یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۷
موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در نمایشگاه فرانکفورت حضور فعال خواهد داشت

محمد عظیمی، مدیر عامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران گفت: این موسسه برای حضور جدی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت سال جاری، 200 متر مربع غرفه در سالن بین‌الملل و 400 متر مربع غرفه در سالن کودک و نوجوان به خود اختصاص داده است.-

محمد عظیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این‌که موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران سال گذشته سال پر تلاشی را پشت سر گذاشته است، اظهار کرد: این موسسه در سالی که گذشت 23 نمایشگاه کتاب استانی در مراکز استان‌ها و یک نمایشگاه کتاب دفاع مقدس در استان فارس برگزار کرد. همچنین در سال گذشته با همکاری و مشارکت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موفق به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه مد و لباس شدیم.

وی با بیان این‌که هدف اصلی موسسه نمایشگاه‌‌های فرهنگی ایران اجرای برنامه‌هایی با رویکرد ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان‌های سراسر کشور است، ادامه داد: سال گذشته در مجموع نمایشگاه‌های کتاب استانی هشت هزار و 840 ناشر از سراسر کشور با 914 هزار و 500 عنوان کتاب در موضوع‌های مختلف شرکت کردند. بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته این کتاب‌ها به دلیل جدیدالتالیف بودن با استقبال خوب بازدیدکنندگان مواجه شدند.

مدیر عامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در ادامه سخنانش با بیان این‌که افزون بر پنج میلیون و 500 هزار نفر از این نمایشگاه‌ها بازدید کردند، گفت: این موسسه برای نمایشگاه‌های کتاب مذکور بیش از 92 میلیارد ریال یارانه اختصاص داده است. در این نمایشگاه‌ها 152 نشست فرهنگی، ادبی، علمی و اجتماعی برگزار شد.

عظیمی در پاسخ به این سوال که «این نشست‌ها از چه محتوایی برخوردار بودند و با چه هدفی برگزار شدند؟» گفت: محتوا و موضوع این نشست‌ها متناسب با شرایط و موقعیت هر استان انتخاب و برگزار شدند اما در اغلب این نشست‌ها کوشیدیم تا به موضوع‌هایی مانند اخلاق در خانواده، سبک زندگی، پیامبر اسلام(ص)، حجاب و عفاف، جنگ نرم و بیداری اسلامی پرداخته شود.

وی در خصوص ویژگی های بارز نمایشگاه‌های کتاب استانی سال گذشته گفت: در تمام این نمایشگاه‌ها جنبه نمایشگاهی بر جنبه فروشگاهی آن‌ها غالب بود؛ به‌گونه‌ای که بازدیدکنندگان به محض ورود به نمایشگاه‌ها ابتدا در یک فضای مناسب، با عناوین کتاب‌های عرضه شده در نمایشگاه آَشنا می‌‌شدند سپس به تهیه و خرید کتاب مورد نظرشان اقدام می‌کردند.

مدیر عامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در ادامه سخنانش اظهار کرد: در برخی  نمایشگاه‌‌های کتاب استانی مانند استان‌های اصفهان، فارس، کرمان و خراسان رضوی برای نخستین بار به راه‌اندازی بخش بین‌الملل اقدام کردیم و به نمایش کتاب‌های لاتین و عربی پرداختیم.

عظیمی با بیان این‌که در تمام نمایشگاه‌های کتاب استانی کوشیدیم کمیت و کیفیت آثار مکتوب و غیر مکتوب و فعالیت‌های فرهنگی و هنری را ارتقا دهیم، افزود: در این نمایشگاه‌ها تازه‌های نشر را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دادیم و از عرضه کتاب‌های قدیمی و کهنه خودداری کردیم. همچنین در این نمایشگاه‌‌ها هم تعداد عناوین کتاب‌ها بیشتر بود و هم فضای نمایشگاه‌‌ها و به مراتب تعداد غرفه‌ها افزایش یافته بود.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه‌ها همواره سعی کردیم متناسب با مناسبت‌های مختلف سال، برنامه‌های فرهنگی و هنری ویژه‌ای را ارایه کنیم که خوشبختانه با استقبال خوبی مواجه شدند.

مدیر عامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران درباره فعالیت‌های بین‌المللی این موسسه در سال گذشته اظهار کرد: این موسسه سال گذشته موفق شد در برخی نمایشگاه‌های کتاب خارجی شرکت کند که مهم‌ترین آن‌ها نمایشگاه کتاب فرانکفورت بود. غرفه ایران در این نمایشگاه با استقبال خوب فرهیختگان آلمانی، اروپایی، ایرانیان مقیم آلمان و مسوولان و واحدهای فرهنگی مستقر در آلمان برخوردار شد.

عظیمی ادامه داد: همچنین غرفه ایران در نمایشگاه کتاب مسکو مورد توجه دولتمردان روسیه قرار گرفت. در نمایشگاه کتاب هند نیز نشان ویژه این نمایشگاه به موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران اختصاص یافت. در نمایشگاه کتاب پاریس که به صورت عمومی برگزار شد، مسوولان سیاسی کشورمان و مسوولان نمایشگاه کتاب پاریس از غرفه ایران بازدید و درخواست‌های قابل توجهی برای تهیه کتاب‌های ایرانی ارایه کردند.

وی عنوان کرد: ایران در نمایشگاه کتاب تخصصی «بلونیا» که در استرالیا برگزار شد، مذاکرات خوبی با مسوولان نمایشگاه انجام داد و مقدماتی را فراهم کردیم تا ایران بتواند در آینده به عنوان مهمان ویژه این نماشگاه حضور داشته باشد.

مدیر عامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران توضیح داد: معتقدم در تمام نمایشگاه‌های کتاب خارجی سال گذشته روند رو به رشدی را در پیش داشتیم. رویکرد فرهنگی ایران در این نمایشگاه‌ها بسیار قوی بود؛ به‌گونه‌ای که دیپلماسی فرهنگی ایران از طریق شرکت در این نمایشگاه‌ها تقویت شد.

عظیمی ادامه داد: انتشارات توسعه کتاب ایران(تکا) زیر نظر موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران فعالیت می‌‌کند. در این انتشارات سعی داریم کتاب‌های نویسندگان و شعرای مطرح و معاصر را چاپ و ترویج کنیم. در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توانستیم 10 عنوان از این کتاب‌ها را به صورت حضوری و در معرض چشمان بازدیدکنندگان چاپ کنیم. همچنین این انتشارات در آینده نزدیک جلد دوم کتاب «اطلس تاریخ شیعه» را چاپ و منتشر خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برای سال جاری چه برنامه‌ها و فعالیت‌هایی را در دست اقدام دارد، گفت: این موسسه اکنون در حال برنامه‌ریزی برای شرکت در نمایشگاه کتاب فرانکفورت است. این موسسه برای حضور جدی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت سال جاری، 200 متر غرفه در سالن بین‌الملل و 400 متر غرفه در سالن کودک و نوجوان به خود اختصاص داده است. این نمایشگاه هفدهم مهرماه تا بیست‌وسوم مهر برگزار خواهد شد. همچنین این موسسه برای شرکت در 9 نمایشگاه کتاب خارجی نیز برنامه‌ریزی‌های لازم را در پیش گرفته است.

مدیر عامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با بیان این‌که برپایی 30 نمایشگاه کتاب در 30 استان از دیگر برنامه‌های این موسسه در سال جاری محسوب می‌شود، گفت: موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برای برپایی این نمایشگاه‌ها با مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها هماهنگی‌های لازم را انجام داده است. امیدوارم با انعقاد تفاهمنامه با وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز این نمایشگاه‌ها در مراکز استان‌ها برگزار شوند.

عظیمی ادامه داد: نخستین نمایشگاه کتاب استانی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در استان اصفهان از چهارم تا نهم شهریور ماه برگزار خواهد شد. سپس استان‌های چهار محال و بختیاری، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، خوزستان، خراسان شمالی و کرمان میزبان نمایشگاه کتاب خواهند بود.

وی توضیح داد: تصمیم داریم در سال جاری علاوه بر برپایی نمایشگاه‌های کتاب در مراکز استان‌ها، در برخی شهرهای بزرگ هر استان نیز به برگزاری نمایشگاه‌ کتاب اقدام کنیم. تاکنون نمایشگاه کتاب شهر بَم را برگزار کرده‌ایم و در چهارم تیرماه نیز نمایشگاه کتاب رفسنجان را برگزار خواهیم کرد.

مدیر عامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران عنوان کرد: نمایش تازه‌های نشر در 50 پایگاه تعریف شده در سطح کشور و اهدای کتاب‌‌هایی که معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از مولفان و ناشران خریداری می‌کند، به مراکز فرهنگی و کتابخانه‌ها و مجامع فرهنگی سراسر کشور از دیگر اقدامات موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران به شمار می‌آیند.

عظیمی در پاسخ به این سوال که انتخاب کتاب‌ها و عرضه آن ها در نمایشگاه‌های کتاب بر چه اساس و ملاکی صورت می‌گیرد؟ گفت: موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران قبل از برگزاری نمایشگاه‌های کتاب مطالعات لازم درباره نیازها و مطالبات استان‌ها در حوزه کتاب انجام می‌دهد و بر اساس نتایج حاصل از این مطالعات و همچنین بر اساس شرایط و ویژگی فرهنگی هر استان کتاب‌ها را انتخاب و در نمایشگاه عرضه می‌کند.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا برای بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برنامه ویژه‌ای در نظر دارید؟ گفت: جلسه شورای سیاستگذاری این دوره از نمایشگاه کتاب تهران هفته جاری برگزار خواهد شد تا درباره چگونگی اجرای برنامه‌ها در طول جلسات متمادی تصمیم‌گیری‌هایی لازم صورت بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط