شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۴
کتاب «مکتب بوشهر» راهی بازار کتاب شد

بوشهر - کتاب «مکتب بوشهر؛ پژوهشی پیرامون مکتب بوشهر در ادبیات داستانی و تاریخ‌نگاری» نوشته حمید اسدپور، پژوهشگر و نویسنده جنوبی به همت انتشارات «میراث ماندگار» منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، این کتاب در ۱۵۸ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه راهی بازار کتاب شده است. حمید اسدپور در پیش‌گفتار این کتاب نوشته است: «بوشهر که امروزه نام یک استان ساحلی در کرانه‌های شرقی خلیج‌فارس و جنوب غربی ایران است، از تاریخی و میراثی بس غنی ولی ناگشوده و ناگفته برخوردار است. بندر بوشهر هم که اینک مرکز این استان به‌شمار می‌رود، در طول تاریخ خویش به‌ویژه در دو قرن گذشته ستی مسالمت‌آمیز و ثمره‌های این فرهنگ سرچشمه پیدایش فرهنگ متمایز مبتنی بر همزیستی در حوزه های گوناگون و از جمله در حوزه رفتار اجتماعی و الگوهای مداراگرایانه و نیز در معماری و موسیقی و ادبیات بوده است.

این سپهر فرهنگی و اجتماعی در بوشهر چه در دوران سنتی و چه در دوران مدرن و به‌عبارتی، شبه مدرن در این سامان همچنان استوار باقی‌مانده و در واقع به هویت متمایز و ممتاز بوشهر تبدیل شده‌است. اگر بگوییم که تنها ثروت بوشهر همین فرهنگ مداراگرایی و سپهر رواداری است، سخنی به گزاف نگفته‌ایم. این میراث غنی بوشهر تنها به معماری سنتی و بافت چند محل قدیمی محدود نمی‌شود.

گفتمان مسلط بر سپهر اجتماعی و فرهنگی بوشهر ناشی از جغرافیا تاریخ و اقتصاد آن در طی گذر روزگاران بوده است و بافت قدیمی شهر بوشهر یا معماری آن تنها یک نشانه و نماد از مجموعه نمادها و نشانه‌های این گفتمان است. تحت تأثیر این گفتمان و در زیر این سپهر و این مدار ادبیات تاریخ موسیقی و بسیاری دیگر از دستاوردهای معنوی و مدنی این خطه رنگ و بوی مخصوص به خود را پیدا کرد که در عین اشتراک با چارچوب فرهنگی ایران زمین دارای ویژگی‌های منحصر به‌فرد نیز هست. در مسیر گذر از سنت به تجدد نیز بوشهر نقش ویژه خود را حفظ کرد و به یکی از دروازه‌های اصلی ورود مدرنیته به ایران تبدیل شد؛ ولی بوشهر مدرنیته را هم به استخدام گفتمان تاریخی خویش؛ یعنی مدارا و همزیستی درآورد و مبانی آن را تحکیم کرد.

این هویت تاریخی منحصر به‌فرد بوشهر نیازمند بازشناسی و واکاوی مولفه‌های بنیادین و اساسی آن است. واکاوی و بازآفرینی این هویت تاریخی در این روزگار که هویت‌های مدرن و مبتنی بر ابزار مدرن و دنیای دیجیتال به سرعت در حال محو هویت‌های تاریخی هستند، بسیار ضرورت دارد و این اثر نیز دقیقاً با این هدف و رویکرد تدوین شده و تقدیم می‌گردد. برخی به روزگار ما عنوان روزگار تقابل هویت‌ها و برخی نیز عصر تعامل هویت‌ها اطلاق کرده‌اند ولی حقیقت آن است که بادهای مدرنیسم بوم‌های کهن را ویران خواهد کرد، مگر آنکه بوم‌های کهن را نوسازی کرده و آباد گردانیم. این نوشته کوششی در این زمینه است.

از سوی دیگر، تلاش برای کاربردی ساختن تاریخ از دیگر اهداف این کتاب است؛ یعنی اینکه با تبیین تاریخ استان بوشهر به شکلی نوین و کاربردی به مدد و کمک اهل فن و دست‌اندرکاران برنامه‌ریزی و توسعه استان رفته تا آنها بتوانند از مولفه‌های تاریخی و کار کرد تاریخی منطقه برای تدوین چارچوب‌های نظری و عملی توسعه منطقه بهره ببرند.

بیان وقایع گذشته منطقه به‌عنوان تاریخ یا افتخار به گذشته دردی از دردهای این استان را درمان نخواهد کرد، مگر آنکه نگاهی نو بتاریخ این استان و مخصوصاً تاریخ فرهنگی آن انداخته شود. رسالت این اثر معطوف به همین اصل است و البته ناگفته پیداست که عاری از خلل و ایراد نیست ولی گام اول است در این راه و به همین لحاظ چشم‌انتظار راهنمایی بزرگان، نقد منتقدان گرامی و مساعدت اهل فن هستیم.

یادآوری این نکته هم مهم است که این اثر در بهمن ماه ۱۳۹۸ برای انتشار به یک نهاد فرهنگی در بوشهر سپرده شد و آن نهاد اقدام به بررسی این اثر از طریق ارسال این کتاب به داوران محترم مورد نظر خویش کرد. داوران محترم هم همگی این کتاب را تائید کردند و البته نقطه نظرات اصلاحی و مساعد هم بیان کردند که انجام شد. متاسفانه پس از گذشت چند سال آن سازمان فرهنگی به دلایل گوناگون و از جمله تغییرات مدیریتی و کمبود بودجه و امکانات از انتشار این اثر خودداری کرد. بنابراین اینجانب بر آن شدم که به هزینه شخصی اقدام به چاپ و انتشار این اثر بنمایم و این مطلب را به‌صورت کتبی به آن سازمان فرستادم و شخصاً اقدام به چاپ و انتشار کردم. امید آنکه مقبول افتد.»

به گزارش ایبنا؛ حمید اسدپور، نویسنده و استاد دانشگاه خلیج فارس بوشهر و متولد سال ۱۳۴۳ است. از وی تاکنون مقالات متعددی درباره بوشهر، خلیج‌فارس، اقوام و رسوم جنوب کشور نوشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها