترجمه و منتشر کنیم. چنین آثاری پنجره‌های درستی را به سوی تحولات جدید غرب می‌گشایند که می‌تواند جهان را تحت تاثیر خود قرار دهد.

ـ با توجه به این که نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از مخالفان اصلی صهیونست‌ها به شمار می‌آید، مولفان کتاب چگونه به موضوع ایران و سیاست خارجی آمریکا در برابر کشور ما پرداخته‌اند؟

بخش پایانی کتاب به موضوع ایران و سیاست خارجی آمریکا در قبال کشور ما اختصاص دارد و این مطلب را بیان می‌کند که لابی اسرائیل در آمریکا طی 22 سال گذشته آمریکا را از نظر استراتژیک به سوی سیاست پرخطری نسبت به ایران سوق داده است، تا جایی که آمریکا را وادار به حمله علیه ایران کرده و می‌کوشد آمریکا را به سمت گزینه نظامی بکشاند. من معتقد اگر جنگ نظامی صورت نگرفته است تحت تاثیر این کتاب و جریان فکری بوده که مولفان این اثر در سطح جهان راه انداختند و سوالات و چالش‌های متعددی را در این زمینه مطرح کردند که موجب شد آمریکا مجبور شود از جنگ ناخواسته علیه ایران سرباز زند.

ـ این کتاب راه‌ برون رفت از لابی اسرايیل و استفاده از این قدرت در جهت مسیرهای سازنده را چگونه بررسی کرده است؟

بخش آخر کتاب راهکارهایی ظریف و هوشمندانه برای کاهش نفوذ لابی اسرائیل در آمریکا و سیطره آهنین آن بیان می‌کند که همان انعکاس رسانه‌ای این جریان و ظهور رسانه‌های جایگزین مانند سایت‌های اینترنتی و فضای مجازی است. اکنون آمریکایی‌ها با مشکلات متعددی از نظر مالی، اداری و ... مواجه‌ هستند و متوجه شده‌اند که تمامی مراکز مالی، تجاری و حتی رسانه‌ها در دست صهیونیست‌هاست و آن‌ها حتی نمی‌توانند اعتراض کنند اما از آنجا که فضای مجازی به رهبران فکری، روشنفکران و هنرمندان تعلق دارد که افکار عمومی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند، این فضا می‌تواند به عنوان قدرتی برای کنترل و کاهش این لابی موثر واقع شود.

کتاب «لابی اسرلائیل و سیاست خارجی آمریکا» با عنوان فرعی «قدرت لابی صهیونیستی در آمریکا» اثر «جان جی. میرشیمر» و «استیون ام. والت» با ترجمه غلامرضا منتظمی و مهران نصر از سوی انتشارات خرسندی به تازگی با شمارگان دو هزار و 500 نسخه در 772 صفحه به بهای 28 هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها