دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۹
اسماعیلیان: برای بهبود بهای کاغذ تدابیری اندیشیده شود

حجت‌الاسلام علی اسماعیلیان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان گفت: گرانی کاغذ و کمبود آن در جامعه مشکلاتی را برای مولفان، ناشران، نشریات و مطبوعات به وجود آورده است. لازم است مسوولان کشور، کاغذ را نیز جزو کالاهای ضروری برشمرند و برای ورود آن به کشور، ارز مرجع اختصاص دهند.-

حجت‌الاسلام اسماعیلیان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار کرد: گاهی در کشور، مسایل فرهنگی در عرض سایر مسایل جامعه قرار می‌گیرند این در حالی است که همه دولتمردان، فرهیختگان و صاحب‌نظران معتقدند مسایل فرهنگی نقش به‌سزایی در توسعه همه جانبه کشور ایفا می‌کنند. بنابراین لازم است دولت جدید برای از میان برداشتن بسیاری از مشکلات موجود در جامعه به حوزه فرهنگ بیش از پیش توجه کند.

وی ادامه داد: گرانی کاغذ و کمبود آن در جامعه نیز از دیگر مسایل قابل توجه به شمار می‌آید که مشکلاتی را برای مولفان، ناشران، نشریات و مطبوعات به وجود آورده است. وقتی قیمت تمام شده کاغذ بالا باشد به مراتب بهای کتاب نیز افزایش می‌یابد و در نتیجه قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در پاسخ به این سوال که «برای رفع مشکل گرانی کاغذ و کمبود آن در کشور چه راهکاری ارایه می‌کنید؟» گفت: لازم است مسوولان کشور، کاغذ را نیز جزو کالاهای ضروری برشمرند و برای ورود آن به کشور، ارز مرجع اختصاص دهند.

حجت‌الاسلام اسماعیلیان عنوان کرد: توسعه فرهنگ کتابخوانی با استفاده از مکانیزم‌های پیشرفته از دیگر اقداماتی محسوب می‌شود که باید در دولت جدید به آن اهمیت داده شود. برای تحقق این امر باید به‌گونه‌ای جدی زمینه‌های توسعه کمی و کیفی کتابخانه‌های عمومی و تخصصی، کتابخانه‌های مدارس، دانشگاه‌ها و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد سراسر کشور فراهم شود و این فرآیند مقطعی نباشد.

وی در پاسخ به این سوال که اهالی فرهنگ تا چه حد می‌توانند در توسعه فرهنگی کشور موثر باشند، گفت: بدون تردید نخبگان، اهالی فرهنگ و استعدادهای فرهنگی و هنری آن‌ها در توسعه همه‌جانبه کشور به‌ویژه توسعه فرهنگی جامعه نقش به‌سزایی ایفا می‌کنند. بهره‌مندی از نظرهای این قشر از جامعه در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی می‌تواند بسیاری از مشکلات و دغدغه‌های فرهنگی را برطرف کند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان افزود: مولفان و هنرمندان برای تولید آثار فاخر باید از هر گونه دغدغه فکری فارغ باشند اما متاسفانه این شرایط در جامعه به‌ندرت دیده می‌شود و اغلب مولفان و فرهیختگان از وضعیت شغلی و معیشتی خوبی برخوردار نیستند. بسیار شایسته است که دولت جدید راهکارهایی برای از میان برداشتن این مشکلات ارایه دهد تا بتوانیم در آینده نزدیک شاهد آثار برجسته، فاخر و زیبا در جامعه باشیم. خرید آثار مولفان یا اختصاص بودجه بیشتر برای این قشر از جامعه می‌تواند نمونه‌ای از این راهکارها به شمار آیند.

حجت‌الاسلام اسماعیلیان تمرکززدایی در حوزه فرهنگ را از دیگر اقداماتی برشمرد که لازم است دولت جدید به آن بپردازد. وی در این باره توضیح داد: شایسته است انجام تمام فعالیت‌های فرهنگی به صورت عادلانه در سراسر کشور توزیع شوند؛ به طور مثال می‌توان زمینه برگزاری بسیاری از جشنواره‌ها، رویدادهای فرهنگی و هنری، نمایشگاه‌ها، اجلاس و همایش‌ها را در سایر استان‌ها فراهم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که «اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در حوزه توسعه فرهنگ عمومی کشور موفق به انجام چه فعالیت‌هایی شده است؟» گفت: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان تاکنون موفق شده در تامین بخشی از هزینه‌های چاپ کتاب مولفان استان لرستان مشارکت داشته باشد. همچنین این اداره به مناسبت‌های مختلف سال، نمایشگاه‌های کتاب متعددی در شهرستان‌های استان لرستان برگزار کرده است. توزیع بیش از 20 هزار جلد کتاب در سال جاری، رونمایی از کتاب‌های جدیدالانتشار و برگزاری جلسه‌های نقد و بررسی کتاب از دیگر اقدام‌های اداره ارشاد استان لرستان در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به شمار می‌آیند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط