شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۱
اهمیت وفادار بودن نویسنده به لحن راوی در نگارش تاریخ شفاهی

کهگیلویه و بویراحمد- منتقد کتاب «موج مجنون» با بیان اینکه نویسنده این کتاب در کتاب‌های داستانی و غیرداستانی مهارت دارد، گفت: یکی از نکات مثبت کتاب «موج مجنون» وفادار بودن نویسنده به لحن راوی است که در تاریخ شفاهی بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا زبان و گویش راوی در متن باید مشخص باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یاسوج، سیدحسین یادگار نژاد، صبح شنبه در برنامه نقد کتاب «موج مجنون» که به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر در کتابخانه مرکزی آیت الله ملک حسینی برگزار شد، با اشاره به اینکه نام کتاب با حال و هوای جنگ متناسب است، عنوان کرد: مشخص نیست اسم کتاب با کدام خاطره و داستان در کتاب مطابقت دارد زیرا باید نام کتاب برگرفته از داستان‌ها، مکان و شخصیت‌های کتاب باشد اما در مجموع برای خواننده گیرایی دارد.

وی به فهرست بندی نامناسب را از نواقص کتاب «موج مجنون» دانست و تصریح کرد: در نگاه اول مخاطب به سراغ کتاب می‌رود، فهرست بندی مناسبی ندارد؛ زیرا باید بر اساس خاطرات، عملیات‌ها و زمان بندی فهرست بندی می‌شد که در این کتاب لحاظ نشده است.

یادگار نژاد گفت: باید تسلسل زمانی در بیان خاطرات رعایت شود؛ زیرا هنگامی که خواننده کتاب را ورق می‌زند و جلو می‌رود، تجسم ذهنی از دوران ورود به دوران قبل از حضور در جبهه، خاطرات جنگ و مسئولیت‌هایی که راوی بعد از کتاب دارد، وجود ندارد.

شهربانو پاکنژاد، نویسنده کتاب «موج مجنون» نیز در این مراسم به بیان خاطرات علی کاظم سخنور، راوی کتاب در عملیات‌های خیبر، کربلای یک، بدر و و جزایر مجنون اشاره و عنوان کرد: سخنور به عنوان فرمانده، پیروزی‌های زیادی با تدبیرش در جنگ به دست آورده بود و خاطرات زیادی درعلمیات‌های مختلف کسب کرده بود که در کتاب آورده شده است.

وی با تاکید بر اینکه نگارش کتاب از سال ۹۵ تا ۹۸ ادامه داشت، عنوان کرد: به علت پیشامدهای اتفاقی، مدتی نگارش کتاب «موج مجنون» عقب انداخته شد و در آن بزمان حمید حسینیان نگارش کتاب را بر عهده گرفتند همچنین خانم‌ها غلامی و شریفی در بازنویسی کتاب کمک‌های فراوانی داشتند.

پاکنژاد ادامه داد: فرمانده‌ای که با او گفت‌وگو کردیم همواره از سختی‌های دوران جنگ و خطراتی که رزمندگان به جان می‌خریدند سخن می گفت اما از خاطرات و رشادت های خود صحبت نمی کرد و این نشان از تواضع بیش از اندازه راوی کتاب بود.

اهمیت توجه به نقد راوی و روایت‌ها

همچنین کمال ظرفیان، منتقد کتاب «موج مجنون» نیز با بیان اینکه ایرادهای اساسی در تاریخ‌های پژوهشی وجود دارد، گفت: هیچگاه به نقد راوی و روایت نپرداختیم و به ساخت یا بافتی که روایت را شکل می‌دهد، توجه نکردیم.

وی با طرح پرسش اینکه آیا به دنبال ایجاد آگاهی در جامعه هستیم یا تنها به فکر افزایش تیراژهای کتاب در حوزه جنگ هستیم؟ بیان کرد: باید بدانیم که مخاطبان راوی ما در دنیای کنونی چه کسانی هستند و چه دیدگاه و باوری نسبت به متن دارند و به علاقه‌مندی مخاطب به سبک‌ها نیز توجه داشته باشیم.

ظریفیان ادامه داد: در منابع تاریخ شفاهی استان این ضعف وجود دارد و نیازمند به افزایش کارگاه های آموزشی هستیم تا نویسنده به خوبی با سبک‌ها و روش‌های نوشتن آشنا شود؛ زیرا روش نوشتن می‌تواند در جامعه اثرگذاری خود را نشان بدهد.

منتقد کتاب «موج مجنون» با اشاره به اینکه در متن کمتر به راوی پرداخته شده است و بیشتر روایت‌ها حضور افراد در جبهه و جنگ است، گفت: راوی بیشتر خاطرات خویش را بیان می‌کند تا اینکه شخصیت و فعالیت‌های راوی موضوع اصلی کتاب باشد.

ظریفیان با تاکید بر اینکه در درون متن سن اعزام به جنگ راوی مشخص نیست، تصریح کرد: سن واقعی سخنور را به هنگام اعزام به جنگ در کتاب متوجه نشدیم و ایراد اصلی متن آن است که سه نفر کتاب را تدوین و نگارش کردند به همین دلیل متن کتاب یکپارچه نیست.

نقص کتاب‌ها نتیجه وجود نظرات کارشناسان متعدد در نگارش کتاب

حمید حسینیان نیز از تدوین‌کنندگان کتاب در ادامه این مراسم با بیان اینکه در مرکز استان با چندین کارشناس برای نگارش کتاب ارتباط داریم، گفت: همه کارشناسان نظرات خود را بر روی کتاب اعمال می‌کنند و این موضوع سبب به وجود آمدن نواقصی در نگارش کتاب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کُلی گویی راویان در کتاب سبب به وجود آمدن مشکلاتی می‌شود، عنوان کرد: نمی‌شود ضعف کتاب را تنها به عهده نویسنده گذاشت بلکه ضعف راویان در بیان خاطرات و وجود کارشناسان متعدد نیز در نگارش کتاب سبب به وجود آمدن نواقصی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها