سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۵
مطهری‌فر: بخشی از اعتبارات همه دستگاه‌های کشوری به مسایل فرهنگی اختصاص یابد

محمد مطهری‌فر، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی گفت: اگر می‌خواهیم در کشور شاهد خلق حماسه اقتصادی باشیم باید همه سازمان‌ها و دستگاه‌های کشوری بخشی از اعتبارات خود را به مسایل فرهنگی اختصاص دهند و در همه برنامه‌های خود پیوست فرهنگی داشته باشند.-

مطهری‌فر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: دولت‌های پیشین در حوزه فرهنگ فعالیت‌های قابل توجهی انجام داده‌اند اما با توجه به این‌که انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی محسوب می‌شود، این فعالیت‌ها کفایت نمی‌کند و باید بیش از پیش در این حوزه اقدام شود.

وی با بیان این‌که اقدام‌های فرهنگی برخلاف بسیاری از فعالیت‌ها مانند فعالیت‌های عمرانی برای این‌که به ثمر و نتیجه برسند نیازمند صرف زمان طولانی‌اند، گفت: متاسفانه امروز در کشور از کمبودهایی در حوزه فرهنگ رنج می‌بریم. افرادی در مقاطع مختلف زمانی با توجه به شرایط اقتصادی کشور به حوزه فرهنگ به‌ویژه در حوزه زیرساخت‌های فرهنگی مانند راه‌اندازی انواع خانه‌های فرهنگ و مجتمع‌های فرهنگی یاری رسانده‌اند اما در حوزه فعالیت‌های فرهنگی کمک‌های لازم صورت نگرفته است یا اگر انجام شده به صورت مقطعی بودند و به دلیل وضعیت اقتصادی کشور پیگیری نشده‌اند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی در ادامه سخنانش گفت: از دولت جدید انتظار داریم اعتبارات بیشتری برای انجام فعالیت‌های فرهنگی مانند انواع جشنواره‌ها و همایش‌ها اختصاص دهد تا عموم مردم به‌ویژه قشر فرهنگی جامعه بتوانند در این فعالیت‌ها مشارکت داشته باشند.

مطهری‌فر افزود: به صورت خوش‌بینانه سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مجموع اعتبارات فرهنگی دولت 8 تا 9 درصد است. این آمار نمی‌تواند پاسخگوی بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی کشور باشد. چرا که همه دستگاه‌ها انتظار دارند اعتباری برای انجام برنامه‌های فرهنگی خود دریافت کنند.

وی عنوان کرد: اگر می‌خواهیم در شورای فرهنگ عمومی استان‌ها و به مراتب در فرهنگ عمومی کشور تحول رخ دهد باید این شورا را حمایت کرد و اعتبارات مناسب‌تری برای آن در نظر گرفت.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی در پاسخ به این سوال که «چه راهکارهایی برای برطرف کردن موانع موجود در مسیر ارتقای فرهنگ عمومی ارایه می‌کنید؟» گفت: متاسفانه در کشور شاهد تخصیص اعتبار و صرف هزینه‌ برای ساخت‌وسازهایی هستیم که اگر بخشی از این اعتبارات در حوزه فرهنگ صرف شوند بسیاری از مشکلات این حوزه برطرف خواهند شد.

مطهری‌فر با بیان این‌که امروز به دلیل وضعیت آشفته اقتصادی کشور برای اغلب اقشار جامعه خرید کتاب به یک رویا تبدیل شده است، گفت: اگر نمایشگاه‌های کتاب در استان‌های سراسر کشور با تخفیف ویژه‌ای که ارایه می‌کنند، برگزار نشوند مردم کمتر به خرید کتاب رغبت نشان می‌دهند. بنابراین باید نمایشگاه‌های کتاب استانی بیش از پیش مورد حمایت دولت جدید قرار بگیرند.

وی با اشاره به گرانی کاغذ اظهار کرد: متاسفانه گرانی و کمبود کاغذ در دو سال اخیر سیر صعودی پیدا کرده است. بنابراین باید در این راستا شوراهای خرید کتاب استان‌ها را بیش از پیش حمایت کرد و اعتبار ویژه‌ای را برای آن‌ها در نظر گرفت. همچنین باید کاغذ و مرکب را با بهای اندک در اختیار دست‌اندرکاران و علاقه‌مندان به حوزه چاپ و نشر قرار داد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی با بیان این‌که اگر می‌خواهیم منویات مقام معظم رهبری در حوزه کتاب و کتابخوانی تحقق یابند لازم است در تخصیص اعتبار به حوزه فرهنگی تجدیدنظر شود، گفت: استان خراسان جنوبی بیش از 40 هزار دانشجو را در خود جای داده است در حالی که این استان فاقد کتابخانه مرکزی و استاندارد است. بنابراین شایسته است از برخی فضاهایی که در این استان مورد غفلت واقع شده‌اند برای ساخت کتابخانه‌های استاندارد استفاده شود.

مطهری‌فر در ادامه سخنانش گفت: امیدوارم دولت جدید در حوزه فرهنگ و ترویج کتاب و کتابخوانی توجه ویژه به روستاها، بخش‌ها و شهرستان‌های دور افتاده استان‌های سراسر کشور داشته باشد تا بتوانیم در آینده نزدیک در هر شهرستان شاهد یک کتابخانه استاندارد باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که «کتابخانه‌های موجود در استان خراسان جنوبی در چه وضعیتی از نظر فضا و محتوا به‌سر می‌برند؟» گفت: کتابخانه‌های روستاها و شهرستان‌های استان خراسان جنوبی از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند. با وجود این‌که جمعیت برخی  روستاهای استان‌های سراسر کشور از جمعیت شهرستان‌های آن‌ها بیشتر است اما در حوزه تامین کتاب کمتر مورد توجه قرار گرفته‌‌اند و اغلب این کمک‌ها نیز پاسخگوی نیازهایشان نبوده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی به این سوال که «اداره ارشاد استان خراسان جنوبی برای نهادینه کردن فرهنگ مطالعه چه دستاوردهایی را به ارمغان آورده است؟» پاسخ داد: این اداره با توجه به مشکلات اقتصادی حاکم در کشور، توانسته است با هدف حمایت از ناشران و مولفان استان، در شورای خرید کتاب تا مبلغ دو میلیون تومان کتاب خریداری کند. همچنین این اداره همواره کوشیده است سالانه تعداد قابل توجهی کتاب به کتابخانه‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، کتابخانه‌های مدارس و کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌های استان اهدا کند.

مطهری‌فر در پایان گفت: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی تصمیم دارد از بیست‌وچهارم تیر ماه تا سی‌ویکم تیر ماه نمایشگاه بزرگ قرآن کریم را برگزار کند. در این نمایشگاه تازه‌های نشر حوزه دین و مذهب و نرم‌افزارهای قرآنی ارایه خواهند شد. همچنین در این نمایشگاه نشست‌های تخصصی با رویکرد قرآن کریم برگزار می‌شود. برپایی نمایشگاه کتاب استانی در اواخر آبان ماه سال جاری از دیگر اقدام‌های اداره ارشاد استان خراسان جنوبی در راستای نهادینه کردن فرهنگ مطالعه به شمار می‌آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط