شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۹
بررسی ابعاد اندیشه‌ای و فلسفی سینما

کتاب «سینما و اندیشه» ۵ فصل مجزا دارد و در هر فصل به صورت کامل ابعاد اندیشه‌ای و فلسفی سینما را بررسی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «سینما و اندیشه» به تاریخ صد ساله دنیای گسترده هنر سینما اشاره می‌کند که چگونه در میان تولیدات گوناگون سینمایی در جهان شرق و غرب، سینما پیدایش تدریجی پیدا کرده‌است و به بلوغی رسیده که در صورت‌ها و معناهای خود با فیلم‌های دیگر متفاوت بوده است.

حمیدرضا دلیر نویسنده کتاب «سینما و اندیشه» عضو خانه و سینما و تئاتر است و قبل ازاین نویسنده کتاب‌های «جامعه شناسی سینما» و «حقوق تامین اجتماعی» بوده‌است.

وی در مقدمه کتاب «سینما و اندیشه» با اشاره به هدف این کتاب در ذیل سینما گفته‌است: «هدف این نوع سینما، ایجاد سرگرمی و برانگیختن تمام هیجان‌های آنی نیست؛ بلکه هدف آن، برانگیختن تفکر و رشد توانایی دریافت‌های باطنی تماشاگر است.»

او در رابطه با هنرهفتگانه در کتاب خویش تصریح می‌کند: «سینما آخرین هنر و به عبارت دیگر هفتمین هنر است. شش هنر دیگر عبارتند از: تئاتر، نقاشی، مجسمه‌سازی، معماری، موسیقی و رقص. در این میان، سینما تنها هنری‌است که نه تنها ششش هنر دیگر را به خدمت دگرفته بلکه به گونه‌ای توانسته آن‌ها را اعتلا نیز ببخشد.»

محوریت کتاب «سینما و اندیشه» سینما است و در مقدمه کتاب نوشته‌شده است که سینما زندگی هنری قرن بیستم را تسخیر کرده‌است. این هنر نخستین و به نحوی قابل بحث همچنان مهم‌ترین است. سینما دوران محقرانه‌ای را در محوطه شهربازی گذرانده است اما در حال حاضر به صنعت میلیارد دلاری تبدیل شده‌است.

این کتاب دارای ۵ فصل مجزا است که هر فصل حداقل ۲۰ بخش دارد و در هر فصل به صورت کامل ابعاد اندیشه‌ای و فلسفی سینما را بررسی شده.

فصل اول این کتاب «کلیات» نام دارد و طی آن سینما مثل بررسی واژه و پیشیشنه سینما، تئوری فیلم، نقد فیلم، ساختار سینما، جامعه پذیری و… بررسی می‌شود.

فصل دوم «سینما و اندیشه» است که بخش‌هایی از قبیل تاثیر سینما بر زندگی مردم، تاثیر فیلم بر تماشاگر، سینمای مناسکی به غیر مناسکی و… را شامل می‌شود.

فصل سوم نیز «فلسفه و سینما» است که رویکرد بازتاب، سینما و واقعیت، تصویر زمان و سینمای مدرن، وجود تیپ‌ها و شخصیت‌های آرمانی و… برخی از زیرعنوان‌های این فصل به حساب می‌آید.

فصل چهارم با نام «اسطوره و سینما»، در رابطه با اسطوره‌ها در سینما بحث می‌کند و علاوه بر تعریف اسطوره درسینما، از اسطوره‌هایی نظیر گرگ انسان، خون‌آشام، غول‌پیکر، پری‌دریایی و… نام می‌برد.

و فصل پنجم «فلسفه سینما در ایران و جهان» نام دارد و موضوعاتی نظیر فلسفه سینمای ایران، فرهنگ کپی‌برداری، فلسفه سینما در جهان و… را بررسی می‌کند

کتاب «سینما و اندیشه» را انتشارات هوران با همکاری انتشارات اندیشه احسان به نویسندگی محمدرضا دلیر در ۲۷۱ صفحه به قیمت ۲۶۰ هزار تومان منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    بسیار عالی بود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها