شنبه ۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۸
کتابی با موضوع «هواشناسی ماهواره‌‌ای» از راه می‌رسد

«هواشناسی ماهواره‌ای» به کوشش منوچهر فرج‌زاده و نعمت‌الله کریمی منتشر می‌شود. این کتاب شناسایی ابرها، پوشش‌های برفی و طوفان‌های گرد‌و‌خاک را با استفاده از دانش سنجش ‌از‌ دور مطرح می‌کند.-

فرج‌زاده، دانشیار جغرافیا و سنجش از دور دانشگاه تربیت مدرس به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: استفاده از دانش سنجش از دور به منظور شناسایی و پیش‌بینی وضعیت هوا از اهمیت بسیاری برخوردار است. این کار به کمک انواع سنجنده‌های تعبیه شده در ماهواره‌های مختلف صورت می‌گیرد. هدف این کتاب تبیین انواع موضوع‌ها و روش‌های قابل مطالعه داده‌های هواشناسی از طریق تکنیک‌های سنجش از دور است. 

وی افزود: امروزه استفاده از داده‌ها و تصاویر ماهواره‌ای در مطالعات هواشناسی و آب ‌و هواشناسی جایگاه مهمی را در بین علوم پیدا کرده است. با توجه به توسعه این دانش در سطح جهانی، نیاز به نوشتن کتابی با موضوع هواشناسی احساس می‌شد. به طوری که به جرات می‌توان گفت پیش‌بینی‌های صورت گرفته در زمینه هواشناسی بدون استفاده از تصاویر به‌دست آمده از ماهواره‌ها از دقت کافی برخوردار نخواهد بود. 

وی به بخش‌های مختلف کتاب اشاره کرد و گفت: این کتاب در 9 فصل مختلف گردآوری شده است. فصل نخست حاوی مفاهیم پایه‌ای هواشناسی ماهواره‌ای است. در این فصل ابتدا مفاهیم هواشناسی و هواشناسی ماهواره‌ای تعریف شده‌ و در ادامه با بیان موضوع‌های جدید در این حوزه‌ها، کاربرد سنجش ‌از دور در چنین مطالعاتی بیان می‌شود. 

فرج‌زاده اظهار کرد: عنوان فصل دوم ماهواره‌ها و سنجنده‌های هواشناسی و محصولات آن‌هاست. در این فصل مشخصات انواع ماهواره‌ها و سنجنده‌های هواشناسی بیان شده است. فصل سوم سنجش از دور پدیده‌های اتمسفری و ابرها نام گرفته است. در این فصل به روش مطالعه ابرها به وسیله دانش سنجش از دور پرداخته شده است. 

وی افزود: فصل چهارم به سنجش از دور پوشش گیاهی و پایش بیابان‌زایی اختصاص دارد. در این فصل شاخص‌های مهم مطالعه پوشش گیاهی و بیابان‌زایی تشریح شده است. فصل پنجم به مطالعه دما می‌پردازد و علاوه بر تشریح چگونگی ورود و خروج داده‌ها به محیط سنجش از دور، نحوه محاسبه دما نیز با استفاده از شاخص‌های این ابزار مورد بررسی قرار گرفته است. 

دانشیار جغرافیا و سنجش از دور دانشگاه تربیت مدرس گفت: فصل ششم به پیش‌بینی و برآورد بارش از طریق داده‌های سنجش از دور می‌پردازد و تکنیک‌های مختلف برآورد مقدار بارش مورد بحث قرار گرفته است. نام فصل هفتم سنجش از دور پدیده‌های برف و یخ است و در این بخش روش شناسایی پدیده‌های برف و یخ از طریق شاخص‌های این ابزار مورد بررسی قرار گرفته است. 

وی به فصل بعدی کتاب اشاره کرد و گفت: فصل هشتم با عنوان سنجش از دور گرد و غبار است. تکنیک‌های مختلف شناسایی پدیده گرد و غبار موضوع این فصل است. در فصل نهم، مطالعه تبخیر و تعرق و روش‌های مختلف برآورد تبخیر و تعرق (بالقوه و بالفعل) مورد بحث قرار گرفته است. 

فرج‌زاده با بیان این‌که کتاب به زودی منتشر خواهد شد، گفت: این کتاب حدود 300 صفحه دارد و از سوی انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) به چاپ خواهد رسید. 

دکتر منوچهر فرج‌زاده، دانش‌آموخته جغرافیا گرایش سنجش از دور از دانشگاه تربیت مدرس است. «مبانی سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی»، «تکنیک‌های اقلیم‌شناسی»، «کاربرد سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی در برنامه‌ریزی توریسم» و «خشکسالی از مفهوم تا راهکار» از کتاب‌های وی به‌شمار می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها